Komunikaty PR

Połowa młodych konsumentów uważa kupowanie podróbek za akceptowalne

2023-06-12  |  12:15
Kontakt
Kinga Kępa
24/7 Communication

Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
kinga.kepa|247.com.pl| |kinga.kepa|247.com.pl
501090578
https://247.com.pl/

• Jednakże jedna trzecia Europejczyków uważa kupowanie podróbek za akceptowalne, jeśli cena oryginalnego produktu jest zbyt wysoka. Odsetek ten wzrasta do 50% w przypadku młodych ludzi.

 

• Niepewność: 50% polskich konsumentów nie miało pewności, czy produkt jest prawdziwy, a 14% deklaruje, że celowo kupiło podróbki.

 

• Piractwo internetowe: 11% Polaków przyznaje, że w sposób nielegalny uzyskało dostęp do treści, zwłaszcza do oglądania sportu.

 

• Rosnąca świadomość na temat działań zgodnych z prawem: w ubiegłym roku 4 na 10 Europejczyków zapłaciło za dostęp do treści pochodzących z legalnego źródła. W Polsce – 59%.

 

 

Według nowego badania dotyczącego postrzegania własności intelektualnej przez obywateli, opublikowanego dziś przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), Europejczycy są coraz bardziej świadomi zagrożeń i konsekwencji zakupu podrabianych towarów oraz uzyskiwania dostępu do treści z nielegalnych źródeł.

 

80% Europejczyków uważa, że za podrabianymi produktami stoją organizacje przestępcze, i jest zdania, że kupowanie podrobionych towarów niszczy firmy i miejsca pracy. 83% respondentów uważa również, że kupowanie podróbek wspiera nieetyczne zachowania, a dwie trzecie postrzega to jako zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, a także dla środowiska naturalnego.

 

Jeśli chodzi o piractwo, 82% Europejczyków zgadza się, że uzyskiwanie treści cyfrowych z nielegalnych źródeł wiąże się z ryzykiem szkodliwych praktyk (oszustw lub nieodpowiednich treści dla małoletnich).

 

Pomimo tych pozytywnych wyników badanie ujawniło również, że 1 na 3 Europejczyków (31%) nadal uważa za akceptowalne kupowanie podrobionych towarów, gdy cena oryginału jest zbyt wysoka, a odsetek ten wzrasta do 50% w przypadku młodszych konsumentów w wieku 15–24 lat.

 

Ilustrują to nie tylko przekonania, ale także działania – 13% Europejczyków przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy celowo zakupiło podrobione towary. Liczba ta rośnie do 26% w przypadku osób w wieku 15–24 lat, co stanowi dwukrotnie więcej niż średnia unijna, natomiast w grupie wiekowej 55–64 lat spada do 6%, a wśród osób w wieku 65 lat i starszych do poniżej 5%.

 

Na poziomie krajowym odsetek konsumentów, którzy celowo nabywali towary podrobione, waha się od 24% w Bułgarii do 8% w Finlandii. Poza Bułgarią celowe kupowanie podróbek przekracza unijną średnią w Hiszpanii (20%), Irlandii (19%), Luksemburgu (19%) i Rumunii (18%).

 

Najczęściej wymienianym powodem (43%) zaprzestania zakupu podrabianych towarów pozostaje niższa cena oryginalnych produktów. Innym ważnym czynnikiem powstrzymującym konsumentów od kupowania podróbek jest ryzyko złych doświadczeń (produkty niskiej jakości dla 27% osób, zagrożenie dla bezpieczeństwa dla 25% oraz kary dla 21%).

 

Niepewność wśród konsumentów

 

Rośnie również niepewność co do autentyczności produktu. Prawie 4 na 10 Europejczyków (39%) zastanawiało się, czy kupiło podrobiony produkt, a wśród młodych ludzi była to nawet połowa (52%).

 

Wyraźne są również różnice między państwami członkowskimi: o ile w Danii i Holandii około jedna czwarta konsumentów (26%) nie ma pewności, czy to, co kupiła, jest autentyczne, to w Rumunii odsetek ten wynosi już 72%.

 

Europejczycy nie mają również pewności co do legalności źródeł, z których pozyskują treści internetowe – 41% zastanawia się, czy dane źródło jest legalne, czy też nie.

 

Christian Archambeau, dyrektor wykonawczy EUIPO, powiedział:

 

Zrozumienie, jak daną kwestię postrzegają obywatele, pomaga nam prowadzić konstruktywne rozmowy zarówno z konsumentami, jak i zainteresowanymi stronami w ramach naszych działań informacyjnych i edukacyjnych. Ostatnia edycja badania poświęconego postrzeganiu własności intelektualnej rzuciła nowe światło na temat postrzegania naruszeń praw własności intelektualnej, a także po raz kolejny uwydatniła potrzebę wspierania ochrony konsumentów. Badanie potwierdziło również pozytywne zmiany w zakresie świadomości związanej z treściami cyfrowymi z legalnych źródeł oraz w zakresie dostępności tych treści.

