Ceny warzyw i owoców w Polsce rosną niemal najwolniej na świecie
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Ceny produktów spożywczych rosną w szybkim tempie. A to aż 26 proc. wszystkich wydatków gospodarstw domowych – wynika z danych GUS. To samo źródło podaje, że we wrześniu najszybciej rosły ceny cukru (106,8 proc.), tłuszczy roślinnych (48,7 proc.) oraz mąki (47,7 proc.). Najmniej za to zdrożały warzywa i owoce (8,8 proc.) i ta dynamika, zgodnie z analizą Picodi.com, jest niemal najwolniejsza na świecie. Jak wskazują eksperci Farmy Świętokrzyskiej, większa ilość warzyw i owoców w diecie to nie tylko zdrowie, ale także sposób na ograniczenie wpływu inflacji na portfele.
- Decyzje podejmowane podczas zakupów produktów spożywczych stały się w ostatnich miesiącach trudniejsze. Szczególnie dla osób, które pomimo wzrostu cen, chcą utrzymać jak najbardziej wartościową dietę. Okazuje się, że zdrowe jedzenie i oszczędności można połączyć. Najlepiej wybierać nieprzetworzone, świeże i lokalne produkty, których droga do sklepu jest jak najkrótsza. Są tańsze, bo na ich cenę nie wpływają dodatkowe koszty długiego transportu czy wielokrotnego przetwarzania. Dotyczy to zwłaszcza warzyw oraz owoców i tym m.in. można tłumaczyć wolniejsze tempo wzrostu cen tej kategorii produktowej – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Jak wynika z danych GUS, we wrześniu 2022 roku ceny większości produktów spożywczych poszły do góry. Oprócz cukru (106,8 proc.), tłuszczy roślinnych (48,7 proc.) i mąki (47,7 proc.) duże podwyżki dotyczyły mięsa drobiowego i wołowego (kolejno 40,4 proc. i 32,1 proc.) oraz mleka i pieczywa (odpowiednio 30,6 proc. i 30,5 proc.). Ponad dwudziestoprocentowe wzrosty cen były na serach i twarogach (26,1 proc.), mięsie wieprzowym (23,5 proc.) oraz ryżu (26,3 proc.). Najmniejsze podwyżki dotyczyły owoców i warzyw, których ceny według GUS poszły w górę o 8,8 proc. Ale i tu są różnice. Mamy rekordzistów w postaci pomidorów, za które trzeba było we wrześniu zapłacić o 34 proc. więcej. Za to za sałatę płaciliśmy tylko 2,2 proc. więcej, a cena bananów wzrosła o 0,4 proc. Z kolei spadki cen dotyczyły jabłek, za które mogliśmy zapłacić o 6,6 proc. mniej. Cebula była tańsza o 6,2 proc., a podium zamykają ziemniaki z obniżką na poziomie 5,2 proc.
Tanio i zdrowo
Patrząc z perspektywy globalnej, wzrost cen warzyw i owoców w naszym kraju okazuje się jednym z niższych na świecie. Jak wynika z zestawienia Picodi.com, od stycznia tego roku warzywa i owoce w naszym kraju podrożały o 2,1 proc., czyli tyle samo co np. w Wielkiej Brytanii. Zdecydowanie wyższe wzrosty były m.in. na Białorusi, gdzie te produkty są obecnie o jedną trzecią droższe niż na początku tego roku. W Rumunii, Estonii, Luksemburgu czy na Węgrzech ceny są wyższe o kilkanaście procent, a na Słowacji o niecałe 10 proc. W Czechach i we Włoszech ceny są wyższe o 4,2 proc. Polska w tym rankingu uplasowała się na 74. miejscu z 94.
- Najbardziej wartościowe są ekologiczne warzywa i owoce, które zawierają więcej składników odżywczych i nie mają pozostałości środków ochrony roślin. Chcemy, by nasi klienci mieli możliwość ich zakupu pomimo inflacji, dlatego teraz nasze warzywa i owoce można kupić taniej. Wyszliśmy z działaniem promującym nieidealne, ale bogate w wartości odżywcze warzywa i owoce. Oprócz wyglądu niczego im nie brakuje, a do tego są sporo tańsze. To nasz wkład w utrzymywaniu oszczędności przy zachowaniu zdrowej diety – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Ekologiczne warzywa i owoce w niższej cenie można kupić tu: https://biozfarmy.pl/pol_m_2zyciewarzyw-589.html
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.