Fleksitarian przybywa szybciej niż osób na diecie bezmięsnej
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W kwietniu bieżącego roku, przeprowadziliśmy badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie przeszło 1,000 mieszkańców Polski. 9% z nich zadeklarowało, że pozostaje na diecie bezmięsnej, to o 3 p.p. więcej względem kwietnia zeszłego roku. 6% badanych określa się mianem wegetarian, zaś 3% mianem wegan. Połowa badanych przeszła na dietę wegetariańską lub wegańską w przeciągu ostatnich 2,5 roku. Jedynie w przypadku ¼ badanych okres trwania diety przekracza 5 lat.
Fleksitarian, tj. osób ograniczających konsumpcję mięsa zdaje się przybywać szybciej. I choć w przypadku ponad 2/3 badanych spożycie mięsa utrzymuje się na podobnym poziomie, to 30% respondentów, którzy nie wykluczają mięsa z diety, twierdzi, że w ciągu ostatniego roku jego spożycie przez nich zmalało. Dotyczy to zwłaszcza kobiet (37% wobec 21% mężczyzn), mieszkańców największych miast (39% w przypadku miast liczących powyżej 500 tys.) osób z wykształceniem wyższym (38%) oraz z najwyższej grupy dochodowej, czyli z dochodem miesięcznym w gospodarstwie pow. 3 tys. netto per capita (34%). Jedynie 2% badanych stwierdza zaś, że spożycie mięsa wzrosło (wśród mężczyzn było to 4% i 1% wśród kobiet). Najczęstszą motywacją aby ograniczyć lub wykluczyć mięso były względy zdrowotne (wskazywane przez ponad połowę – 53% – respondentów), następnie lepsze samopoczucie. Na trzecim miejscu pojawiła się troska o dobrostan zwierząt.
Kuchnia roślinna popularna w mediach społecznościowych
O rosnącym zainteresowaniu kuchnią roślinną – nie tylko wśród wegan i wegetarian – świadczy popularność profili o takiej tematyce w mediach społecznościowych. 16% osób niewykluczających mięso z diety obserwuje takie profile na Facebooku a 11% na Instagram. W przypadku osób na diecie bezmięsnej te odsetki wyniosły odpowiednio 52% i 56%.
Chocoflation – czekoladowa inflacja przed Wielkanocą?
Kolejna odsłona kampanii „Łączy nas coś dobrego” dobiegła końca
Rozpocznij wiosnę z pysznymi kremowymi Zupami JemyJemy!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich
W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.
Handel
Mimo utrudnień na drogach Polacy popierają protesty rolników. Ich postulatom towarzyszy jednak szereg mitów
Rolnicy od miesięcy organizują protesty, których głównym przedmiotem jest Europejski Zielony Ład oraz import zboża z Ukrainy. EZŁ stał się – w opinii ekspertów – „chłopcem do bicia”, tymczasem z założenia ma on wyrównać konkurencyjne szanse mniejszych gospodarstw wobec tych produkujących na skalę przemysłową. Mylnie pojmowana jest także konieczność ugorowania części gruntów, a także odchodzenia od pestycydów, które nadużywane, skażają wodę i glebę i szkodzą rolnictwu. Koalicja Żywa Ziemia zwraca uwagę na pokutujące w społeczeństwie przekonania, które są powszechne, a mijają się z prawdą.
Bankowość
Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.