Komunikaty PR

Ceny warzyw i owoców w Polsce rosną niemal najwolniej na świecie

2022-10-31  |  12:30
Kontakt
ZOOM BSC
ZOOM BSC

Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl

Ceny produktów spożywczych rosną w szybkim tempie. A to aż 26 proc. wszystkich wydatków gospodarstw domowych – wynika z danych GUS. To samo źródło podaje, że we wrześniu najszybciej rosły ceny cukru (106,8 proc.), tłuszczy roślinnych (48,7 proc.) oraz mąki (47,7 proc.). Najmniej za to zdrożały warzywa i owoce  (8,8 proc.) i ta dynamika, zgodnie z analizą Picodi.com, jest niemal najwolniejsza na świecie. Jak wskazują eksperci Farmy Świętokrzyskiej, większa ilość warzyw i owoców w diecie to nie tylko zdrowie, ale także sposób na ograniczenie wpływu inflacji na portfele.

- Decyzje podejmowane podczas zakupów produktów spożywczych stały się w ostatnich miesiącach trudniejsze. Szczególnie dla osób, które pomimo wzrostu cen, chcą utrzymać jak najbardziej wartościową dietę. Okazuje się, że zdrowe jedzenie i oszczędności można połączyć. Najlepiej wybierać nieprzetworzone, świeże i lokalne produkty, których droga do sklepu jest jak najkrótsza. Są tańsze, bo na ich cenę nie wpływają dodatkowe koszty długiego transportu czy wielokrotnego przetwarzania. Dotyczy to zwłaszcza warzyw oraz owoców i tym m.in. można tłumaczyć wolniejsze tempo wzrostu cen tej kategorii produktowej – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Jak wynika z danych GUS, we wrześniu 2022 roku ceny większości produktów spożywczych poszły do góry. Oprócz cukru (106,8 proc.), tłuszczy roślinnych (48,7 proc.) i mąki (47,7 proc.) duże podwyżki dotyczyły mięsa drobiowego i wołowego (kolejno 40,4 proc. i 32,1 proc.) oraz mleka i pieczywa (odpowiednio 30,6 proc. i 30,5 proc.). Ponad dwudziestoprocentowe wzrosty cen były na serach i twarogach (26,1 proc.), mięsie wieprzowym (23,5 proc.) oraz ryżu (26,3 proc.). Najmniejsze podwyżki dotyczyły owoców i warzyw, których ceny według GUS poszły w górę o 8,8 proc. Ale i tu są różnice. Mamy rekordzistów w postaci pomidorów, za które trzeba było we wrześniu zapłacić o 34 proc. więcej. Za to za sałatę płaciliśmy tylko 2,2 proc. więcej, a cena bananów wzrosła o 0,4 proc. Z kolei spadki cen dotyczyły jabłek, za które mogliśmy zapłacić o 6,6 proc. mniej. Cebula była tańsza o 6,2 proc., a podium zamykają ziemniaki z obniżką na poziomie 5,2 proc.

Tanio i zdrowo

Patrząc z perspektywy globalnej, wzrost cen warzyw i owoców w naszym kraju okazuje się jednym z niższych na świecie. Jak wynika z zestawienia Picodi.com, od stycznia tego roku warzywa i owoce w naszym kraju podrożały o 2,1 proc., czyli tyle samo co np. w Wielkiej Brytanii. Zdecydowanie wyższe wzrosty były m.in. na Białorusi, gdzie te produkty są obecnie o jedną trzecią droższe niż na początku tego roku. W Rumunii, Estonii, Luksemburgu czy na Węgrzech ceny są wyższe o kilkanaście procent, a na Słowacji o niecałe 10 proc. W Czechach i we Włoszech ceny są wyższe o 4,2 proc. Polska w tym rankingu uplasowała się na 74. miejscu z 94.

- Najbardziej wartościowe są ekologiczne warzywa i owoce, które zawierają więcej składników odżywczych i nie mają pozostałości środków ochrony roślin. Chcemy, by nasi klienci mieli możliwość ich zakupu pomimo inflacji, dlatego teraz nasze warzywa i owoce można kupić taniej. Wyszliśmy z działaniem promującym nieidealne, ale bogate w wartości odżywcze warzywa i owoce. Oprócz wyglądu niczego im nie brakuje, a do tego są sporo tańsze. To nasz wkład w utrzymywaniu oszczędności przy zachowaniu zdrowej diety – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Ekologiczne warzywa i owoce w niższej cenie można kupić tu: https://biozfarmy.pl/pol_m_2zyciewarzyw-589.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ZOOM BSC
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Targi Bezpieczeństwa

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.