Badanie ujawniło idealny sposób pomagania
Lensomai Communication
d.matejczyk|lensomai.com| |d.matejczyk|lensomai.com
+48506945597
Czy Polacy planują pomagać w okresie świątecznym wieńczącym pełen wyzwań rok 2022? Przekazywanie darów rzeczowych, środków pieniężnych, wolontariat, decyzje przy sklepowej półce, nagłaśnianie ważnych akcji i inicjatywy w miejscu pracy - które formy uważamy za najłatwiejsze, najprzyjemniejsze, najbardziej skuteczne, satysfakcjonujące i dostępne? Znamy wyniki tegorocznego badania “Pudliszki - Smak Pomagania”[1]. Producent lubianych przez Polaków ketchupów, dań czy produktów pomidorowych kolejny rok z rzędu połączył siły ze Szlachetną Paczką, angażując pracowników i klientów w różne formy wsparcia tej inicjatywy.
Aż 85% Polaków planuje w nadchodzące święta pomóc potrzebującym. Najczęściej będzie to kupno produktów wspierających akcje charytatywne, poza tym 4 na 10 Polaków przekaże datek, a co trzecia osoba - dary rzeczowe. Jak pokazują opinie o różnych formach wspierania, nie zawsze wybieramy te, które uważamy za najbardziej satysfakcjonujące, skuteczne, przyjemne czy choćby łatwe. Ograniczając swój repertuar, wydajemy się zapominać, że pomagać można na milion sposobów: w pracy, w terenie, z własnej kanapy lub przy sklepowej półce, indywidualnie lub w grupie. Pudliszki, które kolejny rok z rzędu łączą siły ze Szlachetną Paczką, dzielą się wynikami badania dostarczającego wartych uwagi life hacków pomocowych.
Idealny sposób pomagania naprawdę istnieje!
Wywierający największy pozytywny wpływ na świat, a przy tym najprzyjemniejszy i najłatwiejszy. Do tego prawie 9 na 10 Polaków uważa, że jest w zasięgu każdej osoby. Zaangażowanie w akcje pomocowe w miejscu pracy bije na głowę wszystkie inne dostępne formy pomagania. O ile wolontariat czy przekazywanie środków materialnych oceniamy pod wieloma względami pozytywnie, na realizowanie ich w gronie współpracowników reagujemy wręcz entuzjastycznie. Aż 97% z nas zgadza się, że takie działanie przynosi satysfakcję, z czego niemal połowa odpowiada w tym względzie bardzo zdecydowanie.
Otwartość na pomoc w miejscu pracy potwierdzają także inne doniesienia - według badań Kantar, aż 4 na 10 zatrudnionych chciałoby pomagać w ramach wolontariatu pracowniczego przez 2 lub 3 godziny w miesiącu[2]. Tymczasem tylko co 10 osoba ma w tym roku w planach uczestnictwo w akcji wsparcia organizowanej w miejscu pracy. Może pora to zmienić? “Tradycja przygotowywania i pakowania podarunków dla potrzebujących rodzin w akcji Szlachetna Paczka to dla nas ogromna radość i fantastycznie spędzony wspólnie czas. Coraz więcej firm jest otwartych na oddolne inicjatywy, warto zgłaszać takie pomysły w pracy” - zachęca dyrektor zarządzająca Marta Pilczuk, która razem z kolegami i koleżankami z Pudliszek wspiera Szlachetną Paczkę co roku.
Pomaganie może być łatwe i przyjemne.
Pomijając bezkonkurencyjną pod każdym względem pomoc w środowisku pracy, najprzyjemniejszą formą jest przekazywanie darów rzeczowych, na przykład w inicjatywach takich jak wspomniana Szlachetna Paczka. Drugie miejsce zajmuje pod tym względem wybieranie w trakcie zakupów produktów, z których określona kwota jest przekazywana na akcje charytatywne. Są to też dwa najłatwiejsze spośród działań dla dobra innych.
“Za każdy zakupiony produkt Pudliszek przekazujemy złotówkę dla Szlachetnej Paczki, potrzebne jest tylko zarejestrowanie dowodu zakupu na specjalnej stronie lub przesłanie go MMS-em. Akcja trwa do końca grudnia. W zeszłym roku przekazaliśmy 150 tysięcy złotych. Sekretem sukcesu tej inicjatywy jest prostota - i tak wszyscy spędzamy czas na przedświątecznych zakupach, możemy zrobić coś dobrego zupełnie przy okazji” - wyjaśnia koordynatorka projektu, Małgorzata Michalak-Wojskowicz.
Za nieskomplikowane uznawane jest także nagłaśnianie możliwości pomocy, na przykład w mediach społecznościowych. Natomiast samo w sobie nie dostarcza ono aż tyle satysfakcji czy radości.
Jak zmienić świat
Najwięcej osób, które nie planują w tym roku pomagać, uzasadnia to brakiem możliwości finansowych. Jednak to nie wpłaty, a przekazywanie darów rzeczowych, wolontariat oraz charytatywne wybory przy półce sklepowej mają zdaniem Polaków największy wpływ na rzeczywistość. Dostarczają też największej satysfakcji. Pomaganie przynosi wiele pozytywnych odczuć, jednak nie to jest najważniejsze. Najwięcej z nas motywuje to, że możemy poprawić los innych, dla wielu osób jest to także naturalny ludzki odruch.
[1] Badanie “Pudliszki - Smak Pomagania” zrealizowane w grudniu 2022, metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie N=800 Polaków
[2] “Filantropia w CEE 2020” - Kantar na zlecenie Social Impact Alliance for Central and Eastern Europe

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.