Komunikaty PR

Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

2023-02-06  |  17:00
Biuro prasowe
Do pobrania RAPORT ( 2.01 MB )

Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

Efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi to recepta na rozwój kadr i przygotowanie na przyszłość. Blisko 8 na 10 badanych uważa, że zacierać się będą granice między tymi dwoma kategoriami umiejętności. Przy nacisku na digitalizację i umiejętności twarde, firmy często zapominają o kompetencjach miękkich. Badania wskazują, że wielu pracodawców nie docenia ich znaczenia dla przyszłości firmy. Ich niedobór z kolei już dziś bywa przyczyną konfliktów, a nawet odejść z firm.

Kwestia znajomości technologii słusznie stała się w ostatnich latach przedmiotem wielu dyskusji. Dane z Polski i zagranicy podkreślają, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz większą rolę. Wzrasta także świadomość, że bez umiejętności miękkich funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości będzie znacznie trudniejsze.

Dziś dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale także potrafi komunikować się i współpracować z zespołem. Przykładem może być choćby rynek technologiczny, na którym to właśnie programiści posiadający umiejętności miękkie osiągają największe sukcesy i mogą obierać np. ścieżki menedżerskie lub przekazywać swoją wiedzę innym w przystępny sposób. Lekarze czy nauczyciele powinni wykazywać się empatią, dziennikarze zdolnościami analitycznymi, menedżerowie umiejętnościami interpersonalnymi, a urzędnicy powinni nabywać kompetencje cyfrowe.

Kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

Na szczycie listy kompetencji, które są ważne dla przyszłości współczesnych organizacji, specjaliści HR ds. szkoleń stawiają właśnie umiejętność miękką – zdolności interpersonalne. Za zdecydowanie istotną uznało ją aż 3 na 4 badanych. Dopiero na kolejnych miejscach podium znalazły się kompetencje cyfrowe (69%) oraz produktywność w pracy zdalnej i hybrydowej, związane z wykorzystaniem technologii do wykonywania obowiązków. Wśród obszarów, które za zdecydowanie ważne uznała ponad połowa badanych ekspertów, znalazły się kolejne umiejętności miękkie: efektywna komunikacja (55%) oraz zdolność do zarządzania zespołem (51%).

Stan kształcenia kompetencji miękkich

Zestaw kompetencji, których poszukują dziś pracodawcy zmienia się. Obecnie równie ważne, co kompetencje cyfrowe czy umiejętność pracy w hybrydowych modelach są: elastyczność, zdolność komunikacji i budowy relacji. Zmiany są widoczne: zdecydowana większość badanych ekspertów przyznaje, że w Polsce przykłada się dziś dużo większą uwagę do rozwoju kadr w tej dziedzinie, niż jeszcze 10 lat temu.

  • Biorąc pod uwagę tempo zmian, obecny progres to za mało. Zdecydowana większość specjalistów ds. szkoleń uważa, że w Polsce nadal przykłada się niewystarczającą wagę do kształcenia kompetencji miękkich – taką opinię wyraża aż 84% z nich. Dotyczy to zarówno sytuacji w skali makro, jak i mikro. W rzeczywistości połowa badanych ekspertów uważa, że ich firma angażuje się w kształcenie umiejętności miękkich – mówi Daniel Idźkowski, Country Director GoodHabitz Poland.

Analizując budżety przeznaczone na szkolenia, widać, że zarządy firm stawiają obszar kompetencji miękkich na dalszym planie. Około połowa respondentów uważa, że w ich firmie wyższe środki przeznacza się na szkolenie kompetencji twardych. Tymczasem aż 44% badanych ekspertów oczekiwałoby, że sytuacja będzie odwrotna. Taki odsetek spośród nich oczekuje, że na szkolenia z kompetencji miękkich będzie przeznaczane ponad połowa całego budżetu ich firmy na rozwój kompetencji pracowników.

Wpływ umiejętności miękkich na relacje w zespołach

Potrzeba zwiększania budżetów na szkolenie kompetencji miękkich ma swoje konkretne uzasadnienie. Ich brak niesie realne konsekwencje, dostrzegalne tak dla pracowników, jak i kadry zarządzającej. Niedobór kompetencji miękkich może skutkować poważnymi problemami, od zmniejszonej efektywności, przez wewnętrzne konflikty, aż po ostateczne odejścia z firmy.

Co interesujące, na zbyt niski poziom kompetencji miękkich współpracowników zwracają uwagę zarówno menedżerzy i pracownicy. Badani dostrzegają konflikty wywoływane przez menedżerów nie posiadających tych kompetencji (70% ekspertów), jak też i gorsze wyniki pracowników nie potrafiących się komunikować w zespole (65%). Przeciwdziałać temu można właśnie przez odpowiednie szkolenie. Jak wskazują odpowiedzi badanych, w 6 na 10 firm pracownicy chętnie korzystają z benefitów w obszarze kształcenia kompetencji miękkich.

Skill blending – nowy wymiar rozwoju

Opinie specjalistów HR ds. szkoleń wskazują, że kształcenie kompetencji miękkich w najbliższych latach może zyskać zupełnie inny wymiar. Ich rolą coraz częściej będzie umożliwianie efektywnego łączenia technologii i twardej wiedzy z potencjałem zespołów i ich poszczególnych członków. Zdolność do współpracy projektowej, skutecznej komunikacji, kreatywnego podejścia do dostępnych narzędzi, unikania konfliktów i nieporozumień w pracy na odległość – to tylko część umiejętności miękkich, których rola rośnie i ewoluuje.

Efektem tych zmian jest rosnący nacisk na tzw. skill blending. Za tym terminem kryje się sprawne łączenie kompetencji twardych czy cyfrowych z rozwojem umiejętności miękkich. Aż 96% badanych przez nas ekspertów HR ds. szkoleń uważa, że w najbliższych latach na znaczeniu będzie zyskiwać łączenie kompetencji miękkich z cyfrowymi. Ponadto o tym, że granice między różnymi rodzajami kompetencji będą się zacierać, przekonanych jest blisko 8 na 10 respondentów.

Zachodzące obecnie przemiany przyspieszyły od wybuchu pandemii COVID-19, ale mają one miejsce realnie już od dłuższego okresu. Już pod koniec 2019 roku eksperci PFR, DELab UW i Google podkreślali, że równolegle z rozwojem kompetencji cyfrowych potrzebny jest rozwój umiejętności miękkich, które pozwalają ludziom odróżnić się od maszyn i wykorzystywać unikalne umiejętności – takie jak np. rozwiązywanie problemów, empatia, zarządzanie ludźmi czy krytyczne rozumowanie. W efekcie, jak wynika z badania GoodHabitz, 8 na 10 ekspertów HR ds. szkoleń jest przekonanych, że we współczesnych organizacjach pracownicy muszą rozwijać zupełnie inne kompetencje, niż jeszcze 5 lat temu.

  • Realizacja coraz bardziej złożonych procesów wymaga coraz większych umiejętności – zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich. Ważne jest posiadanie zestawu umiejętności i specjaliści, którzy mają wiedzę specjalistyczną, ale potrafią też zrozumieć biznes klienta: utrzymać z nim relację, zarządzić procesem. Osoby, które dbają o swój rozwój, mają otwarty umysł, potrafią dzielić się swoim sukcesem zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy. To dzięki połączeniu kompetencji zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich, mogą przejmować globalne funkcje stając się liderami, a nie tylko dostarczycielami usług – dodaje Anna Berczyńska, Wiceprezeska ds. Talentów, ABSL.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.