Lidl Polska ratuje żywność. Do niemarnowania zachęca również klientów
Lidl Polska rozpoczął drugą edycję kampanii „Sztuka niemarnowania”. Sieć od marca 2020 roku uratowała przed zmarnowaniem 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł. Teraz, na problem marnowania zwraca uwagę klientów. Partnerami akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności.
Każdego roku 377 tys. ton pomidorów trafia do śmietnika. To tak, jakby zmarnować 90 km2 ziemi uprawnej, 57 mld litrów wody oraz 7 mln godzin pracy. Z kolei patrząc pod kątem emisji, uwalniamy do atmosfery tyle gazów, co 55 tys. aut w ciągu roku – aż 312 tys. ton (dane EPRS).
W ramach drugiej edycji kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”, Lidl Polska wraz z partnerami – Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności – zachęca do dokonywania przemyślanych zakupów i niemarnowania żywności. Częścią projektu jest bezpłatny e-book, wyposażony w praktyczne porady, m.in.: jak robić zapasy oraz gotować z resztek i bez resztek. Przepisy zostały oparte na żywności z długim terminem przydatności do spożycia: ryżu, kaszy i makaronie.
- Życie w duchu zero waste zaczyna się w głowie. Wraz z partnerami merytorycznymi kampanii „Sztuka niemarnowania” zachęcamy klientów sieci Lidl Polska do przemyślanyh zakupów i niemarnowania. Przygotowaliśmy także bezpłatny e-book z przepisami na szybkie i proste dania w duchu zero waste. Jest dostępny na naszej stronie i udowadnia, że nauka wartościowych nawyków nie musi być trudna – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.
Przeciwdziałanie marnowaniu
W ramach całego łańcucha dostaw Lidl Polska optymalizuje zamówienia oraz dostawy żywności tak, aby na sklepowych półkach znajdowało się dokładnie tyle produktów, ile potrzebują klienci. We wszystkich sklepach sieci prowadzony jest też program „Kupuję, nie marnuję”, mający na celu wsparcie sprzedaży produktów w pełni wartościowych, ale o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. Przeceny sięgają nawet 70 proc. W ramach współpracy z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności, Lidl Polska od początku swojej działalności podejmuje także działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności oraz organizuje zbiórki żywności dla potrzebujących. Sieć zaangażowana jest też w jadłodajnię Caritas.
Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności od 1 marca 2020 roku w Lidl Polska funkcjonuje system odbioru pełnowartościowej żywności, jednak z różnych powodów niemożliwej do wprowadzenia do sprzedaży. Za pośrednictwem Caritas Polska produkty są przekazywane organizacjom pozarządowym oraz potrzebującym. Od 1 marca 2020 roku w ten sposób sieć uratowała 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł, z czego 46 643 kg o wartości 903 026 zł zostało przekazane tylko w 2021 roku. Firma wydała ponadto 42 471 kg artykułów nieżywnościowych (jak np. pasty do zębów, szampony) o wartości ponad 1 038 000 zł.
Ale to nie wszystko. W ramach strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025, Lidl Polska dąży do zminimalizowania swojego wpływu na środowisko. Sieć korzysta z alternatywnych źródeł energii oraz dąży do gospodarki obiegu zamkniętego. Dlatego wszystkie owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, przekazywane są do dalszej przeróbki na biogaz. I nic się nie marnuje.
Kampania „Sztuka niemarnowania” potrwa od 19.09 do 9.10 br. Partnerami merytorycznymi akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności. Więcej informacji znajduje się na stronie: https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac.
E-book „Gotuj z głową w rytmie no waste” https://www.lidl.pl/l/pl/gazetki/e-book-kuchnialidla-gotuj-w-rytmie-no-waste/view/flyer/page/1.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.