Ekologiczna hodowla gęsi kluczem do wysokiej jakości wyrobów
Ekologia w kontekście zmian klimatycznych oraz zdrowego stylu życia jest dziś na ustach wielu aktywistów, publicystów czy blogerów. Polacy stają się świadomymi konsumentami, a na znaczeniu zyskują produkty oparte o tradycyjne czy nawet regionalne receptury. Wpływ prośrodowiskowego podejścia zauważamy również w branży wyrobów mięsnych. O tym, jakie znaczenie ma ekologia w sektorze wędliniarskim, opowiada Witold Bednarski, twórca marki Złota Gęś.
Ekologia uważana była jeszcze nie tak dawno za sezonowy trend. Jednak popularność produktów „bio” i „eko” nie słabnie, a Polacy zwracają coraz większą uwagę na skład i pochodzenie produktów, które lądują na naszych talerzach. Dlaczego tak jest? Jak wynika z badania IMAS International ,,Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021”, Polacy sięgają po takie produkty przede wszystkim ze względów zdrowotnych lub z chęci zmiany nawyków żywieniowych. Niewątpliwie wpływ na to miała pandemia, ponieważ zmieniła nasze podejście do odżywiania, które jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także dobrego samopoczucia. Wybierając produkty ekologiczne, mamy przekonanie, że są one pozbawione niekorzystnych substancji i posiadają więcej wartości odżywczych oraz witamin.
Odpowiedzialne podejście w branży mięsnej
Różnice między żywnością ekologiczną a konwencjonalną to przede wszystkim podejście prośrodowiskowe, które opiera się na minimalizowaniu lub wykluczeniu szkodliwych substancji i pestycydów w całym procesie produkcji. Dotyczy to nie tylko uprawy roślin, ale również hodowli zwierząt. Ekologiczne podejście do produkcji i troska o środowisko to podstawa do uzyskiwania dobrej jakości produktów spożywczych, takich jak mleko, wędliny czy jaja. Osoby specjalizujące się w wytwarzaniu naturalnych produktów podkreślają, że jest to kwestia priorytetowa dla konsumentów.
Z mojego doświadczenia wynika, że jakość wyrobów mięsnych producenci zapewniają tym, jak dbają o zwierzęta i gdzie je hodują. My możemy pochwalić się tym, że sami zajmujemy się gęśmi od wylęgu do uboju, dzięki czemu mamy pełną kontrolę nad ich chowem. Sprzeciwiamy się hodowli klatkowej drobiu, która jest nieetyczna i zupełnie odbiega od naszych standardów. Dbamy także o to, aby gęsi karmione były zdrowo, bez zbędnych antybiotyków i w sposób naturalny – komentuje Witold Bednarski, pomysłodawca i twórca marki Złota Gęś.
Z wypowiedzi eksperta wynika, że kluczem do wysokiej jakości wyrobów mięsnych jest odpowiedzialne, zrównoważone podejście firm. Proekologiczne wartości towarzyszą dziś wielu producentom. Liczba ich rośnie, co także dobrze wróży przyszłości branży.
Ekologiczna gęsina z Wielkopolski
Gęsina to mięso, które w Polsce uznawane jest za mięso niszowe, chociaż w sklepach zaczyna pojawiać się coraz częściej. Chociaż niewielu z nas zdaje sobie z tego sprawę, jednak istnieją regiony w Polsce, które słyną z doskonałej jakości tradycyjnych wyrobów z gęsiny. Należy do nich z pewnością Wielkopolska.
Szczególny nacisk od początku istnienia naszego zakładu produkcyjnego kładliśmy na jakość i tradycyjny, naturalny smak gęsiny. Każdy z naszych wyrobów zawiera ponad 90% mięsa, w tym 100% mięsa z gęsi. W składach znajdziemy wyłącznie mięso gęsie, wodę i przyprawy znane w kuchni polskiej od lat, takie jak czosnek, majeranek, czy jałowiec. Prosty, krótki skład to dla naszych klientów gwarancja jakości produktów, które nie potrzebują zbędnych ulepszaczy – dodaje Witold Bednarski.
Jesteś tym, co jesz
Jak się okazuje, unikanie „chemii” w żywności, czyli konserwantów i polepszaczy to obecnie jedna z głównych definicji zdrowego odżywiania według Polaków (wskazuje to 40% badanych), o czym mówią najnowsze dane z raportu ,,Zdrowe odżywianie: postawy Polaków”, zrealizowanego przez firmę Inquiry. Mamy coraz większą wiedzę na temat żywności, chętniej wybieramy produkty, które nie tylko są apetyczne, ale także jakościowe.
Uważam, że jako producenci żywności musimy odpowiadać aktualnym potrzebom naszych klientów. Myślę, że zmiany dotyczące jasnego informowania konsumentów, skąd pochodzi dany produkt oraz z jakiej jakości składników został wykonany, są wartościowe i będą coraz bardziej pożądane w Polsce i na świecie – zauważa Witold Bednarski.
W obliczu tak silnego trendu konsumenckiego, zorientowanego na ekologiczną produkcję żywności, mamy nadzieję, że kolejne lata na rynku spożywczym będą niewątpliwie czasem pozytywnych zmian w naszym sposobie odżywiania i dokonywania wyborów konsumenckich, które będą miały pozytywny wpływ na środowisko.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.