Mazurska Manufaktura konsoliduje rynek piwa
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl
Mazurska Manufaktura S.A. 19 grudnia br. podpisała akt notarialny ze spółką Sajon – jednym z czołowych dystrybutorów piwa w południowo-zachodniej Polsce. Tydzień wcześniej podobną umowę zawarła z hurtownią Kujawianka Inter, która jest kluczowym dystrybutorem w województwie kujawsko-pomorskim. Oba podmioty w ubiegłym roku wygenerowały obrót na poziomie 40 mln zł. Nawiązane współprace to część planu spółki, która zmierza do konsolidowania rynku regionalnych producentów i dystrybutorów piwa. Temu celowi ma również służyć prywatna emisja akcji Mazurskiej Manufaktury S.A., która trwa równolegle z rozpoczętą w zeszłym tygodniu emisją publiczną.
– Regionalni producenci i dystrybutorzy piwa muszą się dziś mierzyć z wyzwaniami, wśród których rosnąca inflacja i koszty to tylko wybrane przykłady. Obecna sytuacja gospodarcza dla wielu działających w pojedynkę może być trudna do udźwignięcia, dlatego naszą propozycją jest współpraca w grupie. Integrując rozmaite podmioty jesteśmy w stanie bardziej racjonalnie gospodarować mocami produkcyjnymi, skrócić łańcuch dostaw i poprawić logistykę, a w konsekwencji redukować koszty operacyjne. Taka optymalizacja jest korzystna dla każdego, dlatego cieszę się, że do naszej idei udało się przekonać Kujawiankę oraz Sajon. To jednak nie koniec, gdyż podobne rozmowy trwają jeszcze z kilkunastoma podmiotami – tłumaczy Jakub Gromek, Dyrektor Zarządzający Mazurska Manufaktura S.A.
Sajon to największy w rynku tradycyjnym w Polsce dystrybutor czeskich piw z grupy Pivovary Cz Group (Holba, Litovel, Zubr), a zarazem kluczowy dostawca piw kraftowych w południowo-zachodniej części kraju i wiodący dystrybutor dla wrocławskiej gastronomii. Spółka działa na rynku od 2000 roku, generując rocznie ok. 15 mln złotych obrotu na piwach i napojach. W ramach podpisanej z Mazurską Manufakturą umowy stanie się jej wyłącznym dystrybutorem w województwie dolnośląskim oraz opolskim. Podpisany przez mazurską spółkę akt notarialny zakłada jednocześnie przejęcie 10 proc. udziałów Sajon z opcją na kolejne 40 proc.
Dokładnie tydzień wcześniej Mazurska Manufaktura S.A. podpisała podobną umowę z firmą Kujawianka Inter, która jest główną hurtownią piwa, wody, napojów i wina w województwie kujawsko-pomorskim. To zarazem trzeci największy dystrybutor wody mineralnej w północnej Polsce. W ramach podpisanej umowy Mazurska Manufaktura objęła 35 proc. udziałów hurtowni z opcją na kolejne 15, prezes Kujawianki wszedł do Rady Nadzorczej spółki.
– Na rynku hurtowym województwa kujawsko-pomorskiego działamy od 1991, początkowo jako Inter Hurt, a od 2005 roku jako Kujawianka Inter. Mamy już więc doświadczenie nie tylko branży, ale generalnie w biznesie. W minionym roku wygenerowaliśmy obrót sięgający 25 mln złotych. Widzimy jednak, że kolejne lata będą wymagały nowych działań, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z Mazurską Manufakturą. Tworzona przez nią grupa pozwoli lepiej wykorzystać nasze możliwości i kontynuować rozwój – mówi Łukasz Borkowski, Prezes Zarządu Kujawianka Inter sp. z o.o.
W planach Mazurskiej Manufaktury jest dalsza konsolidacja rynku. Obecnie trwają rozmowy z kilkunastoma kolejnymi podmiotami, wśród których są dystrybutorzy piwa oraz regionalne i rzemieślnicze browary. Konsolidacja rynku ma przebiegać na linii: lokalny producent – lokalny hurtownik. Dążąc do realizacji tego celu spółka nawiązuje relacje sprzedażowe oraz obejmuje udziały w regionalnych hurtowniach i browarach. Działaniom tym ma służyć również podwójna emisja akcji Mazurskiej Manufaktury S.A. Jej część publiczna ruszyła 12 grudnia br. i ma potrwać do końca stycznia 2023. Łącznie z emisją prywatną spółka chce w ten sposób pozyskać ponad 3 mln złotych.
Mazurska Manufaktura to założona w 2019 r. rodzinna spółka specjalizująca się w produkcji mocnych alkoholi segmentu premium, ale też aktywnie działająca na rynku piw regionalnych i rzemieślniczych. Głośnym dokonaniem firmy jest rewitalizacja zabytkowego browaru w Szczytnie na Mazurach, do którego wkrótce powróci produkcja lokalnej marki Jurand. To jedna z wielu reaktywowanych przez Mazurską Manufakturę historycznych marek piwa, które po latach nieobecności ponownie trafią na rynek. Spółka rozwija także swoje portfolio piw rzemieślniczych, do których należy wrocławska marka Profesja.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).
Handel
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.