Nowe badanie Smart Protein

Barbara Rożyńska
ProVeg
ul. Dygata 2/3
01-748 Warszawa
barbara.rozynska|proveg.com| |barbara.rozynska|proveg.com
668448566
https://proveg.com/pl/
Ogólnoeuropejskie badanie przeprowadzone w ramach projektu Smart Protein przez ProVeg International, we współpracy z Innova Market Insights, Uniwersytetem Kopenhaskim i Uniwersytetem w Gandawie, wykazało, że na całym kontynencie następuje znacząca zmiana w kierunku odżywiania opartego na roślinach.
Badanie zatytułowane "Czego chcą konsumenci: europejskie badanie postaw konsumenckich wobec żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem fleksitarian" pojawia się w momencie, gdy światowi przywódcy spotykają się na COP26, aby omówić działania mające na celu osiągnięcie celów klimatycznych. Produkty zwierzęce odpowiadają za 82% emisji dwutlenku węgla w europejskich dietach[1] - ale badania pokazują, że przejście na mięso pochodzenia roślinnego mogłoby zmniejszyć emisje o 30-90%[2].
W badaniu zapytano ponad 7500 osób z 10 krajach europejskich (Austria, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rumunia, Hiszpania, Wielka Brytania) o ich nastawienie do konsumpcji żywności pochodzenia roślinnego, ich zaufanie do takich produktów, ich obecne nawyki, kluczowe czynniki wpływające na ich wybory żywieniowe oraz różne inne istotne tematy w dziedzinie alternatywnych źródeł białka. Osoby, których dieta opierała się na produktach roślinnych stanowiły 7% respondentów, podczas gdy 30% badanych stosowało dietę fleksitariańską. Dane procentowe dla Polski prezentują się podobnie, stosowanie diety fleksitariańskiej zadeklarowało 24% respondentów, natomiast roślinnej 6%.
Najważniejsze wnioski:
· Prawie połowa badanych (46%) stwierdziła, że już znacznie ograniczyła spożycie mięsa.
· Nieco mniej niż 40% europejskich konsumentów zamierza spożywać mniej mięsa w najbliższej przyszłości.
· Około 30% konsumentów stwierdziło, że zamierza ograniczyć spożycie nabiału.
· 73% flexitarian znacznie zmniejszyło spożycie mięsa.
· Prawie 30% Europejczyków stwierdziło, że planuje spożywać znacznie więcej roślinnych alternatyw mleka i mięsa.
Postrzeganie produktów pochodzenia roślinnego:
· Prawie połowa fleksitarian (45%) uważa, że nie ma wystarczającego wyboru produktów roślinnych w supermarketach, restauracjach, itp.
· 50% z nich postrzega produkty roślinne jako zbyt drogie.
· 48% chciałoby uzyskać więcej informacji na temat produktów pochodzenia roślinnego.
· Prawie dwie trzecie fleksitarian (61%) wierzy, że żywność oparta na białku roślinnym jest bezpieczna, a także uważa, że jest ona dokładnie oznakowana (60%).
· Największym zaufaniem fleksitarianie obdarzyli białka pochodzenia roślinnego, a następnie białka pochodzące z grzybów i alg.
Wyniki dotyczące fleksitarian ujawniły również, że:
· Ziemniaki i ryż były preferowanymi składnikami żywności opartej na roślinach, a następnie soczewica, migdały i ciecierzyca.
· Roślinny drób, wołowina, łosoś i tuńczyk to roślinne produkty mięsne/rybne, które najchętniej widzieliby w supermarketach.
· Produkty, które fleksitarianie szczególnie chcieliby widzieć szeroko dostępne na sklepowych półkach to roślinna mozzarella i ser w plastrach.
· Smak i zdrowie są głównymi czynnikami decydującymi o zakupie żywności roślinnej przez fleksitarian, a następnie świeżość, brak dodatków i niższa cena.
Najważniejsze wnioski dotyczące Polski:
-
Najczęściej spożywane przez Polaków produkty odzwierzęce to mleko (32% dziennie), a następnie sery (24% dziennie) i jogurty (23% dziennie). Nie dziwi więc, że to z roślinnych alternatyw mleka i nabiału Polacy korzystają najczęściej: mleko roślinne (24% co najmniej raz w tygodniu), ser roślinny (24% co najmniej raz w tygodniu) oraz jogurt roślinny (23% przynajmniej raz w tygodniu).
-
Polscy konsumenci szczególnie chcieliby móc kupić w supermarketach roślinne alternatywy kotletów do hamburgerów (34%) i piersi z kurczaka (34%). Równie pożądanymi produktami są roślinny wędzony łosoś(29%) i paluszki rybne (27%).