 

 

Piractwo cyfrowe a imprezy sportowe

 

Generalnie Europejczycy są przeciwni korzystaniu z treści pirackich – 80% respondentów opowiada się za korzystaniem z legalnych źródeł w celu uzyskania dostępu do treści online, jeżeli dostępna jest opcja przystępna cenowo.

I rzeczywiście, niemal 9 na 10 osób wie o istnieniu co najmniej jednego rodzaju oferty legalnych treści w swoim kraju, a ponad 4 na 10 Europejczyków (43%) zapłaciło w ubiegłym roku za dostęp, pobieranie lub streaming treści chronionych prawem autorskim z legalnego serwisu.

Jednocześnie jednak zdecydowana większość osób (65%) uważa piractwo za akceptowalne, jeśli treści nie są dostępne w ramach posiadanej subskrypcji.

 

Ponadto 14% Europejczyków przyznało się do celowego uzyskania dostępu do treści za pośrednictwem nielegalnych źródeł w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Odsetek ten wzrasta do jednej na trzy osoby (33%) w przypadku młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat. Miało to miejsce w szczególności podczas oglądania sportu za pomocą nielegalnych urządzeń lub aplikacji do streamingu.

 

Liczba osób korzystających z pirackich treści różni się również w zależności od kraju – od 9% w Finlandii i Danii do 22% na Malcie.

 

Lepsza cena i szerszy wybór treści pochodzących z legalnych źródeł to najczęściej wymieniane powody odchodzenia od pirackich treści.

 

UWAGA DLA REDAKTORÓW

 

W niniejszym sprawozdaniu przedstawiono ustalenia z przeprowadzonego w 2023 r. badania pt. „Obywatele europejscy a własność intelektualna: postrzeganie, świadomość i zachowania” (badanie poświęcone postrzeganiu własności intelektualnej), które rzuca nowe światło na ustalenia z poprzedniego badania postrzegania własności intelektualnej z 2023, a także z 2017 i 2020 r. Celem tego badania jest zebranie wiedzy na temat postaw europejskich konsumentów wobec własności intelektualnej. W okresie od 30 stycznia do 15 lutego 2023 r. przeprowadzono łącznie 25 824 wywiady online z osobami w wieku 15 lat i starszymi we wszystkich państwach członkowskich UE.

 

O EUIPO

 

EUIPO jest jedną z największych zdecentralizowanych agencji UE. Ma siedzibę w Alicante (Hiszpania). Jest uznany za jeden z najbardziej innowacyjnych urzędów ds. własności intelektualnej na świecie. EUIPO obsługuje rejestrację znaków towarowych Unii Europejskiej (ZTUE) i zarejestrowanych wzorów wspólnotowych (ZWW), które zapewniają ochronę własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE. Współpracuje także z krajowymi i regionalnymi urzędami ds. własności intelektualnej na terenie UE oraz prowadzi europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej. Ponadto EUIPO co dwa lata organizuje konkurs DesignEuropa Awards, aby wyróżnić wybitne wzory przemysłowe i ich twórców.

 

Europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej powstało w 2009 r. w celu wspierania ochrony i egzekwowania praw własności intelektualnej oraz w celu zwalczania rosnącego zagrożenia naruszeniem praw własności intelektualnej w Europie. W dniu 5 czerwca 2012 r. na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 obserwatorium zostało przeniesione do EUIPO.

 

Kontakty z mediami

Dział Komunikacji EUIPO

Tel.: +34 653 674 113

press@euipo.europa.eu

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Prawo Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone Biuro prasowe
2024-04-24 | 01:00

Żądanie ewentualne pozwu tylko gdy żądanie główne zostanie oddalone

Powód wnosząc powództwo dąży do zapewnienia ochrony swojego interesu prawnego. W niektórych okolicznościach pozostaje w niepewności co do skuteczności wybranego
Prawo Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?
2024-04-18 | 16:44

Jak zabezpieczyć majątek w rodzinach patchworkowych?

Rodzina patchworkowa, inaczej rodzina zrekonstruowana lub wielorodzinna to coraz częstszy model relacji w Polsce. Tworzona przez osoby mające potomstwo z poprzednich związków i często
Prawo Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami
2024-04-03 | 01:00

Nowa szansa na usprawnienie dialogu z przedsiębiorcami

Powołany przez ministra rozwoju i technologii Krzysztofa Hetmana Zespół ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego, w którego skład wchodzi aż 18 organizacji pracodawców, ma

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.