Przedświąteczne zakupy Polaków – planujemy wydatki, kupujemy z drugiej ręki
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Listopad i grudzień to czas przedświątecznych przygotowań, których istotną, jeśli nie najistotniejszą częścią są zakupy. Napędzają je liczne promocje, które rozbudzają apetyt konsumentów. Chłodzą je jednak rosnące koszty życia, ale również – jak wynika z danych Deloitte – troska o klimat i wpływ naszych decyzji zakupowych na planetę. Odpowiedzią na ten trend jest stale rosnąca popularność re-commerce. Potwierdzają to dane OLX — rośnie liczba sprzedających (+18% rok do roku) oraz kupujących (+13% rok do roku) produkty z drugiej ręki.
Oszczędniej i racjonalniej
Ostatnie lata wykształciły w Polakach nawyk oszczędzania. I chociaż, jak wynika z danych publikowanych przez GUS, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej pozostaje ujemny, to jednak od marca br. obserwujemy poprawę nastrojów konsumenckich. To przekładać się może na większe wydatki związane z zakupami, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Tymczasem, jak wynika z badania Current Consumer Mood, 60% Polaków planuje powstrzymać się przed świętami od zakupu zbędnych produktów. Połowa konsumentów deklaruje zaś, że będzie bardziej wyczulona na promocje, szukając przy okazji tańszych zamienników ulubionych marek.
Z drugiej ręki
Dane OLX pokazują, że podczas przedświątecznych zakupów konsumenci coraz częściej sięgają po produkty z drugiej ręki, co jest potwierdzeniem trendów globalnych. Jak wynika z raportu thredUP co trzecia osoba planująca zakup świątecznych prezentów, deklaruje, że będą to przedmioty, które już wcześniej miały swojego właściciela. Okazuje się też, że nie tylko cena jest w tym przypadku argumentem. Decydując się na tego typu zakupy, kierujemy się unikatowością prezentu oraz względami ekologicznymi. Kategorią, która niezmiennie cieszy się w tym okresie największym zainteresowaniem, jest elektronika. W tym przypadku odpowiedzi na ogłoszenia wysyłane w samym tylko listopadzie i grudniu stanowią 25% wszystkich, wysyłanych w ciągu całego roku. Podobnie jest w przypadku zabawek, czy produktów z kategorii Zdrowie i Uroda – liczba odpowiedzi w ciągu dwóch ostatnich miesięcy roku stanowi – w obu przypadkach - ¼ wszystkich udzielanych w ciągu całego roku. Okazuje się jednak, że nie tylko kategorie, które postrzegać można jako „prezentowe”, budzą pod koniec roku duże zainteresowanie konsumentów. Dowodem na to jest fakt, że w listopadzie i grudniu znaczący wzrost zainteresowania odnotowuje kategoria wyposażenia wnętrz, w której odpowiedzi wysyłane w tym czasie stanowią łącznie 22% wszystkich przesłanych w ciągu całego roku.
- Racjonalne i przemyślane zakupy stają się drugą naturą Polaków. I jak widać, nie planujemy tego zmienić nawet w gorącym, zakupowym okresie poprzedzającym święta. W praktyce oznacza to, że poszukując odrobiny luksusu, na który zwyczajowo pozwalamy sobie w tym czasie, nie ulegamy nagłym pokusom. Ponadto bardzo często, dokonując ich, kierujemy się swoimi potrzebami, w takim samym stopniu co troską o środowisko naturalne. Dotyczy to zwłaszcza osób z pokolenia Z i millenialsów. Potwierdzają to badania Deloitte, z których wynika, że ponad połowa osób znajdujących się w tych grupach, definiuje siebie jako zrównoważonych konsumentów. Oni też są kołem zamachowym, napędzającym re-commerce. I nie mówimy tutaj tylko o kategorii moda, która zarówno w Polsce, jak i na całym świecie jest pod tym kątem najlepiej zbadana. Dzisiaj re-commerce dotyczy w zasadzie każdej kategorii produktów, które mogą być ponownie włączone do obiegu – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX. .
