Komunikaty PR

Promocja elektromobilności, a rzeczywistość

2020-01-08  |  09:09

Producenci i sprzedawcy samochodów już od dłuższego czasu przygotowują się na trend elektromobilności. Nie tylko rozwijają technologie i opracowują kolejne modele pojazdów napędzanych bateriami, które mają trafić do sprzedaży, ale również, a może przede wszystkim, podejmują szereg działań promocyjnych, które mają pomóc w „zagoszczeniu” w świadomości potencjalnych nabywców i zachęcić ich do zakupu oraz użytkowania aut na baterie. Wykorzystują w tym celu wiele narzędzi oraz kanałów dotarcia do klientów, nie szczędząc na nie środków i nie ograniczając kreatywności. Spora część ich działań realizowana jest oczywiście w ramach marketingu internetowego, lecz ze względu na specyfikę produktu – jego innowacyjność oraz wolnozbywalny charakter, najczęściej wydłużający ścieżkę zakupową o wizytę w salonie lub innym stacjonarnym punkcie sprzedaży, wymusza na sprzedawcach realizowanie określonych aktywności w ramach POS (ang. point of sale). Jak wynika z raportu „Elektromobilność w Polsce 2019”, przygotowanego na podstawie danych pochodzących z badania, przeprowadzonego przez firmę szkoleniową Nowe Motywacje, pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych PSPA oraz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w znikomej części salonów znajdują się obecnie miejsca, w których potencjalny nabywca odnajdzie materiały promocyjne, informacyjne czy dedykowane stanowiska, w których oprócz broszur, obejrzeć można konkretne modele. Na dostępność do jakich materiałów, mogą liczyć klienci odwiedzający salony sprzedaży oferujące samochody elektryczne? Jak „marketingowa rzeczywistość elektromobilna” w punktach sprzedaży prezentuje się w liczbach?

W grudniu 2019 roku Polacy zarejestrowali rekordową liczbę samochód – ponad 60 tysięcy, a od początku ubiegłego roku przybyło ich w sumie ponad 625 000 pojazdów do 3,5 t[1]. Liczba samochodów czysto elektrycznych nadal pozostaje jednak bardzo mała. Po polskich drogach jeździ obecnie niespełna 4900 sztuk.[2], choć biorąc pod uwagę liczbę publikacji w prasie na ten temat, można by sądzić, że e-mobilność na dobre zagościła na polskich drogach.

Kolejnym dowodem wyobrażeń dotyczących elektromobilności, zderzających się z rzeczywistością, są w Polsce niewątpliwie działania marketingowe, realizowane przez wielu producentów, dystrybutorów i sprzedawców pojazdów elektrycznych. Intensywne reklamy w różnych kanałach, dają złudne poczucie dynamicznego rozwoju trendu i dostępności samochodów z bateriami. Z drugiej zaś strony – stale publikowane i prezentujące rzeczywisty stan liczby rejestracji tego typu pojazdów pokazują, że udział aut elektrycznych w Polskim rynku jest nadal minimalny. Potwierdzeniem tego stanu są niestety również aktywności producentów i sprzedawców modeli elektrycznych w ramach działań marketingowych mających miejsce w punktach sprzedaży, czyli podczas bezpośredniego kontaktu z potencjalnym nabywcą elektryka.

Marketingowa rzeczywistość e-mobilna w ramach POS

Dane pochodzące z badania przeprowadzonego przez firmę Nowe Motywacje pokazują, iż:

  • w zaledwie niemal 7,5% odwiedzonych salonów sprzedaży klienci mogą odnaleźć banery lub tablice informacyjne dotyczące oferty aut elektrycznych sprzedawanych przez daną markę;
  • niespełna 4% punktów sprzedaży posiada dedykowaną „wystawkę” z różnymi materiałami poświęconymi e-mobilności oraz oferowanym pojazdom elektrycznym;
  • w ponad 11% przebadanych salonów potencjalni klienci mogą w ogóle liczyć na dostępność katalogów i ulotek dotyczących oferty samochodów elektrycznych.

Elementem, który najbardziej przyciąga potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, w ramach ich wizyty w salonie sprzedaży, jest niewątpliwie miejsce, w którym wystawione są modele „elektryków”, do których można bez problemu wsiąść, przyjrzeć się im z bliska i zadać doradcy szereg pytań związanych z nabyciem i codziennym użytkowaniem pojazdu napędzanego dzięki energii elektrycznej. W większości odwiedzonych podczas badania salonów na próżno jednak szukać wystawionych modeli oferowanych „elektryków”. Znaleźć je można bowiem w zaledwie niespełna 10% punktów sprzedaży oferujących auta elektryczne, zaś dedykowane miejsce do tego celu posiada niemal 4% salonów. Widoczną zachętą dla nabywców samochodów elektrycznych i oznaką otwartości oraz gotowości punktu sprzedaży na e-mobilność jest również posiadane specjalnego miejsca do parkowania z dostępem do ładowarki. Takie posiada obecnie niemal 17% punktów sprzedaży.    

