Predator na urządzeniach z Androidem
Pierwsze tego typu incydenty odnotowano pomiędzy sierpniem a październikiem 2021 roku. Jak się udało ustalić oprogramowania szpiegujące o nazwie Predator opracowała firma Cytrox z Macedonii Północnej. Według Google’a TAG ataki miały miejsce w Armenii, Egipcie, Grecji, Hiszpanii, Indonezji oraz Wybrzeżu Kości Słoniowej. Napastnicy przeprowadzili trzy kampanie wykorzystując łącznie pięć luk zero-day w zabezpieczeniach przeglądarki internetowej Chrome oraz systemu operacyjnego Android.
- Pierwsza kampania – przekierowanie Chrome SBrowser (CVE-2021-38000, luka zero-day w Chrome)
- Druga kampania – ucieczka z piaskownicy Chrome (CVE-2021-37976, CVE-2021-37973, błędy zero-day w Chrome)
- Trzecia kampania – Złożony łańcuch exploitów zero-day w systemie Android (CVE-2021-1048, luka zero-day w systemie Android oraz CVE-2021-38003, luka zero-day w Chrome)
Wszystkie ataki były do siebie bliźniaczo podobnie i polegały na podesłaniu ofierze e-mailem linków do odpowiednio spreparowanej strony. Tam też następowała infekcja smartfona, na którym instalował się „Alien”, czyli agent Predatora. Jeśli akcja zakończyła się sukcesem, cyberprzestępcy otrzymywali dostęp do szereg uprawnień, takich jak ukrywanie aplikacji, nagrywanie dźwięku czy dodawanie certyfikatów CA.
- Użytkownicy smartfonów już od dłuższego czasu znajdują się na celowniku hakerów. Napastnicy po zainfekowaniu urządzenia zyskują dostęp do konta bankowego i informacji o karcie kredytowej. Mogą też przejąć tożsamość ofiary w mediach społecznościowych. W związku tym należy bardzo poważnie podchodzić do kwestii związanych z ochroną smartfonów. Trzeba je na bieżąco aktualizować, choć akurat w przypadku Predatora cyberprzestępcy infekowali również w pełni zaktualizowane urządzenia. Nie można bezmyślnie klikać w odnośniki znajdujące się w e-mailach oraz SMS-ach, warto również zainstalować na urządzeniu oprogramowanie antywirusowe. - doradza Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.