Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja w pracy – co czeka pracowników w przyszłości

2024-02-21  |  01:00
Biuro prasowe

Czy zostaniemy zastąpieni przez sztuczną inteligencję? Takie pytanie stawiamy sobie coraz częściej. AI, uczenie maszynowe i automatyzacja to technologie rozwijające się w zastraszającym tempie, które od nowa definiują naszą rzeczywistość, w tym nasze życie zawodowe. Według raportu McKinsey Global Institute do 2030 roku ma zniknąć nawet 800 mln stanowisk pracy. Jakie będą to stanowiska? Dlaczego tak się stanie i czy na ich miejscu pojawią się nowe zawody? Jakie umiejętności będą wymagane i cenione w przyszłości? O rozwoju AI i wyzwaniach z nim związanych opowiada Marta Barcicka, ekspertka w obszarze Human Resources  i IT.

Coraz częściej porusza się problem sztucznej inteligencji w miejscu pracy. Rewolucja wywołana przez nią to tylko jedna z głównych zmian strukturalnych, które będą wyznaczały kierunek rozwoju światowej gospodarki w ciągu najbliższych kilku dekad. Obawiający się przyszłości pracownicy szukają dziś rozwiązań, które ułatwią im odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Pracodawcy z kolei spoglądają w przyszłość z nadzieją, że sztuczna inteligencja da im nowe możliwości rozwoju.

Sztucznej inteligencji bardziej obawiają się pracownicy, niż ich przełożeni.  Ci drudzy widzą w tej technologii potencjał związany z cięciem kosztów prowadzącym do oszczędności. Pierwsi z kolei są zdania, że nie będą mogli znaleźć pracy, że ich zawody i profesje znikną. Te obawy podsycają zmiany jakie zachodzą na rynku pracy. Już dziś powoli znikają takie stanowiska jak: asystent czy recepcjonistka, czyli te, których obowiązki może z powodzeniem przejąć sztuczna inteligencja – mówi Marta Barcicka. – Z jednej strony, strach przed nieznanym jest uzasadniony. Z drugiej, sztuczna inteligencja jest dzisiaj szansą – daje nieograniczone możliwości i tworzy nowe trendy na rynku. Ewolucja pracy jest przecież rzeczą naturalną – podkreśla Barcicka.

Reskilling, czyli szansa na rynku pracy

Dynamika na rynku i szybki postęp technologiczny spędzają sen z powiek nie tylko pracownikom. Coraz szybciej postępująca digitalizacja sprawiła, że pracodawcy zmagają się obecnie z tak zwaną luką kompetencyjną. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego w samej branży IT brakuje ok. 150 tys. rąk do pracy – to tyle, ile mieszka w Bytomiu czy Zabrzu. Dziś, aby „mieć” pracowników, firmy z branży IT często muszą ich szukać przede wszystkim u swojej konkurencji.

Do „zasypania” luki kompetencyjnej może przyczynić się reskilling, dzięki któremu ci, którzy nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z branżą IT mogą rozpocząć karierę w nowych technologiach.  Kolejne rozwiązania to wewnętrzne szkolenia w firmach, które przyczynią się do zmniejszenia odpływu pracowników, którzy najzwyczajniej w świecie będą mogli zacząć pracę w innym dziale danej organizacji – mówi Marta Barcicka. Na rynku pojawia się dziś dużo firm oferujących natychmiastowy sukces w nowej branży. Niestety część z nich kusi obietnicami bez pokrycia, za które musimy słono zapłacić. W trakcie wielu z takich szkoleń nie nauczymy się tak naprawdę niczego – mimo wydanych pieniędzy i poświęconego czasu nikt nie będzie chciał nas zatrudnić. Dlatego polecam by do tematu reskillingu podejść ostrożnie – to długotrwały proces wymagający nie tylko nauki, lecz także rozpoczęcia od zera, powoli zdobywając doświadczenie w nowym zawodzie – zaznacza Barcicka.