Badanie sugeruje ogromny potencjał dla żywności pochodzenia roślinnego w Europie i daje zielone światło do opracowania większej ilości i lepszych produktów, wszystkim istotnym graczom w tej dziedzinie. Zapotrzebowanie konsumentów na alternatywne białka rośnie w niezwykłym tempie i szybko się nie zatrzyma.
- Jasmijn de Boo, Vice President, ProVeg International
Wyraźnie widać, że istnieje długoterminowy trend konsumencki polegający na włączaniu białka wegańskiego do regularnej diety. Raport ProVeg na temat postaw europejskich konsumentów wobec żywności pochodzenia roślinnego w niezwykły sposób ilustruje ten rozwój. Jedno wiemy na pewno: ani same produkty mięsne, ani dostępne obecnie alternatywne opcje białkowe nie będą w stanie samodzielnie zaspokoić w sposób zrównoważony zapotrzebowania przyszłych pokoleń na białko. Potrzebna jest holistyczna strategia platformy białkowej, która obejmie ekologicznie zoptymalizowaną produkcję mięsa oraz wizjonerskie podejście w dziedzinie białek alternatywnych. Dlatego w 2018 roku powstała nasza jednostka biznesowa "alternative proteins" i stale pracujemy nad tym, aby zaoferować najlepszą i zrównoważoną mieszankę białek przyszłości.
- Marcus Keitzer, Board Member PHW Group
Badanie podkreśla jeden z kluczowych trendów naszych czasów i utwierdza nas w przekonaniu, że żywność pochodzenia roślinnego jest istotnym tematem dla ALDI Nord. Jako dyskontowa sieć handlowa mająca na co dzień kontakt z milionami ludzi mamy nie tylko możliwość, ale również uważamy za swój obowiązek przyczynianie się do zrównoważonego odżywiania. Naszym celem jest, aby żywność pochodzenia roślinnego była łatwo dostępna i przystępna cenowo dla każdego. Wychodzimy naprzeciw życzeniom naszych klientów i dlatego stale poszerzamy i optymalizujemy nasz asortyment produktów pochodzenia roślinnego. Poprzez oznakowanie odpowiednich produktów spożywczych etykietą V-Label sprawiamy, że zakupy są dla naszych klientów tak łatwe, jak to tylko możliwe.
-Christoph Georgius, Business Unit Director Corporate Responsibility and Quality Assurance International, ALDI Nord
Apetyt europejskich konsumentów na żywność pochodzenia roślinnego jest coraz większy, o czym świadczy liczba Europejczyków, którzy twierdzą, że w przyszłości chcą spożywać więcej roślinnych produktów alternatywnych wobec nabiału i mięsa. Ramy regulacyjne dla tych produktów, na przykład w zakresie etykietowania, nie mogą pozostawać w tyle i powinny pomagać w kierowaniu konsumentów w stronę tych produktów.
- Vinciane Patelou, Director, ENSA-European Plant-based Foods Association
Wyniki te świadczą o rosnącym popycie na produkty pochodzenia roślinnego wśród konsumentów w całej Europie. Jednak osiągnięcie pełnego potencjału tej żywności w zakresie redukcji emisji i zmniejszenia presji na ekosystemy będzie wymagało dalszych badań i rozwoju. Jeśli światowi przywódcy poważnie myślą o osiągnięciu celów klimatycznych, muszą zainwestować w zrównoważone białka.
-Acacia Smith, Policy Manager at the Good Food Institute Europe
Trend roślinny rozwija się w zawrotnym tempie również u nas. Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i będą dokonywać zdrowych i zrównoważonych wyborów. Według nowego badania aż 40% planuje ograniczyć konsumpcję mięsa w przeciągu 6 miesięcy. Jesteśmy też w czołówce krajów, których mieszkańcy chcą ograniczyć spożycie nabiału - 30%. Wyniki te pokazują, że w Polsce wciąż najbardziej istotne jest informowanie i edukowanie konsumentów na temat produktów roślinnych oraz zwiększanie ich dostępności.
- Barbara Rożyńska, Communications Manager, ProVeg Polska
Źródła:
- Vilma Sandström, et al. The role of trade in the greenhouse gas footprints of EU diets, Global Food Security, Volume 19, 2018, Pages 48-55
- The Good Food Institute (2019): Plant-based meat for a growing world. Available here: https://gfi.org/wp-content/uploads/2021/02/GFI-Plant-Based-Meat-Fact-Sheet_Environmental-Comparison.pdf [05.11.2021]

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.