Komunikaty PR

Wakacje na pracę, praca na wakacje - kto szuka pracy sezonowej w Polsce

2024-06-07  |  01:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.11 MB )

Coraz więcej obcokrajowców decyduje się na wyjazd do pracy w Polsce w okresie wakacyjnym.  
Jak podaje GUS, w ubiegłym roku przyjechało ich ponad milion i stanowili ok. 6.6% udziału w ogóle zatrudnionych sezonowo. 

Choć lato to czas, który kojarzy się z odpoczynkiem i relaksem, dla niektórych to czas intensywnej pracy, podejmowanej często za granicą - czas, który stwarza możliwości zdobycia cennego doświadczenia zawodowego oraz dodatkowych dochodów. Polska jako destynacja zarobkowa jest wybierana przez obcokrajowców coraz częściej. Jak będzie w tym roku?

Na pracę wakacyjną w Polsce decydują się mieszkańcy aż 150 krajów, wśród których dominują pracownicy ze Wschodu – Ukraińcy, Białorusini, Gruzini i Hindusi. Najczęściej przyjeżdżają młodzi ludzie, w tym studenci i absolwenci szkół średnich, którzy szukają sposobu na nauczenie się czegoś nowego oraz zdobycie dodatkowych środków finansowych na dalszą edukację, czy realizację własnych planów. Dla wielu z nich jest to okazja do zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego, podszlifowania języka obcego oraz poznania nowych kultur.  Poza tym do pracy sezonowej w Polsce garną się też wszyscy ci, którzy chcą podreperować domowy budżet. Wśród nich znajdują się zarówno młodzi dorośli, jak i osoby w średnim wieku, które chcą skorzystać z możliwości zarobienia większych pieniędzy niż w kraju pochodzenia. 

Obcokrajowcy coraz częściej decydują się na sezonowe wyjazdy do pracy w Polsce ze względu na wyższe zarobki, możliwość zdobycia cennego doświadczenia zawodowego oraz szansę na poprawę umiejętności językowych. Dodatkowo, praca w międzynarodowym środowisku pozwala na poznanie nowych kultur i poszerzenie horyzontów, co staje się niezwykle atrakcyjne dla młodych ludzi i studentów – mówi Julia Zachorodnia, specjalistka HR z Grupy VIPoL zajmującej się pośrednictwem pracy. 

Ekspertka wymienia kilka głównych korzyści płynących z sezonowych wyjazdów za granicę:

  • Wyższe zarobki – praca sezonowa za granicą często wiąże się z wyższymi zarobkami w porównaniu do pracy w kraju pochodzenia. Nawet krótkoterminowe zatrudnienie pozwala na zgromadzenie znacznych oszczędności.
  • Rozwój zawodowy – praca w międzynarodowym środowisku umożliwia zdobycie unikalnego doświadczenia zawodowego. Kontakt z różnymi kulturami, metodami pracy i standardami zwiększa kompetencje zawodowe i może być cennym atutem w przyszłych rekrutacjach. 
  • Podnoszenie umiejętności językowych – praca za granicą to doskonała okazja do nauki i doskonalenia języków obcych w naturalnym środowisku. Codzienne rozmowy z miejscowymi oraz współpracownikami znacznie przyspieszają proces nauki i pomagają w opanowaniu języka na poziomie praktycznym.
  • Poszerzanie horyzontów – praca w innym kraju to nie tylko obowiązki zawodowe, ale także możliwość poznania nowych kultur, tradycji i zwyczajów. Taki wyjazd może być inspirującym doświadczeniem, które wzbogaci osobiste i kulturowe horyzonty.
  • Budowanie sieci kontaktów – pracując za granicą, można nawiązać cenne kontakty zawodowe i osobiste. Taka sieć znajomości może okazać się przydatna zarówno w kontekście przyszłych ofert pracy, jak i współpracy międzynarodowej.

Ogromnym wsparciem w procesie szukania pracy wakacyjnej mogą być agencje pracy, oferujące pomoc w znalezieniu odpowiednich ofert pracy, przygotowaniu do rekrutacji, czy dopełnieniu kwestii formalnych w procesie zatrudnienia.  Dzięki pośrednikowi pracownicy mogą mieć pewność, że ich przyszłe miejsce pracy zostało odpowiednio zweryfikowane i spełnia wszystkie standardy. Agencja zapewnia wsparcie również w organizacji wyjazdu oraz już w jego trakcie. - Wsparcie agencji pracy jest wielopoziomowe – od organizacjo podróży, zakwaterowania oraz formalności związanych z zatrudnieniem – tłumaczy Julia Zachorodnia. - W trakcie współpracy z nami nigdy nie pozostawiamy pracowników samych sobie. W ramach kontraktu pracownicy mogą też liczyć na pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów, czy pytań. Zapewniamy stały kontakt oraz, pomoc prawną i psychologiczną, by nasi pracownicy czuli się bezpieczni w miejscu daleko od domu.

Praca w Polsce jest, więc warto przyjechać i skorzystać z możliwości zarobienia. Dla pracowników ze Wschodu Polska jest krajem otwartym i chłonnym. I choć warunki finansowe mogą być nieco słabsze od tych oferowanych dalej na Zachodzie, to jednak Polska wygrywa swoją gościnnością i bliskością geograficzną i kulturową.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.