Biznes w 14 dni. Jak ukraiński startup zawojował polski rynek e-commerce
Smart content
ul.Pomorska 65
90-218 Łódź
press|smart-content.pro| |press|smart-content.pro
+48 726 127 344
https://smart-content.pro/
Ukraiński sklep internetowy Foodex24, został uruchomiony wiosną 2020 r. w szczytowym momencie pandemii. Dziś ten startup, który dostarcza nie tylko żywność, ale i chemię gospodarczą, codziennie realizuje 300 zamówień i ma ponad 20 tysięcy klientów. Mało tego, latem 2021 roku Foodex24 rozpoczął swoją działalność w Bydgoszczy.
O perspektywach, jakie dostrzega ukraińska firma na polskim rynku i o trudnościach związanych z uruchomieniem startupu od zera podczas trwania pandemii opowiedział jej założyciel - Vladislav Savchenko.
Biznes i reality show
Podczas dyskusji na temat koncepcji internetowego supermarketu, zespół projektujący postawił przed sobą niebagatelny cel - zapewnić szybką i niezawodną dostawę artykułów spożywczych w czasie pandemii COVID - 19. Tak powstał pomysł stworzenia projektu Foodex24, który został opracowany przez firmę ukraińskiego przedsiębiorcy Vladislava Savchenko - Powercode.
"Kiedy ogłoszono lockdown, kolejki w supermarketach były ogromne, a usługi dostawcze przeciążone. Konsumenci zmuszeni byli robić zapasy żywności na kilka tygodni. W pierwszej kolejności uderzyliśmy do sprzedawców detalicznych z propozycją zautomatyzowania usługi, która szybciej przyjmowałaby zamówienia online, sortowała i dostarczała je klientom. Jednak po kilku dniach rozmów zrozumieliśmy, że proces negocjacji może być bardzo długi i uciążliwy, dlatego zamiast dropshippingu zdecydowaliśmy się stworzyć sklep internetowy od podstaw, przy pomocy naszych programistów.”
Opracowanie projektu w zaledwie 14 dni, to ogromne wyzwanie. Poza tym, zadanie stało się znacznie trudniejsze, ponieważ do tej pory zespół nie miał doświadczenia w prowadzeniu sklepu internetowego z własnym magazynem. W tym samym czasie założyciel firmy, w swoim reality show na kanale YouTube, pokazywał kulisy tworzenia biznesu.
Najważniejsze 1,5 zł w życiu
"Pierwszy plan rozwoju sklepu internetowego naszkicowaliśmy, dosłownie, na kolanach. Na przykład, matryca towarów została stworzona za pomocą formularza Google, a programiści sami udali się do supermarketów, aby zobaczyć, jakie produkty najszybciej schodzą z półek" - wspomina Vladislav Savchenko.
Właściciel firmy od samego początku był bardzo zaangażowany w działalność operacyjną swojego startupu. Nawet pomagał kurierom dostarczać towary do klientów.
"Kiedyś dostarczyłem niewłaściwe zamówienie z powodu awarii systemu. Jednak, klient zamiast się złościć podziękował mi za to, że w ogóle podjęliśmy się stworzenia nowej, jakościowej usługi w kraju. Nawet zostawił mi napiwek w wysokości 10 hrywien (około 1,5 zł). To było najcenniejsze 10 hrywien w moim życiu.” - opowiada Savchenko.
Dziś firma zarabia 500 tysięcy dolarów miesięcznie i ma 20 tysięcy klientów. Z danych Crunchbase wynika, iż dotychczasowa inwestycja w projekt Foodex24 wynosi 2,8 miliona dolarów.
Jak podbić Europę?
"Najpierw udowodniliśmy, że da się stworzyć biznes w ciągu zaledwie 14 dni, a teraz podbijamy Europę ukraińskimi produktami i nowymi technologiami." - twierdzi założyciel.
Foodex24 rozpoczął aktywne prace nad wejściem na europejskie rynki już rok po starcie. W lipcu 2021 roku, projekt ruszył również w Polsce. Magazyn o powierzchni 450 metrów kwadratowych, został otwarty w największym centrum logistycznym w Bydgoszczy. Tam zamówienia są pakowane i rozsyłane. W przeciwieństwie do ukraińskiego, polski projekt składa się nie tylko z darkstorów, ale również z supermarketu offline, o powierzchni 170 metrów kwadratowych. Według jego twórców, taki model hybrydowy zapewnia większą rentowność projektu.
Po trzech miesiącach funkcjonowania na polskim rynku średni koszyk zakupowy klientów Foodex24 wynosi 200 zł, a na stronie jest już dostępnych około 1500 pozycji różnych towarów. Zgodnie z danymi na wrzesień 2021 roku, z polskiego sklepu internetowego Foodex24, korzysta obecnie 4000 klientów. W ten projekt zainwestowano około 800 000 dolarów. Firma ma w planach uruchomienie sklepów również w innych miastach Polski.
"Inwestycja ma na celu dostosowanie i ciągłe ulepszanie procesów na polskim rynku. Poprawiliśmy śledzenie zamówień i maksymalnie zautomatyzowaliśmy naszą pracę. Na przykład, stworzyliśmy robota, który sam przetwarza zamówienia i pozwala klientowi śledzić status zamówienia, a także obserwować pakowanie towarów online.”
Ostatnio Foodex24 poinformował o fuzji z inną ukraińską firmą, zajmującą się dostawą żywności - Fresh Food i uruchomieniu nowej marki Goodex. Pod nowym logo firma planuje otworzyć kolejne sklepy zarówno na Ukrainie, jak i w Europie.
Kontakt dla mediów:
Sofiia Baianova.
sofbaianova@gmail.com
+48 884 958 375
w imieniu Foodex24
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.