Well-being czy benefity

Według Światowego Forum Ekonomicznego, do 2030 roku zaburzenia psychiczne będą stanowić ponad połowę globalnego obciążenia ekonomicznego spowodowanego chorobami psychicznymi. Wpływ zaburzeń psychicznych na gospodarkę staje się więc jednym z najważniejszych problemów do rozwiązania.  Wypalenie zawodowe, depresja czy stany lękowe to coraz większy problem. Uniknięcie ich będzie wyzwaniem dla pracodawców, którzy powinni przede wszystkim pamiętać o tym, że najważniejszym elementem wpływającym na efektywność pracownika jest jego samopoczucie.

– Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na well-being, wielu jednak nie zdaje sobie sprawy z tego jak szerokie jest to pojęcie. Badacze z Instytutu Galupa wyodrębnili pięć wymiarów, które składają się na well-being: fizyczny, emocjonalny, społeczny, zawodowy i intelektualny. Dopiero, gdy każda z tych swoistych potrzeb zostanie zaspokojona możemy mówić o dobrym samopoczuciu zaznacza Marta Barcicka. – Z mojego doświadczenia wynika, że pracownikom najczęściej brakuje dziś czasu wolnego. W pogoni za realizacją KPI często tracimy z horyzontu to, co jest ważne, czyli spędzanie chwili z rodziną i łączenie w harmonii życia prywatnego z pracą. Ważne by pracodawcy dobrze zrozumieli tę potrzebę jak i swoich pracowników oraz by mieli świadomość, że zadbanie o dobrostan i kondycja psychiczna pracownika nie tylko leży po ich stronie, lecz jest wręcz ich obowiązkiem – podkreśla Marta Barcicka.

Według WHO, bardziej kompleksowa opieka zdrowotna i efektywne interwencje w obszarze zdrowia psychicznego są nie tylko korzystne z punktu widzenia dobrostanu jednostek, ale także przynoszą istotne korzyści ekonomiczne. Benefity oferowane w pracy mogą nieco podnieść ten well-being pracowników. Jednak jak się okazuje, w ciągu ostatnich 10 lat przestały one grać tak ważną rolę na rynku pracy. Mogą one wpłynąć na finalną decyzję pracownika, który rozważa ofertę pracy, jednak teraz coraz częściej stawia się właśnie na dobrostan i zdrowie pracowników.


--

Marta Barcicka to ekspert od human resources - manager, który kocha swoją pracę. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu i budowaniu zespołów w IT oraz koordynowaniu i wdrażaniu rozwiązań z zakresu miękkiego HR. Odpowiadała za wiele projektów, w tym za zbudowanie nowej linii biznesowej związanej z outsourcingiem IT dla jednego z największych polskich banków. Była również związana z kilkunastoma globalnymi rekrutacjami w branży game industry, podczas których miała okazję współpracować z takimi krajami jak Japonia, USA, Ukraina, Niemcy czy Izrael. Pracowała także w Centralnym Ośrodku Informatyki, którego pracownicy czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem takich systemów jak  mObywatel czy CEPiK. Obecnie wraz z mężem prowadzi firmę szkoleniową Neuron Cube, gdzie dzieci, młodzież i dorośli mogą uczyć się programowania, projektowania grafik i animacji 3D oraz tego, jak działa sztuczna inteligencja. Ponadto, jest wykładowcą w Wyższej Szkole Biznesu - NLU w Nowym Sączu. Wolne chwile poświęca córkom, a dla relaksu czyta książki o Piłsudskim, spala kortyzol na treningach zumby i  oddaje się swojej największej pasji – uprawianiu 700-metrowej działki.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników Biuro prasowe
2024-04-30 | 11:00

Promotech stawia na profilaktykę wśród pracowników

Badanie markerów nowotworowych ufundował swoim pracownikom białostocki Promotech. To jedna z wielu prozdrowotnych inicjatyw zarządu spółki. Wczesne wykrywanie chorób,
Praca Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?
2024-04-29 | 15:00

Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.