Świąteczny podział wydatków
To, że w bieżącym roku wydamy na świąteczne zakupy więcej niż w roku ubiegłym, jest naturalną konsekwencją rosnących kosztów życia. Tym samym równie naturalne jest to, że będziemy poszukiwali oszczędności. Według badania zrealizowanego pod koniec października przez GfK — an NIQ Company Current Consumer Mood, odbije się to głównie na naszych zakupach spożywczych — aż 33% konsumentów wskazuje je jako kategorię, na której zamierza oszczędzać najmocniej. Równocześnie Polacy deklarują, że na prezenty planują wydać więcej niż w 2023 roku i będzie to średnio ok. 750 zł. Spodziewać się można, że w wielu przypadkach będą to prezenty praktyczne, między innymi ubrania, kosmetyki, czy książki. Te też najczęściej mieszczą się w zaplanowanym budżecie. Kiedy jednak zechcemy sięgnąć, np. po elektronikę, wówczas zderzymy się z brutalną rzeczywistością – zakup nowego sprzętu to wydatek co najmniej kilkuset złotych. Dlatego też, aby ograniczyć wydatki na te najdroższe prezenty, sięgamy po produkty z drugiej ręki. Potwierdzają to dane OLX – elektronika w okresie przedświątecznym jest najpopularniejszą kategorią w serwisie. Na początku listopada na 10 najpopularniejszych ogłoszeń (pod kątem liczby przesłanych odpowiedzi), aż 7 dotyczyło właśnie elektroniki. Nie tylko jednak ograniczanie wydatków decyduje o tym, że poszukujemy prezentów z drugiej ręki. W wielu przypadkach to troska o środowisko naturalne, ale też sposób na znalezienie oryginalnego upominku, np. biżuterii, planszówki, czy książki, za którym stoi niepowtarzalna historia.
- Prezenty z duszą, czyli takie, za którymi stoi historia, stają się coraz popularniejsze. Dzisiaj nie wstydzimy się wręczać drugiej osobie przedmiotu, który służył komuś wcześniej, zwłaszcza że jego znalezienie wiąże się z czasem, który na to poświęcamy. I wtedy ten nasz czas stanowi wartość dodaną do takiego prezentu. Doskonale widać to na OLX. Okres przedświąteczny, to czas wzmożonych poszukiwań okazji cenowych, ale też przedmiotów unikatowych. W tym pierwszym przypadku ilustruje to ogromne zainteresowanie elektroniką, w tym drugim: antykami, rękodziełem, czy pamiątkami i gadżetami z czasów PRL – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.
Re-commerce w natarciu
Popyt na artykuły z drugiej ręki nakręca podaż. Dowodzą tego dane OLX. Wynika z nich, że spośród około 20 milionów dodawanych każdego miesiąca ogłoszeń sprzedaży 2/3 dotyczą produktów ze statusem „używane”. Pozostałą część stanowią przedmioty oznaczone jako nowe, ale w wielu przypadkach to produkty w doskonałym stanie technicznym i wizualnym, nieużywane, ale np.: powystawowe, czy bez oryginalnego opakowania, czyli nadal mieszczące się w kategorii re-commerce. Najdynamiczniejsze wzrosty odnotowują kategorie: Dom i Ogród, Elektronika, Antyki i Kolekcje – około 20%, rok do roku. Przy czym ta ostatnia z nich rozwija się w ostatnim czasie w zawrotnym tempie. Obecnie na OLX znajduje się około miliona ogłoszeń z meblami, kolekcjami, rękodziełami, pamiątkami i gadżetami z PRL, co sprawia, że OLX jest największą w Polsce platformą, umożliwiającą transakcje tego typu przedmiotami.

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Złodzieje nie mają Świąt
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.