Przedsiębiorcy posiadający fotowoltaikę planują jej rozbudowę
Stałe i wysokie podwyżki cen energii powodują, że przedsiębiorcy niestrudzenie poszukują nowych rozwiązań i oszczędności. Alians OZE zapytało ich jak oceniają dotychczasowe inwestycje w panele fotowoltaiczne? W ramach zrealizowanego badania „OZE Index” okazało się, że spośród zbadanych firm, które posiadają już instalacje, 82 proc. ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze, a ¼ z nich planuje jej rozbudowę.
Nacisk na niższe rachunki za energię wyraźnie widać w odpowiedzi na pytanie o czynniki, którymi przedsiębiorcy kierowali się realizując inwestycje w panele pv. Z badania wynika, że aż 89 proc. polskich firm wskazało ten element jako najważniejszy przy podejmowaniu decyzji o zakupie paneli. 62 proc. wymieniło również troskę o środowisko. Respondenci równolegle podkreślają potrzebę uniezależnienia się od dostawcy prądu i podejście do OZE jako inwestycji na przyszłość.
- Przy tak dynamicznych i wysokich, bo dwucyfrowych, podwyżkach cen energii przedsiębiorcy postrzegają rozwiązania OZE nie tylko, jako atrakcyjny wizerunkowo dodatek, ale jako „must have” w optymalizacji kosztów funkcjonowania ich biznesów – mówi Jakub Jadziewicz, członek zarządu Alians OZE. – Obserwujemy bardzo duży wzrost zapytań ze strony właścicieli biznesów o dobór odpowiednich rozwiązań OZE, ponieważ przy takich cenach energii, zielona inwestycja zwraca się jeszcze szybciej, niż dotychczas – dodaje.
Pogłębiając analizę, potrzeba generowania przez przedsiębiorców jeszcze większych oszczędności wyłania się bardzo wyraźnie spośród pozostałych wskazanych w badaniu „OZE Index” czynników (48 proc). Jako drugi powód respondenci wskazują zapotrzebowanie na jeszcze więcej energii własnej. Co ciekawe rośnie również liczba zapytań o pompy ciepła, jako uzupełnienie całego systemu energetycznego firmy.
- To bardzo rozsądne posunięcie ze strony przedsiębiorców, aby do zapotrzebowania energetycznego firmy podchodzić kompleksowo Wieloletnia praktyka pokazuje, że takie podejście oraz profesjonalne doradztwo pozwalają na wypracowanie bardzo efektywnych rozwiązań, które procentują latami – podsumowuje Jakub Jadziewicz.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.