Bycie wege lub flexi to dziś za mało. Firmy idą o krok dalej
Stara rzymska sentencja mówiąca, że słowa uczą, a przykłady pociągają, doskonale oddaje filozofię wielu współczesnych firm. Rozpowszechnianie aktywności CSR-owych i popularność prośrodowiskowych rozwiązań sprawiają, że marki stają się bardziej eko, a dla konsumentów nie jest to dziś obojętne. Szczególne miejsce zajmują w tej kwestii „zielone firmy”, którym dbałość o planetę jest wyjątkowo bliska. Światowy Dzień Środowiska (5 czerwca) to doskonała okazja do tego, by sprawdzić, jak radzą sobie z tym producenci roślinnej żywności.
Dieta roślinna a środowisko
Do rosnącego zainteresowania produktami roślinnymi nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Liczby bronią się same. Jak wynika z badań GFK do listopada 2020 roku sprzedaż roślinnych zamienników mięsa wzrosła wartościowo o 138%, a ilościowo o 107% (w ujęciu rocznym). W kolejnym roku (2021) sprzedaż alternatyw dla mięsa podwoiła się. Jak podają eksperci, Polska to jeden z najszybciej rozwijających się rynków produktów roślinnych w Europie.
Moda na dietę bazującą na tym, co rośnie w ogrodzie, to jednak nie wszystko. Dla wielu osób za tymi produktami stoi zestaw ważnych, ekologicznych przesłanek. Wśród nich: oszczędność wody, energii, gleb, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych czy dbałość o bioróżnorodność.
Coraz więcej osób jest świadomych, jak zdrowa – nie tylko dla ludzi, ale również dla Ziemi – jest dieta roślinna. Badania sugerują, że cechuje ją o 90% niższa intensywność emisji niż obecna, przeciętna dieta. Co więcej, ma również potencjał do zmniejszenia liczby przedwczesnych zgonów wśród dorosłych. Z komentarzy specjalistów wynika także, że zachowaniu równowagi w przyrodzie może pomóc ograniczenie hodowli przemysłowej. Alternatywą stają się więc produkty roślinne – komentuje Rafał Maranowski, członek zespołu Planty, marki specjalizującej się w roślinnej żywności.
Producenci żywności w służbie lepszej przyszłości
Duże zmiany są często efektem małych kroków. Ta myśl przyświeca wielu osobom i organizacjom, które każdego dnia podejmują drobne decyzje korzystnie wpływające na środowisko.
Jako reprezentant branży spożywczej czuję, że to na nas spoczywa duża odpowiedzialność za przyszłość naszej planety. Jestem przekonany, że gdyby każdy z nas choć w niedużym stopniu zdecydował się na choćby mały, prośrodowiskowy krok, stałby się swego rodzaju świadectwem dla pozostałych. Dobry przykład to coś, co możemy dać od siebie społeczeństwu, ponieważ w pojedynkę nie zmienimy świata – dodaje Rafał Maranowski.
Na dobrych zmianach coraz bardziej zależy producentom żywności, których działania już na etapie produkcji czy pakowania produktów mogą przyczyniać się np. do redukcji zużycia plastiku. Innym aspektem jest także jakość produktów oraz ich pochodzenie, na które chętnie patrzą konsumenci w poszukiwaniu krótkich składów i tzw. „czystych etykiet”. Jak dodaje Rafał Maranowski:
W sektorze spożywczym prośrodowiskowych możliwości jest bardzo wiele. Począwszy od pozyskiwania warzyw z lokalnych, bezpiecznych i sprawdzonych upraw, aż po wykorzystywanie ekologicznych rozwiązań w procesie produkcji, np. poprzez stosowanie nowych, mniej zanieczyszczających środowisko technologii. Wśród nich system obrotu palet CHEP, który umożliwia współdzielenie i ponowne wykorzystanie wynajmowanych nośników. Dzięki temu redukujemy zużycie surowców, emisję CO2 i oczywiście nie produkujemy nowych palet. Warto również wspomnieć o odpowiedzialnym wybieraniu opakowań. W Planty jesteśmy na etapie zmiany tacek na te zawierające minimum 65% rPET-u. Inwestowanie w surowce, które można przetwarzać niemal w nieskończoność, staje się dziś silnym trendem w naszej branży.
Czy produkty spełniają najwyższe standardy jakości? Skąd są sprowadzane składniki? Gdzie są produkowane? Odpowiedzi na te pytania coraz częściej poszukują świadomi konsumenci, którzy chętnie sięgają po to, co nie tylko atrakcyjne, ale także zdrowe i wyprodukowane w zgodzie z naturą. Przekonali się o tym także producenci żywności. Coraz częstszą praktyką jest jasne informowanie odbiorców na temat składu i pochodzenia produktów. Jest to niezwykle korzystny trend, który jednocześnie zachęca konsumentów do czytania etykiet, co jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu obserwowaliśmy znacznie rzadziej.
I na koniec kampanie prośrodowiskowe, działania informacyjne i promocyjne, czyli cała aktywność zachęcająca do stosowania ekorozwiązań. W takie działania chętnie włączają się również producenci żywności roślinnej.
Choć Planty pojawiło się na półkach sklepowych przed kilkoma miesiącami, to od razu postawiliśmy sobie za cel wspieranie aktywności na rzecz środowiska i planety. Nie tylko uczestniczymy w konferencjach poświęconych zielonej tematyce, ale także współpracujemy z Fundacją Międzynarodowego Ruchu na Rzecz Zwierząt Viva! Jestem przekonany, że możliwości włączenia się w dodatkowe działania jest mnóstwo, choć nie ukrywam, każde z nich wymaga swego rodzaju poświęceń (...) W gruncie rzeczy cieszy mnie, gdy oglądając konkurencję, widzę ich ekologiczną aktywność, ponieważ w tym aspekcie nie rywalizujemy ze sobą, lecz gramy do wspólnej bramki – dodaje Rafał Maranowski.
Działania marek nie pozostają również bez echa w ocenie odbiorców. Komunikowanie na temat ekologii i wpływu nawet drobnych, codziennych decyzji na środowisko sprawia, że rośnie świadomość konsumencka, która jednocześnie determinuje firmy do kolejnych zmian. Zarówno producenci, jak i konsumenci podnoszą poprzeczkę coraz wyżej. Miejmy nadzieję, że obrany kierunek pozostanie taki sam, a katastrofalna przyszłość, o której alarmują eksperci, okaże się tylko złym, niezrealizowanym scenariuszem.
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.