Komunikaty PR

Sposoby na zaległości w pracy

2024-11-20  |  16:00
Biuro prasowe

Z obserwacji wzmożonego ruchu na ulicach można wywnioskować, że to właśnie teraz najwięcej pracujemy, domykamy tematy, spieszymy się, by „dowieźć” tegoroczne projekty do mety i nadrobić zaległości.  Czy da się w ogóle uniknąć tej gorączki końca roku?

Jeśli zarówno pracownicy, jak i pracodawcy zadbają o odpowiednią organizację pracy, planowanie i ustalanie priorytetów, jest szansa na spokojniejsze zakończenie roku – uważa Agata Woźniak-Jakubiec z HR Quality, firmy rekrutacyjnej. Z obserwacji ekspertki wynika, że Polacy, choć są oceniani jako kompetentni i zaangażowani pracownicy, wciąż sporo narzekają na swoją pracę i mają do niej zróżnicowany stosunek, uzależniony od warunków finansowych i komfortu, w jakim pracują. Na pracę nie narzekamy, jeżeli mamy satysfakcję z tego, co robimy i jesteśmy doceniani przez przełożonych – mówi ekspertka z HR Quality. Dzieje się to wtedy, gdy mamy przyjazne relacje ze współpracownikami i przełożonymi, poczucie stabilności zatrudnienia, możliwości rozwoju zawodowego i czas na realizację zadań na najwyższym poziomie i w zgodzie z naszymi kompetencjami. Na zadowolenie wpływają również działania pracodawców, takie jak zapewnienie narzędzi pracy czy jasne procedury. W takim układzie mamy szansę na uniknięcie zaległości i komfortowe zakończenia wszystkich projektów w danym roku.

Zaległości w pracy mogą wynikać z różnych przyczyn, które często mają charakter zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Jednym z powodów jest brak efektywnego planowania i organizacji, pokłosie stawiania niejasnych priorytetów, zmagania się z wyzwaniem wykonania zbyt wielu zadań w zbyt krótkim czasie oraz zapominaniu o tworzeniu harmonogramów lub list zadań. Niejasne instrukcje od przełożonych, czy brak informacji zwrotnych lub złe przekazywanie informacji w zespole skutkują problemami w komunikacji i wywołują nieporozumienia. Poprawa komunikacji to zadanie dla obu stron: zarówno pracowników jak i liderów zespołów. Podobnie rzecz się ma z nadmiarem tzw. pracy administracyjnej – w wielu miejscach wymaga się przesadnego raportowania lub biurokratyzacji, a także nie stosuje się narzędzi do automatyzacji, która minimalizuje wykonywanie powtarzalnych czynności przez pracowników.

Przeciążenie obowiązkami wynika też z nadmiernej liczby zadań przypisanych jednej osobie oraz braku odpowiedniego podziału pracy w zespole. Natłok obowiązków i presja czasu mogą utrudniać skuteczne planowanie. Inne powody zaległości, które próbujemy nadgonić to prokrastynacja czyli odkładanie trudnych lub nieprzyjemnych zadań na później oraz tendencja do zajmowania się mniej ważnymi sprawami. Zakłócenia i przerwy w pracy również mogą stanowić wyzwanie – na przykład zbyt częste telefony, e-maile, spotkania lub nagłe sprawy, które utrudniają koncentrację na zadaniach, wymagających pełnej uwagi. Bywa też, że brakuje nam odpowiednich narzędzi lub zasobów – niekompetentni pracownicy, którzy nie radzą sobie z zadaniami ze względu na niewystarczającą wiedzę lub umiejętności – z pewnością generują zaległości, podobnie jak problemy techniczne, np. wolne działanie systemów komputerowych. W takich sytuacjach kluczowe może być wsparcie w rozwijaniu umiejętności planowania oraz wypracowanie strategii radzenia sobie z rozpraszaczami oraz wdrożenie 
odpowiednich narzędzi.  

