Komunikaty PR

Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

2023-02-06  |  17:00
Biuro prasowe
Do pobrania RAPORT ( 2.01 MB )

Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

Efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi to recepta na rozwój kadr i przygotowanie na przyszłość. Blisko 8 na 10 badanych uważa, że zacierać się będą granice między tymi dwoma kategoriami umiejętności. Przy nacisku na digitalizację i umiejętności twarde, firmy często zapominają o kompetencjach miękkich. Badania wskazują, że wielu pracodawców nie docenia ich znaczenia dla przyszłości firmy. Ich niedobór z kolei już dziś bywa przyczyną konfliktów, a nawet odejść z firm.

Kwestia znajomości technologii słusznie stała się w ostatnich latach przedmiotem wielu dyskusji. Dane z Polski i zagranicy podkreślają, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz większą rolę. Wzrasta także świadomość, że bez umiejętności miękkich funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości będzie znacznie trudniejsze.

Dziś dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale także potrafi komunikować się i współpracować z zespołem. Przykładem może być choćby rynek technologiczny, na którym to właśnie programiści posiadający umiejętności miękkie osiągają największe sukcesy i mogą obierać np. ścieżki menedżerskie lub przekazywać swoją wiedzę innym w przystępny sposób. Lekarze czy nauczyciele powinni wykazywać się empatią, dziennikarze zdolnościami analitycznymi, menedżerowie umiejętnościami interpersonalnymi, a urzędnicy powinni nabywać kompetencje cyfrowe.

Kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

Na szczycie listy kompetencji, które są ważne dla przyszłości współczesnych organizacji, specjaliści HR ds. szkoleń stawiają właśnie umiejętność miękką – zdolności interpersonalne. Za zdecydowanie istotną uznało ją aż 3 na 4 badanych. Dopiero na kolejnych miejscach podium znalazły się kompetencje cyfrowe (69%) oraz produktywność w pracy zdalnej i hybrydowej, związane z wykorzystaniem technologii do wykonywania obowiązków. Wśród obszarów, które za zdecydowanie ważne uznała ponad połowa badanych ekspertów, znalazły się kolejne umiejętności miękkie: efektywna komunikacja (55%) oraz zdolność do zarządzania zespołem (51%).

Stan kształcenia kompetencji miękkich

Zestaw kompetencji, których poszukują dziś pracodawcy zmienia się. Obecnie równie ważne, co kompetencje cyfrowe czy umiejętność pracy w hybrydowych modelach są: elastyczność, zdolność komunikacji i budowy relacji. Zmiany są widoczne: zdecydowana większość badanych ekspertów przyznaje, że w Polsce przykłada się dziś dużo większą uwagę do rozwoju kadr w tej dziedzinie, niż jeszcze 10 lat temu.

  • Biorąc pod uwagę tempo zmian, obecny progres to za mało. Zdecydowana większość specjalistów ds. szkoleń uważa, że w Polsce nadal przykłada się niewystarczającą wagę do kształcenia kompetencji miękkich – taką opinię wyraża aż 84% z nich. Dotyczy to zarówno sytuacji w skali makro, jak i mikro. W rzeczywistości połowa badanych ekspertów uważa, że ich firma angażuje się w kształcenie umiejętności miękkich – mówi Daniel Idźkowski, Country Director GoodHabitz Poland.

Analizując budżety przeznaczone na szkolenia, widać, że zarządy firm stawiają obszar kompetencji miękkich na dalszym planie. Około połowa respondentów uważa, że w ich firmie wyższe środki przeznacza się na szkolenie kompetencji twardych. Tymczasem aż 44% badanych ekspertów oczekiwałoby, że sytuacja będzie odwrotna. Taki odsetek spośród nich oczekuje, że na szkolenia z kompetencji miękkich będzie przeznaczane ponad połowa całego budżetu ich firmy na rozwój kompetencji pracowników.

Wpływ umiejętności miękkich na relacje w zespołach

Potrzeba zwiększania budżetów na szkolenie kompetencji miękkich ma swoje konkretne uzasadnienie. Ich brak niesie realne konsekwencje, dostrzegalne tak dla pracowników, jak i kadry zarządzającej. Niedobór kompetencji miękkich może skutkować poważnymi problemami, od zmniejszonej efektywności, przez wewnętrzne konflikty, aż po ostateczne odejścia z firmy.

Co interesujące, na zbyt niski poziom kompetencji miękkich współpracowników zwracają uwagę zarówno menedżerzy i pracownicy. Badani dostrzegają konflikty wywoływane przez menedżerów nie posiadających tych kompetencji (70% ekspertów), jak też i gorsze wyniki pracowników nie potrafiących się komunikować w zespole (65%). Przeciwdziałać temu można właśnie przez odpowiednie szkolenie. Jak wskazują odpowiedzi badanych, w 6 na 10 firm pracownicy chętnie korzystają z benefitów w obszarze kształcenia kompetencji miękkich.

Skill blending – nowy wymiar rozwoju

Opinie specjalistów HR ds. szkoleń wskazują, że kształcenie kompetencji miękkich w najbliższych latach może zyskać zupełnie inny wymiar. Ich rolą coraz częściej będzie umożliwianie efektywnego łączenia technologii i twardej wiedzy z potencjałem zespołów i ich poszczególnych członków. Zdolność do współpracy projektowej, skutecznej komunikacji, kreatywnego podejścia do dostępnych narzędzi, unikania konfliktów i nieporozumień w pracy na odległość – to tylko część umiejętności miękkich, których rola rośnie i ewoluuje.

Efektem tych zmian jest rosnący nacisk na tzw. skill blending. Za tym terminem kryje się sprawne łączenie kompetencji twardych czy cyfrowych z rozwojem umiejętności miękkich. Aż 96% badanych przez nas ekspertów HR ds. szkoleń uważa, że w najbliższych latach na znaczeniu będzie zyskiwać łączenie kompetencji miękkich z cyfrowymi. Ponadto o tym, że granice między różnymi rodzajami kompetencji będą się zacierać, przekonanych jest blisko 8 na 10 respondentów.

Zachodzące obecnie przemiany przyspieszyły od wybuchu pandemii COVID-19, ale mają one miejsce realnie już od dłuższego okresu. Już pod koniec 2019 roku eksperci PFR, DELab UW i Google podkreślali, że równolegle z rozwojem kompetencji cyfrowych potrzebny jest rozwój umiejętności miękkich, które pozwalają ludziom odróżnić się od maszyn i wykorzystywać unikalne umiejętności – takie jak np. rozwiązywanie problemów, empatia, zarządzanie ludźmi czy krytyczne rozumowanie. W efekcie, jak wynika z badania GoodHabitz, 8 na 10 ekspertów HR ds. szkoleń jest przekonanych, że we współczesnych organizacjach pracownicy muszą rozwijać zupełnie inne kompetencje, niż jeszcze 5 lat temu.

  • Realizacja coraz bardziej złożonych procesów wymaga coraz większych umiejętności – zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich. Ważne jest posiadanie zestawu umiejętności i specjaliści, którzy mają wiedzę specjalistyczną, ale potrafią też zrozumieć biznes klienta: utrzymać z nim relację, zarządzić procesem. Osoby, które dbają o swój rozwój, mają otwarty umysł, potrafią dzielić się swoim sukcesem zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy. To dzięki połączeniu kompetencji zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich, mogą przejmować globalne funkcje stając się liderami, a nie tylko dostarczycielami usług – dodaje Anna Berczyńska, Wiceprezeska ds. Talentów, ABSL.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.