Komunikaty PR

Biznes w 14 dni. Jak ukraiński startup zawojował polski rynek e-commerce

2021-09-28  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
Daryna Mihdal
Smart content

ul.Pomorska 65
90-218 Łódź
press|smart-content.pro| |press|smart-content.pro
+48 726 127 344
https://smart-content.pro/

Ukraiński sklep internetowy Foodex24, został uruchomiony wiosną 2020 r. w szczytowym momencie pandemii. Dziś ten startup, który dostarcza nie tylko żywność, ale i chemię gospodarczą, codziennie realizuje 300 zamówień i ma ponad 20 tysięcy klientów. Mało tego, latem 2021 roku Foodex24 rozpoczął swoją działalność w Bydgoszczy. 

O perspektywach, jakie dostrzega ukraińska firma na polskim rynku i o trudnościach związanych z uruchomieniem startupu od zera podczas trwania pandemii opowiedział jej założyciel - Vladislav Savchenko. 

 

Biznes i reality show

Podczas dyskusji na temat koncepcji internetowego supermarketu, zespół projektujący postawił przed sobą niebagatelny cel - zapewnić szybką i niezawodną dostawę artykułów spożywczych w czasie pandemii COVID - 19. Tak powstał pomysł stworzenia projektu Foodex24, który został opracowany przez firmę ukraińskiego przedsiębiorcy Vladislava Savchenko - Powercode.

 

"Kiedy ogłoszono lockdown, kolejki w supermarketach były ogromne, a usługi dostawcze przeciążone. Konsumenci zmuszeni byli robić zapasy żywności na kilka tygodni. W pierwszej kolejności uderzyliśmy do sprzedawców detalicznych z propozycją zautomatyzowania usługi, która szybciej przyjmowałaby zamówienia online, sortowała i dostarczała je klientom. Jednak po kilku dniach rozmów zrozumieliśmy, że proces negocjacji może być bardzo długi i uciążliwy, dlatego zamiast dropshippingu zdecydowaliśmy się stworzyć sklep internetowy od podstaw, przy pomocy naszych programistów.”

 

Opracowanie projektu w zaledwie 14 dni, to ogromne wyzwanie. Poza tym, zadanie stało się znacznie trudniejsze, ponieważ do tej pory zespół nie miał doświadczenia w prowadzeniu sklepu internetowego z własnym magazynem. W tym samym czasie założyciel firmy, w swoim reality show na kanale YouTube, pokazywał kulisy tworzenia biznesu.

 

Najważniejsze 1,5 zł w życiu 

"Pierwszy plan rozwoju sklepu internetowego naszkicowaliśmy, dosłownie, na kolanach. Na przykład, matryca towarów została stworzona za pomocą formularza Google, a programiści sami udali się do supermarketów, aby zobaczyć, jakie produkty najszybciej schodzą z półek" - wspomina Vladislav Savchenko. 

Właściciel firmy od samego początku był bardzo zaangażowany w działalność operacyjną swojego startupu. Nawet pomagał kurierom dostarczać towary do klientów. 

 

"Kiedyś dostarczyłem niewłaściwe zamówienie z powodu awarii systemu. Jednak, klient zamiast się złościć podziękował mi za to, że w ogóle podjęliśmy się stworzenia nowej, jakościowej usługi w kraju. Nawet zostawił mi napiwek w wysokości 10 hrywien (około 1,5 zł). To było najcenniejsze 10 hrywien w moim życiu.” - opowiada Savchenko. 

Dziś firma zarabia 500 tysięcy dolarów miesięcznie i ma 20 tysięcy klientów. Z danych Crunchbase wynika, iż dotychczasowa inwestycja w projekt Foodex24 wynosi 2,8 miliona dolarów. 

 

Jak podbić Europę?

 

"Najpierw udowodniliśmy, że da się stworzyć biznes w ciągu zaledwie 14 dni, a teraz podbijamy Europę ukraińskimi produktami i nowymi technologiami."  - twierdzi założyciel.

 

Foodex24 rozpoczął aktywne prace nad wejściem na europejskie rynki już rok po starcie. W lipcu 2021 roku, projekt ruszył również w Polsce. Magazyn o powierzchni 450 metrów kwadratowych, został otwarty w największym centrum logistycznym w Bydgoszczy. Tam zamówienia są pakowane i rozsyłane. W przeciwieństwie do ukraińskiego, polski projekt składa się nie tylko z darkstorów, ale również z supermarketu offline, o powierzchni 170 metrów kwadratowych.  Według jego twórców, taki model hybrydowy zapewnia większą rentowność projektu. 

Po trzech miesiącach funkcjonowania na polskim rynku średni koszyk zakupowy klientów Foodex24 wynosi 200 zł, a na stronie jest już dostępnych około 1500 pozycji różnych towarów. Zgodnie z danymi na wrzesień 2021 roku, z polskiego sklepu internetowego Foodex24, korzysta obecnie 4000 klientów.  W ten projekt zainwestowano około 800 000 dolarów.  Firma ma w planach uruchomienie sklepów również w innych miastach Polski. 

 

"Inwestycja ma na celu dostosowanie i ciągłe ulepszanie procesów na polskim rynku. Poprawiliśmy śledzenie zamówień i maksymalnie zautomatyzowaliśmy naszą pracę. Na przykład, stworzyliśmy robota, który sam przetwarza zamówienia i pozwala klientowi śledzić status zamówienia, a także obserwować pakowanie towarów online.”

 

Ostatnio Foodex24 poinformował o fuzji z inną ukraińską firmą, zajmującą się dostawą żywności - Fresh Food i uruchomieniu nowej marki Goodex. Pod nowym logo firma planuje otworzyć kolejne sklepy zarówno na Ukrainie, jak i w Europie.

 

Kontakt dla mediów: 

Sofiia Baianova. 

sofbaianova@gmail.com

+48 884 958 375 

w imieniu Foodex24

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Smart content
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

Polityka

M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.