Oczywiście zdarza się, że pracujemy w miejscu, gdzie liczba zadań znacząco przewyższa dostępny czas – w takich sytuacjach trudno sprostać wszystkim oczekiwaniom, zwłaszcza przy napiętych terminach i dużej presji – mówi Agata Woźniak-Jakubiec.  Czasami wyzwaniem może być skuteczne ustalanie priorytetów, uporządkowanie zadań lub stworzenie hierarchii celów do osiągnięcia. W wielu przypadkach wpadamy w pułapkę tzw. „bieżączki”, gdzie codzienne sprawy pochłaniają znaczną część naszej uwagi. Zdarza się również, że wpadamy w pułapkę prokrastynacji i odkładamy bardziej złożone lub wymagające zadania na później albo priorytetyzujemy mniej znaczące sprawy. Ważne jest,aby w takich sytuacjach poszukiwać narzędzi i metod, które ułatwiają planowanie i organizację pracy, co może pomóc w skutecznym radzeniu sobie z tymi wyzwaniami.

Wpadamy też w pułapką perfekcjonizmu - jeśli chcemy zrobić dane zadanie na jak najwyższym poziomie – możemy zbyt długo skupiać swoją uwagę na danej sprawie, zaniedbując tym samym inne. Ponadto jesteśmy podatni na rozpraszacze - robimy sobie nadprogramowe przerwy na kawę, zbyt często odrywamy się od pracy, by poplotkować ze współpracownikami i niepotrzebnie sprawdzamy maile zamiast się skupić na realizacji zadań.

Ekspertka HR Quality zauważa, że w dzisiejszych czasach pułapką może być też praca zdalna, która, choć ułatwia kwestie organizacyjne, umożliwiając pracę z różnych miejsc, może dostarczać wrażenia, że pracujemy „non stop”. Praca „po godzinach” na dłuższą metę wywołuje frustrację – uważa Agata Woźniak-Jakubiec. Gdy jesteśmy zmęczeni, ulegamy dekoncentracji i tym samym generujemy coraz więcej zaległości.

Na mnożenie się zaległości mają też wpływ czynniki zewnętrzne – np. nagłe zmiany w projekcie lub nieprzewidziane okoliczności, a także tzw. „wąskie gardła”, skutkujące opóźnieniami np. w uzyskaniu akceptacji dla dalszego biegu sprawy od innych działów lub partnerów zewnętrznych. Inne elementy zewnętrzne to „samo życie” – czyli nieprzewidziane sytuacje osobiste – problemy prywatne i choroby, generujące stres i obniżające produktywność, czy momenty przełomowe w życiu, np. pojawienie się nowego członka rodziny, przeprowadzka, itp., które mogą wybić nas z rytmu i zdekoncentrować na tyle skutecznie, że stracimy umiejętność płynnego „dowożenia” spraw do brzegu.

Jak ograniczyć zaległości w pracy?

  • Planowanie – wyznaczaj priorytety i ustal realistyczne terminy zgodnie ze swoimi preferencjami (zrób, jak wolisz - wykonaj trudne zadania na początku lub rozgrzej się przy łatwiejszych)
  • Zarządzanie czasem – stosuj popularne techniki zwiększania efektywności pracy i zarządzania czasem – np. metodę Pomodoro i zasadę Pareto
  • Automatyzacja – wykorzystuj narzędzia wspierające efektywność (np. kalendarze, programy do zarządzania projektami)
  • Delegowanie zadań – angażuj innych w realizację mniej kluczowych zadań – realizację 
    projektów zawsze przyspiesza praca zespołowa w atmosferze współpracy i wzajemnej 
    motywacji 
  • Eliminacja rozpraszaczy – twórz blokery czasowe na zadania wymagające skupienia
  • Komunikacja otwarta i asertywność – rozmawiaj z przełożonymi o tym, czym się zajmujesz, dziel się obawami w razie otrzymania niespodziewanych zadań, informuj o swoich obawach 
    i ustalaj realny czas, w którym możesz wykonać polecenia.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.