Mazurska Manufaktura konsoliduje rynek piwa
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl
Mazurska Manufaktura S.A. 19 grudnia br. podpisała akt notarialny ze spółką Sajon – jednym z czołowych dystrybutorów piwa w południowo-zachodniej Polsce. Tydzień wcześniej podobną umowę zawarła z hurtownią Kujawianka Inter, która jest kluczowym dystrybutorem w województwie kujawsko-pomorskim. Oba podmioty w ubiegłym roku wygenerowały obrót na poziomie 40 mln zł. Nawiązane współprace to część planu spółki, która zmierza do konsolidowania rynku regionalnych producentów i dystrybutorów piwa. Temu celowi ma również służyć prywatna emisja akcji Mazurskiej Manufaktury S.A., która trwa równolegle z rozpoczętą w zeszłym tygodniu emisją publiczną.
– Regionalni producenci i dystrybutorzy piwa muszą się dziś mierzyć z wyzwaniami, wśród których rosnąca inflacja i koszty to tylko wybrane przykłady. Obecna sytuacja gospodarcza dla wielu działających w pojedynkę może być trudna do udźwignięcia, dlatego naszą propozycją jest współpraca w grupie. Integrując rozmaite podmioty jesteśmy w stanie bardziej racjonalnie gospodarować mocami produkcyjnymi, skrócić łańcuch dostaw i poprawić logistykę, a w konsekwencji redukować koszty operacyjne. Taka optymalizacja jest korzystna dla każdego, dlatego cieszę się, że do naszej idei udało się przekonać Kujawiankę oraz Sajon. To jednak nie koniec, gdyż podobne rozmowy trwają jeszcze z kilkunastoma podmiotami – tłumaczy Jakub Gromek, Dyrektor Zarządzający Mazurska Manufaktura S.A.
Sajon to największy w rynku tradycyjnym w Polsce dystrybutor czeskich piw z grupy Pivovary Cz Group (Holba, Litovel, Zubr), a zarazem kluczowy dostawca piw kraftowych w południowo-zachodniej części kraju i wiodący dystrybutor dla wrocławskiej gastronomii. Spółka działa na rynku od 2000 roku, generując rocznie ok. 15 mln złotych obrotu na piwach i napojach. W ramach podpisanej z Mazurską Manufakturą umowy stanie się jej wyłącznym dystrybutorem w województwie dolnośląskim oraz opolskim. Podpisany przez mazurską spółkę akt notarialny zakłada jednocześnie przejęcie 10 proc. udziałów Sajon z opcją na kolejne 40 proc.
Dokładnie tydzień wcześniej Mazurska Manufaktura S.A. podpisała podobną umowę z firmą Kujawianka Inter, która jest główną hurtownią piwa, wody, napojów i wina w województwie kujawsko-pomorskim. To zarazem trzeci największy dystrybutor wody mineralnej w północnej Polsce. W ramach podpisanej umowy Mazurska Manufaktura objęła 35 proc. udziałów hurtowni z opcją na kolejne 15, prezes Kujawianki wszedł do Rady Nadzorczej spółki.
– Na rynku hurtowym województwa kujawsko-pomorskiego działamy od 1991, początkowo jako Inter Hurt, a od 2005 roku jako Kujawianka Inter. Mamy już więc doświadczenie nie tylko branży, ale generalnie w biznesie. W minionym roku wygenerowaliśmy obrót sięgający 25 mln złotych. Widzimy jednak, że kolejne lata będą wymagały nowych działań, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z Mazurską Manufakturą. Tworzona przez nią grupa pozwoli lepiej wykorzystać nasze możliwości i kontynuować rozwój – mówi Łukasz Borkowski, Prezes Zarządu Kujawianka Inter sp. z o.o.
W planach Mazurskiej Manufaktury jest dalsza konsolidacja rynku. Obecnie trwają rozmowy z kilkunastoma kolejnymi podmiotami, wśród których są dystrybutorzy piwa oraz regionalne i rzemieślnicze browary. Konsolidacja rynku ma przebiegać na linii: lokalny producent – lokalny hurtownik. Dążąc do realizacji tego celu spółka nawiązuje relacje sprzedażowe oraz obejmuje udziały w regionalnych hurtowniach i browarach. Działaniom tym ma służyć również podwójna emisja akcji Mazurskiej Manufaktury S.A. Jej część publiczna ruszyła 12 grudnia br. i ma potrwać do końca stycznia 2023. Łącznie z emisją prywatną spółka chce w ten sposób pozyskać ponad 3 mln złotych.
Mazurska Manufaktura to założona w 2019 r. rodzinna spółka specjalizująca się w produkcji mocnych alkoholi segmentu premium, ale też aktywnie działająca na rynku piw regionalnych i rzemieślniczych. Głośnym dokonaniem firmy jest rewitalizacja zabytkowego browaru w Szczytnie na Mazurach, do którego wkrótce powróci produkcja lokalnej marki Jurand. To jedna z wielu reaktywowanych przez Mazurską Manufakturę historycznych marek piwa, które po latach nieobecności ponownie trafią na rynek. Spółka rozwija także swoje portfolio piw rzemieślniczych, do których należy wrocławska marka Profesja.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.