Czy wiesz, co wspólnego ma cukier z produkcją tlenu?
Burak cukrowy jest rośliną wyjątkową. Nie tylko dlatego, że wydobywamy z niego pyszny cukier, lecz także dlatego, że z całego płodozmianu jest rośliną najbardziej tlenogenną. Tylko 1 hektar uprawy buraka cukrowego Diamant wytwarza tyle tlenu, ile rocznie potrzebuje do oddychania aż 100 osób! Co więcej – w tym samym procesie burak cukrowy pochłania i wiąże w glebie najwięcej CO2 z pośród wszystkich roślin rolniczych uprawianych w Polsce, co jest równie korzystne dla środowiska. Jakie jeszcze ma właściwości i jak wygląda proces jego uprawy?
Jeden z największych producentów cukru w Polsce pracuje z ok. 8000 plantatorów z Wielkopolski i Mazowsza. Wspiera ich w zakresie zaopatrzenia w nasiona, o jakości weryfikowanej przez niezależne, renomowane laboratorium. Plantatorom zapewniane są nasiona odmian buraków, które zostały wyhodowane w naturalny sposób – bez technologii GMO. Do jego uprawy stosuje się minimalną ilość nawozów, by wyeliminować wpływ na organizmy pożyteczne – m.in. mikroflorę gleby i pszczoły. Wysokiej jakości burak potrzebuje też odpowiedniego podłoża, dlatego też producent promuje wśród plantatorów uprawę pasową, w której maszyny za jednym przejazdem przygotowują glebę do siewu, sieją nasiona i nawożą glebę jednocześnie. Uprawa pasowa stosowana przez Diamant to mniej spalin, ograniczenie erozji wietrznej i wodnej gleby oraz lepsze wykorzystanie nawozów mineralnych, a co za tym idzie – ograniczenie ryzyka zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych.
– Jakość naszych produktów ma swój początek na polach współpracujących z nami plantatorów, dlatego wspólnie doskonalimy technologię uprawy buraków cukrowych. Cieszymy się, że z większością naszych plantatorów współpracujemy od pokoleń. Jako pierwsi w Polsce premiujemy też tych, którzy dostarczają do naszych cukrowni buraki z niską zawartością azotu α-aminowego, dzięki czemu od 2004 roku zużycie mineralnych nawozów azotowych na naszych plantacjach zmniejszyło się o ponad 34% – komentuje Paweł Maciejewski, Dyrektor ds. Sprzedaży w Pfeifer & Langen Polska.
Odpowiedzialne praktyki stosowane przez markę Diamant w uprawie buraków, ale także w kolejnych etapach produkcji można poznać w najnowszej akcji Słodkie łączy z natury. Informuje ona choćby o nowych opakowaniach produktów detalicznych. Znalazły się na nich dwa nowe znaki „PRODUKT POLSKI” oraz „Z NATURY W ZGODZIE ZE ŚRODOWISKIEM”, podkreślające polskie pochodzenie produktu i surowców, a także naturalne podejście do uprawy, zgodnie z praktykami zrównoważonego rozwoju. Osią akcji jest strona https://znatury.slodkielaczy.pl, na której możemy znaleźć tajniki produkcji cukru, inspiracje do tego, by żyć w zgodzie ze środowiskiem, a także obszerny i przejrzysty Raport Zrównoważonego Rozwoju. Potwierdza on, że cukier Diamant to rezultat przemyślanych i odpowiedzialnych praktyk, a także wyznacza kolejne kamienie milowe dla firmy – ograniczenie emisji CO2 o 60% oraz zużycia energii elektrycznej o 25% do 2035 roku.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.