Komunikaty PR

Sprzedaż architektury ogrodowej w Niemczech napędza wzrost przychodów Stelmetu

2020-01-24  |  08:00
Biuro prasowe

Wzrost przychodów ze sprzedaży o blisko 9% do 602 mln zł oraz wzrost skorygowanej EBITDA o ponad 10% do 78,7 mln zł – tak prezentują się ostateczne wyniki finansowe Grupy Stelmet za rok obrotowy 2018/2019, zakończony 30 września 2019 r.

W minionym roku obrotowym Grupa Stelmet zanotowała istotny wzrost sprzedaży zarówno w segmencie drewnianej architektury ogrodowej (DAO), jak i pelletu.

Przychody ze sprzedaży DAO zwiększyły się o ponad 8% do 472,3 mln zł (wliczając 7,8 mln zł ze sprzedaży wyrobów z betonu i metalu, oferowanych na rynku brytyjskim). Segment ten odpowiadał za 78,5% całkowitych przychodów Grupy.

– Rosnąca sprzedaż na rynkach Europy kontynentalnej, przede wszystkim w Niemczech, napędzała wzrosty w segmencie DAO. Przychody tego segmentu na rynku niemieckim w roku obrotowym 2018/2019 wzrosły o blisko 44% w porównaniu z rokiem poprzednim. Z nawiązką zrekompensowały one spadek sprzedaży DAO w Wielkiej Brytanii, gdzie w ubiegłym roku koncentrowaliśmy się na zwiększaniu efektywności działalności operacyjnej i poprawie rentowności na poziomie EBITDA. We Francji, czyli na trzecim największym rynku zbytu dla Grupy Stelmet, zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku. W Polsce sprzedaż DAO wzrosła natomiast o 3,7 mln zł rok do roku – wskazał Andrzej Trybuś, wiceprezes Stelmetu.

Rok obrotowy 2018/2019 był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Stelmet zanotowała istotny wzrost przychodów ze sprzedaży pelletu – zwiększyły się one o 13,5% i po raz pierwszy w historii Grupy przekroczyły poziom 100 mln zł, sięgając ostatecznie 100,8 mln zł. Najwyższa dynamika sprzedaży dotyczyła rynku polskiego, gdzie wzrost przekroczył 27%, podczas gdy eksportowa sprzedaż pelletu zwiększyła się o przeszło 3% rok do roku.

– W minionym roku obrotowym pozytywny wpływ na przychody ze sprzedaży pelletu miało zarówno zwiększenie produkcji, jak i wzrost cen sprzedaży. W kolejnych okresach nie należy jednak oczekiwać utrzymania tego trendu, zważywszy na narastającą presję cenową (z powodu bardzo ciepłej zimy), a także z uwagi na fakt, że moce wytwórcze Grupy w zakresie produkcji pelletu są już w dużej części wykorzystane – powiedział Stanisław Bieńkowski, Prezes Stelmetu.

Nieprzetworzony na pellet produkt uboczny powstający przy produkcji DAO (np. trociny, zrębki, kora) w roku obrotowym 2018/2019 sprzedawany był wyłącznie w Polsce. Przychody Grupy z tego tytułu wyniosły 27,4 mln zł, tj. o 2% więcej niż rok wcześniej.

Biorąc pod uwagę, że zdecydowana większość przychodów Grupy Stelmet pochodzi z rynków zagranicznych (w roku obrotowym udział eksportu stanowił 83% całkowitej sprzedaży), umocnienie euro i funta brytyjskiego wobec złotego o odpowiednio 6 i 7 groszy miało pozytywny wpływ na wysokość przychodów, a w konsekwencji również na wynik z działalności operacyjnej. Pozytywny wpływ zmian kursowych na poziomie przychodów wyniósł 6,5 mln zł, a na poziomie wyniku EBITDA 4,7 mln zł.

– Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w minionym roku obrotowym istotny, negatywny wpływ na wynik EBITDA miały zdarzenia o charakterze jednorazowym, w tym odpis aktualizujący wartość nieruchomości poprodukcyjnej w Kowarach. Saldo tych zdarzeń obciążyło skonsolidowany wynik operacyjny kwotą 9,8 mln zł. Ostatecznie, raportowana EBITDA za rok obrotowy 2018/2019 wyniosła 68,9 mln zł, czyli o 0,5% więcej niż przed rokiem, natomiast skorygowana EBITDA sięgnęła 78,7 mln zł, co oznacza wzrost o 15% rok do roku – wskazał Piotr Leszkowicz, członek zarządu Stelmetu.

