Diety pudełkowe przechodzą na automatyzację
dfusion
Aleja Zjednoczenia 36
01-838 Warszawa
katarzyna.kuczynska|dfusion.pl| |katarzyna.kuczynska|dfusion.pl
503987119
www.dfusion.pl
Dzisiejsi konsumenci mają coraz mniej czasu i jednocześnie coraz wyższe wymagania wobec jakości i zróżnicowania codziennych posiłków. Nie dziwi więc, że chętnie sięgają po zdrowe, wygodne i relatywnie niedrogie diety pudełkowe, co przekłada się na rozwój rynku usług cateringowych. Zainteresowanie dostawami gotowych posiłków prosto pod drzwi widoczne jest także w Polsce. Przybywa firm, ofert, a przede wszystkim klientów, których obsługa wymaga wsparcia technologii, m.in. w obszarze logistyki zamówień.
Polacy przodują w dietach pudełkowych
Rynek polskich usług cateringowych wart jest już ponad 2,5 mld złotych. Jego wartość rośnie z roku na rok. Największy skok odnotowano w pierwszej połowie 2021 roku, po wyciszeniu początkowych fal pandemii koronawirusa i związanych z nią obaw o finanse domowe. Jak wynika z szacunkowych danych SuperMenu, obecnie na polskim rynku działa już ok. 850 firm z tego sektora, które rocznie realizują niemal 50 mln dostaw.
Wyzwania dla branży cateringowej
Oczekiwania konsumentów wobec branży dietetycznej stale rosną - osoby korzystające z diety pudełkowej oprócz bogatej oferty chcą szybkiej i sprawnej dostawy bez konieczności wychodzenia z domu. Rosną też potrzeby samej branży - w obliczu zwiększającej się liczby zamówień i natężonego ruchu pojazdów w miastach pojawia się potrzeba optymalizacji działań. Branża cateringowa sięga zatem coraz chętniej po usługi outsourcingowe, w tym także planowanie dostaw wielopunktowych i zarządzanie systemem dostaw, z budowaniem stref i podziałem pracy włącznie.
Z wyzwaniami w obszarze logistyki mierzą się przede wszystkim rozwijające się marki. W odróżnieniu od niewielkich firm ręcznie planujących doręczenia z wykorzystaniem kilku pojedynczych pojazdów, muszą one skoordynować pracę wielu kierowców i kurierów jednocześnie. By robić to w sposób, który pozwoli zoptymalizować liczbę pokonywanych kilometrów czy odpowiednio zaplanować załadunek (kolejność dostaw ma powiązanie z kolejnością ułożenia paczek na samochodzie) potrzebują narzędzi automatyzujących procesy logistyczne. Odpowiednio dobrane pozwalają oszczędzić czas, obniżyć koszty i zwiększyć skuteczność, co przekłada się na satysfakcję klienta końcowego. Dobry system optymalizujący dostawy cateringowe zbiera także dane i dostarcza firmie informacji, w przypadku reklamacji złożonej od klienta: np. możliwe są archiwizacje zdjęć wykonanych przez kurierów oraz notatek.
„Zarówno większe marki, jak i rozwijające się firmy cateringowe szukające sposobu na oszczędności i podniesienie skuteczności swoich działań mają do dyspozycji narzędzia analityczne usprawniające proces dostaw realizowanych dużą flotą pojazdów i do wielu klientów jednego dnia. Specjalnie dla firm cateringowych opracowaliśmy System AutoMapa Enterprise Last Mile, który działa w trybie real time. To możliwość zaplanowania pracy dla wszystkich kierowców jednocześnie, z uwzględnieniem równego obłożenia w ramach stref i obliczenia zoptymalizowanej trasy (pod kątem czasu lub długości trasy). To obniża koszty logistyki, pozwala na optymalne wykorzystanie pracowników i optymalny podział pracy. Ponadto dyspozytor jest poinformowany przez system o błędach w adresach zleceń, co niweluje pomyłki w procesie logistycznym już na poziomie jego planowania” – komentuje Maciej Polkowski, key account manager w AutoMapa Enterprise.
„W ostatnim półroczu odnotowaliśmy znaczący wzrost zainteresowania naszą ofertą dietetyczną, na co wpływ mógł mieć częściowy powrót naszych klientów do pracy biurowej i chęć zaoszczędzenia czasu przy wyborze codziennej diety. Rosnąca ilość zamówień to także szereg wyzwań dla nas, głównie logistycznych. Codziennie dostarczamy ponad kilka tysięcy diet na terenie Warszawy, Trójmiasta i okolic. To niejako wymusiło na nas konieczność zautomatyzowania procesów dostawczych w naszej firmie i współpracę z AutoMapą Enterprise. Dziś dokładnie wiemy, jak będzie wyglądał nasz dzień: ile kilometrów kierowcy przejadą, w których strefach miasta, w jakim czasie. Na bieżąco kontrolujemy, gdzie już byliśmy, a gdzie dostawa zostanie dopiero zrealizowana. W systemie mamy także zdjęcia każdej dostarczonej paczki i notatkę od kierowcy przy zleceniu, a po dostawie możemy wysyłać sms do Klienta. Ta ostatnia funkcja wysyłki sms - wbrew naszym obawom - została bardzo pozytywnie odebrana przez naszych klientów. Niweluje to ryzyko kradzieży paczki spod drzwi i daje możliwość klientowi zabrania diety, by schować ją w lodówce. Takie rozwiązanie to pewność, że nasze usługi są realizowane na najwyższym poziomie, z dbałością o jakość, zdrowie i czas. A nawet, jak coś pójdzie nie tak, mamy archiwum, możemy sprawdzić co się wydarzyło z przesyłką. – komentuje Piotr Bieńkowski - manager firmy BoskiBox, która z systemem AutoMapa Enterprise Last Mile zrealizowała już ponad kilkaset tysięcy dostaw.
Diety pudełkowe to jedna z wielu branż, które coraz chętniej korzystają z zewnętrznych usług planowania tras wielopunktowych i optymalizacji logistycznych - z podobnych rozwiązań korzysta także branża transportowa czy ubezpieczenia. Klienci biznesowi dostrzegają korzyści płynące z korzystania z takich personalizowanych usług, które bardzo szybko przekładają się na znaczne obniżenie kosztów i utrzymanie wysokich standardów obsługi zamówień. Automatyzacja logistyki to działanie niezbędne już w pierwszym etapie rozwoju i warto powierzyć je specjalistom.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.