Komunikaty PR

Hot dog – oto, jak narodził się najlepszy street food

2022-03-15  |  13:00
Biuro prasowe

Hot dogi przeżywają swój prawdziwy renesans. Czasy, kiedy kojarzyły się wyłącznie z niezdrowym fast foodem, już dawno za nami. Dzisiaj hot dogi powstają z wysokiej jakości kiełbasek, rzemieślniczego pieczywa, sezonowych warzyw i sosów. Bo takie były właśnie początki tej potrawy, która ze starego kontynentu przybyła do USA, by ponownie wrócić do Europy. Już jako kultowe, street foodowe danie.


Jak to zwykle w takich przypadkach bywa – źródła nie są zgodne co do tego, kto był autorem pierwszego hot doga. Wiadomo jedynie, że genezy podłużnych kiełbasek – frankfurterek oraz parówek, zwanych jamnikami – można szukać w Niemczech.


Kiełbaski przybyły do USA w drugiej połowie XIX wieku wraz z napływem imigrantów z Europy. To właśnie wtedy otworzono pierwszą budkę z “jamnikami” sprzedawanymi w bułce. Dlaczego w bułce? Ponieważ tak było wygodniej – zarówno dla klienta, jak i właściciela stoiska, który nie musiał przejmować się dbaniem o sztućce czy talerze.


Mówi się, że prawdziwym motorem napędowym dla popularności hot dogów była wystawa światowa w 1983 r. w Chicago. Podczas jej trwania tłumy zwiedzających mogły zaspokoić głód właśnie za sprawą tego dania. Budki z hot dogami zaczęły się też pojawiać przy boiskach baseballowych. Sama nazwa upowszechniła się natomiast podczas II wojny światowej, kiedy starano się unikać słowa frankfurterka, gdyż zbyt mocno kojarzyła się z III Rzeszą.


Hot dogi stały się w Ameryce popularne, ponieważ były stosunkowo tanie, poręczne, szybko zaspokajały głód i można je było jeść absolutnie wszędzie – przy okazji spaceru, meczu czy pikniku. Nic więc dziwnego, że po jakimś czasie zagościły także na europejskich ulicach.


Parówka, bułka, sos, dodatki – ewolucja hot dogów


Początkowo hot dogi składały się z samej podłużnie przekrojonej bułki i kiełbaski. Później dołączył do nich sos, na przykład musztarda, majonez czy ketchup. Taka właśnie wersja, z wsadzoną w środek wydrążonej bułki parówką, znana jest jako hot dog francuski. Ale inwencja twórcza kucharzy nie pozwoliła im poprzestać tylko na tym. Zaczęli oni wypełniać hot dogi niezliczoną ilością dodatków, często charakterystycznych dla danego regionu.


– W naszym kraju hot dogi upowszechniły się w latach 90. XX wieku wraz z fascynacją kulturą Ameryki. Razem z hamburgerem, zapiekanką i frytkami stanowiły podstawowe menu każdej szanującej się budki ze street foodem – mówi Katarzyna Czapnik z Crazy Dog, polskiej marki, która specjalizuje się właśnie w hot dogach. – Później ich blask nieco przygasł, głównie ze względu na fast foodową łatkę, jaką otrzymały. Dziś na szczęście potrawa ta wraca w swoim najlepszym wydaniu. Wszystko za sprawą rosnącej świadomości społeczeństwa dotyczącej żywienia. Należy jednak pamiętać, że nadal hot dog hot dogowi nie równy i należy mocno przyglądać się temu, co zamawiamy.
-

Crazy Dog to hot dogi premium. Co to oznacza? Przede wszystkim powstają z dobrej jakości wieprzowej kiełbaski – a nie taniej, przepełnionej chemią parówki. Do tego rzemieślnicza, wypiekana bułka, dobre sosy i chrupiące, sezonowe warzywa.


– Naszym celem jest odczarowanie tego dania i pokazanie, że można je przygotować i serwować z wysokiej jakości składników. Nikt nie mówi, że hot dog w takiej postaci jest fit posiłkiem. Ale nie o to w street foodzie przecież chodzi. Hot dog ma zaspokajać głód, doskonale smakować, zarówno dorosłym, jak i dzieciom, a jeśli postawimy na markę premium, to znaczy taką, która szanuje nasze zdrowie, to może sobie na niego pozwolić prawie każdy. To po prostu chwila przyjemności, zupełnie jak z lodami – tłumaczy przedstawicielka Crazy Dog.


Podróż dookoła świata


Crazy Dog ma w swojej ofercie przeróżne rodzaje hot dogów. Ich nazwy pochodzą od konkretnych państw czy miejsc. Mamy więc Meksyk, Londyn, Rodos, Tokio, Neapol, Berlin, Nowy Jork, Rio, Oslo czy lokalny Polski. W każdej z nich są dodatki charakterystyczne dla danej kuchni. Dzięki temu goście za każdym razem mogą spróbować czegoś innego i poznać zupełnie nowe smaki.


– Hot dogi dają nam ogromne pole do popisu, jeśli chodzi o dodatki. Sałaty, prażona cebulka, świeże warzywa, pikle czy owoce morza – każdy element ma znaczenie i potrafi całkowicie zmienić smak potrawy. Do tego dochodzi ostrość lub łagodność sosu, chrupkość bułki, temperatura kiełbaski. Jedząc hot doga, możemy wyruszyć w kulinarną podróż dookoła świata. I nie ma w tym stwierdzeniu ani trochę przesady – podsumowuje Katarzyna Czapnik.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Monster Munch z loterią - Rower Dobry Dla Ducha! Biuro prasowe
2024-07-02 | 08:00

Monster Munch z loterią - Rower Dobry Dla Ducha!

Monster Munch ogłasza start wyjątkowej loterii, której motywem przewodnim jest promowanie bezpiecznej jazdy na rowerze oraz korzyści płynących z kolarstwa. Do wygrania są
Przemysł spożywczy Wakacyjne odchudzanie - jak utrzymać motywację podczas zrzucania kilogramów?
2024-06-25 | 23:20

Wakacyjne odchudzanie - jak utrzymać motywację podczas zrzucania kilogramów?

Zapewne myślami jesteś już na wakacjach w nadmorskim kurorcie, ale sporym wyzwaniem wydaje się utrzymanie zdrowej diety podczas błogiego lenistwa na all inclusive. Ale jak tu nie
Przemysł spożywczy Etniczny street food i klasyka w nowej odsłonie
2024-06-24 | 11:15

Etniczny street food i klasyka w nowej odsłonie

Kolejną okazją do tego były warsztaty dla influencerów, zorganizowane w siedzibie Akademii – zabytkowym Dworku Ziemiańskim w Woli Suchożebrskiej. Tematem było grillowanie, a

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.