Komunikaty PR

Pracownicy stawiają na różnorodność i „testowanie” wielu ról

2024-06-19  |  08:00
Biuro prasowe

Jak wynika z najnowszego badania firmy Tikrow, jednym z najbardziej widocznych trendów rynku pracy staje się dywersyfikowanie ról i doświadczeń (tzw. multiworking). Aż 76% pracowników dorywczych przyznało, że realizując zlecenia z aplikacji wybiera „dniówki” na wielu różnych stanowiskach.

Zaledwie ¼ realizujących zlecenia pracy tymczasowej ogranicza się wyłącznie do jednej roli. Za siłą tego trendu stoją chęci zdobywania nowych doświadczeń i możliwość swobodnego „testowania” oraz dobierania określonych stanowisk według indywidualnych preferencji.

Pozafinansowe motywacje

Pracownicy natychmiastowi korzystający z aplikacji Tikrow zostali zapytani o to, co poza wynagrodzeniem motywuje ich do realizacji zleceń na pracę tymczasową. Blisko 80% ankietowanych wskazało na swobodę wyboru czasu i miejsca pracy. 53% z nich podkreśliło brak rekrutacji i długoterminowych zobowiązań. Dla niemal połowy kluczowe jest tutaj zdobywanie nowych doświadczeń, zaś blisko 39% uczestników badania przyznało, że ich motywator to możliwość „testowania” różnych ról. – W przypadku tego pytania pozostawiliśmy respondentom możliwość wskazania także ich własnej, nieprzewidzianej w kwestionariuszu motywacji w polu „inne”. Jedna z odpowiedzi wyjątkowo mi się spodobała, gdyż brzmiała – cytuję – „Pracuję, a mimo to czuję się wolny”. To chyba jedno z najlepiej charakteryzujących obszar pracy natychmiastowej zdań. Z moich obserwacji wynika również, że nie tyle samo wynagrodzenie okazuje się najważniejszą motywacją do realizacji zleceń co możliwość praktycznego poznania specyfiki wielu różnych branż i wykorzystanie tych doświadczeń w przyszłych wyzwaniach zawodowych – tłumaczy Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow.

Mix doświadczeń

Następnie, zwróciliśmy się już wyłącznie do tych użytkowników, którzy przyznali, że są multiworkerami, a więc realizują różne zlecenia, nie ograniczając się do jednej roli, jak choćby kasjer, magazynier czy np. kelner. Wśród nich najwięcej, a dokładnie 54%, wskazało, że wybiera różne zlecenia, bo zdobywa dzięki temu nowe doświadczenia. Ma to dla nich większe znaczenie niż ciągłość pracy tymczasowej, na którą wskazało 52% respondentów, którą łatwiej utrzymać, gdy realizuje się zlecenia na różnych stanowiskach a nie oczekuje się na „dniówki” wyłącznie ze swojej ulubionej branży.

Z kolei, dla 48% uczestników badania istotne okazało się tutaj testowanie, który rodzaj pracy najbardziej im odpowiada. - Dziś wiemy także, że poza swobodą wyboru terminu i miejsca wykonywania zlecenia, a więc elastycznością i możliwością zgrania pracy tymczasowej z innymi obowiązkami, pracownicy tymczasowi w dużej mierze stawiają na zdobywanie i łączenie wielu różnych doświadczeń. Moim zdaniem ma to również duże znaczenie w obliczu lepszego przygotowania do wymagań rynku pracy i bycia odpornym na następujące na nim zmiany poprzez stawanie się tzw. multiworkerem, czyli pracownikiem uniwersalnym – dodaje Krzysztof Trębski z Tikrow.

Wymienne role multiworkera

Do naszej społeczności skierowaliśmy także pytanie o konkretne stanowiska, na których już mieli okazję pracować. Szczegółowa analiza wyników badania pokazała, że bardzo trudno było zidentyfikować tych, którzy nie wskazali na przynajmniej 2 różne role. Aż 60% respondentów zdobyło już doświadczenie jako pracownik sklepu/kasjer, niemal połowa (48,4%) wybierała jak dotąd również funkcję pracownika magazynu. Jedna trzecia respondentów realizowała zlecenia sklasyfikowane jako inny pracownik fizyczny, blisko jedna czwarta wykonywała dniówki na stanowisku pracownik produkcji, z kolei ponad 22% zaznaczyło rolę pakowacza/pickera. Nie zabrakło jednak również wskazań dotyczących pracy w lokalach gastronomicznych, jak choćby asystent kucharza, pracownika kawiarni czy kelner lub barman, a także jako promotor marki lub monter rowerów.

***

Opinie partnerów zebrano w badaniu CAWI na próbie liczącej N=1000 osób. Badanie zostało zrealizowane w dniach 04-10 czerwca 2024 roku.

Tikrow to agencja pracy natychmiastowej, dzięki której pracę i pracownika można znaleźć z dnia na dzień. W prostej i intuicyjnej aplikacji, firmy mierzące się z problemem braku kadry, zyskują dostęp do bazy ponad 160 tys. potencjalnych pracowników. Z kolei osoby poszukujące pracy dorywczej, mogą szybko znaleźć zlecenie na konkretny dzień, tzw. dniówkę, w dogodnym miejscu i z określonym wynagrodzeniem, bez rekrutacji i długoterminowych zobowiązań. Sukces konceptu potwierdza fakt, że w przypadku ponad 85% zadań zleconych na platformie Tikrow, firmy znalazły pracowników w ciągu 24 godzin. 

W aplikacji Tikrow dniówki publikuje ponad 200 firm reprezentujących różne branże, m.in. retail, produkcję, logistykę, HoReCa czy administrację. Wśród nich są m.in. Maxi Zoo, Biedronka, ACTION, Decathlon, Pandora, Van Graff, Kross, Media Markt, Homla, Komfort czy Logicas.

Z Tikrow zarządzanie dodatkowymi osobami lub znalezienie dorywczej pracy jest tak proste jak zamówienie Ubera. Wchodzimy do aplikacji, wykonujemy trzy kliknięcia i mamy zarezerwowanego pracownika lub dniówkę. Szybko i wygodnie, bez rekrutacji i ukrytych kosztów.

Więcej informacji o Tikrow: www.tikrow.com.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.