Klient, który z zamiarem zakupu samochodu elektrycznego udaje się do salonu sprzedaży liczy nie tylko na dostępność niezbędnych materiałów informacyjnych, ale przede wszystkim na możliwość zobaczenia konkretnych modeli oraz zadania pytań doradcy. Materiały promocyjne mają być bowiem uzupełnieniem oraz potwierdzeniem wiedzy jaką już pozyskał samodzielnie, i która została następnie zaktualizowana podczas wizyty w punkcie sprzedaży. Wymaga to zatem nie tylko przygotowania odpowiednich materiałów i miejsca, w którym się one znajdują, ale przede wszystkim posiadania określonej wiedzy przez doradców, z którymi spotykają się potencjalni nabywcy. Cały proces wsparcia sprzedaży na ścieżce zakupowej w przypadku samochodów elektrycznych musi być spójny i oparty na rzetelnej wiedzy posiadanej przez każdą zaangażowaną w niego osobę. Doradcy w punktach sprzedaży stanowią jego niezwykle ważny element, a jak wynika z danych uzyskanych podczas przeprowadzonego przez nas badania, aktualnie spora ich część nie posiada wiedzy na temat kryteriów przemawiających za zakupem samochodu elektrycznego, zachęt do zakupu, sposobów i źródeł zasilania, przywilejów dla posiadaczy czy dostępnej infrastruktury niezbędnej do ładowania, a niekiedy nawet o samej ofercie danego producenta!. Tych braków nie wypełnią jednak żadne materiały informacyjne czy nawet wystawienie konkretnych modeli. Potencjalni nabywcy liczą bowiem, że w przypadku tak ważnej decyzji, jak zakup nowego samochodu, będą mogli liczyć na rzetelne wsparcie doradcy, który rozwieje ich wątpliwości. Klienci chcą zatem nie tylko przeczytać o swoim potencjalnym nowym, elektrycznym samochodzie w Internecie, gdzie znajdą obecnie wiele informacji również o samym trendzie elektromobilności, ale przede wszystkim otrzymać rzetelną wiedzę dotyczącą interesującego ich modelu oraz wszelkich danych technicznych, związanych z infrastrukturą ładującą, ale także jego ewentualnych napraw, serwisowania czy żywotności akumulatorów. I to rolą producentów oraz sprzedawców poszczególnych marek jest zapewnienie wszystkich tych elementów, czyli odpowiednie przygotowanie punktów sprzedaży. W przeciwnym razie potencjalny klient, któremu nie uda się uzyskać niezbędnych jego zdaniem informacji może albo udać się do konkurencji, albo rozmyślić się i nie nabyć samochodu elektrycznego – mówi Andrzej Trutkowski, Dyrektor Merytoryczny ds. Jakości, Senior Trener i Konsultant w firmie szkoleniowej Nowe Motywacje.

Z informacji zawartych w raporcie „Elektromobilność w Polsce 2019”, przygotowanym na podstawie danych pochodzących z tego badania wynika, że przeciętny Polak planujący nabycie samochodu elektrycznego i udający się do salonu sprzedaży, musi być przygotowany na to, że:

  • większość salonów sprzedaży wprowadzi do swojej oferty modele elektryczne dopiero na początku lub w trakcie 2020 roku, zatem nie da się ich jeszcze obejrzeć w salonie, czy też umówić się na jazdę próbną;
  • same salony nie są jeszcze przygotowane na wystawianie samochodów elektrycznych i nie posiadają odpowiedniej infrastruktury;
  • zatrudnieni doradcy mają bardzo zróżnicowany poziom wiedzy oraz umiejętności jej przekazywania, dlatego nie zawsze są rzetelnym głosem wspomagającym w podjęciu odpowiedniej decyzji;
  • większość doradców jeszcze nie uczestniczyła w programach rozwojowych podnoszących ich wiedzę w obszarze elektromobilności i umiejętności sprzedaży samochodów elektrycznych;
  • ale przede wszystkim w salonach i serwisach brak jest katalogów, ulotek, banerów czy reklam dotyczących aut elektrycznych, co skutecznie zniechęca potencjalnych klientów i pokazuje im brak przygotowania danego punktu sprzedaży na trend e-mobilności, zamykając jego drogę do uczestniczenia w nim i korzystania z jego owoców w przyszłości.

Treść pełnego raportu „Elektromobilność w Polsce 2019” dostępna jest na stronie: https://nowemotywacje.pl/elektromobilnosc-w-polsce/

Raport został przygotowany pod patronatem:

Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych PSPA

 


[1] https://tvn24bis.pl/moto,99/ranking-samochodow-2019-dacia-duster-toyota-yaris-toyota-corolla-najpopularniejsze-pzpm,997772.html

[2] http://pspa.com.pl/licznik-elektromobilnosci-polacy-czekaja-na-doplaty-z-funduszu-niskoemisyjnego-transportu-listopad-2019

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów Biuro prasowe
2024-06-24 | 14:00

Klienci Toyota Leasing mogą zarządzać umowami leasingu i KINTO ze smartfonów

Toyota Leasing ogłasza wprowadzenie aplikacji mobilnej Portalu Klienta, dostępnej na systemy Android i iOS. Pierwsza tego typu aplikacja na polskim rynku, umożliwia łatwy i wygodny dostęp do
Motoryzacja Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA
2024-06-19 | 09:10

Goodyear z najwyższą oceną środowiskową od FIA

Zespół Goodyear Racing EMEA uzyskał najwyższą, 3-gwiazdkową ocenę w programie akredytacji środowiskowej FIA. Wyróżnienie to przyznano za długoterminowe plany
Motoryzacja Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive
2024-06-12 | 08:00

Co by tu jeszcze zautomatyzować? Coboty coraz powszechniejsze w automotive

Universal Robots, duńska firma zajmująca się projektowaniem i produkcją robotów współpracujących (cobotów), wraz ze swoimi partnerami coraz śmielej wkracza w przemysł

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.