Wyniki z działalności operacyjnej Grupy Stelmet znajdują się ponadto pod wpływem rosnących kosztów nabycia surowca drzewnego, kosztów energii elektrycznej oraz kosztów personalnych.

– W roku obrotowym 2018/2019 średnia jednostkowa cena nabycia drewna wzrosła o 4,1% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Na podstawie zawartych niedawno umów na dostawy surowca drzewnego w 2020 r. szacujemy wstępnie, że w bieżącym roku obrotowym średni jednostkowy koszt nabycia drewna wrośnie o około 1,6% rok do roku. Wzrośnie także koszt energii elektrycznej, czego nie odczuliśmy jeszcze w pełni w roku obrotowym 2018/2019, dzięki otrzymanym rekompensatom w łącznej kwocie 2,7 mln zł. Kolejnym wyzwaniem stojącym przed nami, jak i przed całym sektorem przemysłowym, jest wzrost kosztów personalnych – zapowiedział Piotr Leszkowicz.

Pozytywny wpływ na rentowność Grupy Stelmet w minionym roku obrotowym miały z kolei niższe koszty ogólnego zarządu, które zmalały o 12% rok do roku. Zmniejszenie kosztów ogólnego zarządu dotyczyło głównie spółek brytyjskich i jest efektem podjętych w poprzednich okresach działań restrukturyzacyjnych i optymalizacyjnych.

Znaczący, negatywny wpływ na wynik netto Grupy Stelmet za rok obrotowy 2018/2019 miały natomiast zapowiedziane testy na utratę wartości aktywów trwałych, na podstawie których dokonano odpisów aktualizujących. Obciążyły one jednostkowy wynik netto o kwotę 19,5 mln zł, zaś wynik skonsolidowany o kwotę 11,4 mln zł. Tym samym, łączny negatywny wpływ wszystkich zdarzeń jednorazowych na końcowy wynik netto Grupy Stelmet wyniósł 21,2 mln zł i w rezultacie rok obrotowy 2018/2019 zakończyła ona stratą netto wynoszącą 3,4 mln zł wobec 9,6 mln zł zysku netto w roku obrotowym 2017/2018. Co ważne, wszystkie odpisy aktualizujące wartość aktywów mają wyłącznie charakter księgowy i nie mają wpływu na bieżącą sytuację płynnościową Spółki oraz Grupy.


Podstawowe informacje o Grupie Stelmet

Grupa Stelmet zajmuje się produkcją i dystrybucją tzw. drewnianej architektury ogrodowej. Wytwarza wyroby z drewna sosnowego i świerkowego, obejmujące m.in. różnego rodzaju płoty, kratki, deski, podesty, pergole, kwietniki, altany czy domki narzędziowe. Produkty te przeznaczone są do grodzenia, wyposażania, upiększania oraz dekoracji ogrodów, działek, parków, tarasów i wszelkiego rodzaju przestrzeni o charakterze rekreacyjnym.

W ocenie zarządu, pod względem wolumenu produkcji w m3, Grupa Stelmet jest największym w Polsce i Europie pionowo zintegrowanym producentem i dystrybutorem drewnianej architektury ogrodowej. Grupa wykonuje samodzielnie wszystkie procesy technologiczne ‑ od zakupu surowca drzewnego, poprzez produkcję aż po pakowanie gotowych wyrobów. Grupa także zarządza w pełni logistyką dostaw do większości swoich klientów.

Znacząca większość produktów Grupy Stelmet sprzedawana jest poza granicami Polski. Trafiają one do odbiorców w ponad 25 krajach, głównie do czołowych europejskich sieci sklepów DIY („Zrób To Sam”) i specjalistycznych marketów budowlanych.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu? Biuro prasowe
2025-06-03 | 12:30

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej od lat wyznacza ambitne cele redukcji emisji, stawiając coraz większe wymagania wobec firm działających na wspólnym rynku. Dla wielu
Przemysł MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Przemysł Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze
2025-05-21 | 15:00

Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze

Wynajem wózków widłowych zyskuje na popularności wśród firm produkcyjnych, logistycznych i handlowych. Coraz więcej przedsiębiorstw rezygnuje z zakupu sprzętu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.