Nowe badanie Smart Protein
Barbara Rożyńska
ProVeg
ul. Dygata 2/3
01-748 Warszawa
barbara.rozynska|proveg.com| |barbara.rozynska|proveg.com
668448566
https://proveg.com/pl/
Ogólnoeuropejskie badanie przeprowadzone w ramach projektu Smart Protein przez ProVeg International, we współpracy z Innova Market Insights, Uniwersytetem Kopenhaskim i Uniwersytetem w Gandawie, wykazało, że na całym kontynencie następuje znacząca zmiana w kierunku odżywiania opartego na roślinach.
Badanie zatytułowane "Czego chcą konsumenci: europejskie badanie postaw konsumenckich wobec żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem fleksitarian" pojawia się w momencie, gdy światowi przywódcy spotykają się na COP26, aby omówić działania mające na celu osiągnięcie celów klimatycznych. Produkty zwierzęce odpowiadają za 82% emisji dwutlenku węgla w europejskich dietach[1] - ale badania pokazują, że przejście na mięso pochodzenia roślinnego mogłoby zmniejszyć emisje o 30-90%[2].
W badaniu zapytano ponad 7500 osób z 10 krajach europejskich (Austria, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rumunia, Hiszpania, Wielka Brytania) o ich nastawienie do konsumpcji żywności pochodzenia roślinnego, ich zaufanie do takich produktów, ich obecne nawyki, kluczowe czynniki wpływające na ich wybory żywieniowe oraz różne inne istotne tematy w dziedzinie alternatywnych źródeł białka. Osoby, których dieta opierała się na produktach roślinnych stanowiły 7% respondentów, podczas gdy 30% badanych stosowało dietę fleksitariańską. Dane procentowe dla Polski prezentują się podobnie, stosowanie diety fleksitariańskiej zadeklarowało 24% respondentów, natomiast roślinnej 6%.
Najważniejsze wnioski:
· Prawie połowa badanych (46%) stwierdziła, że już znacznie ograniczyła spożycie mięsa.
· Nieco mniej niż 40% europejskich konsumentów zamierza spożywać mniej mięsa w najbliższej przyszłości.
· Około 30% konsumentów stwierdziło, że zamierza ograniczyć spożycie nabiału.
· 73% flexitarian znacznie zmniejszyło spożycie mięsa.
· Prawie 30% Europejczyków stwierdziło, że planuje spożywać znacznie więcej roślinnych alternatyw mleka i mięsa.
Postrzeganie produktów pochodzenia roślinnego:
· Prawie połowa fleksitarian (45%) uważa, że nie ma wystarczającego wyboru produktów roślinnych w supermarketach, restauracjach, itp.
· 50% z nich postrzega produkty roślinne jako zbyt drogie.
· 48% chciałoby uzyskać więcej informacji na temat produktów pochodzenia roślinnego.
· Prawie dwie trzecie fleksitarian (61%) wierzy, że żywność oparta na białku roślinnym jest bezpieczna, a także uważa, że jest ona dokładnie oznakowana (60%).
· Największym zaufaniem fleksitarianie obdarzyli białka pochodzenia roślinnego, a następnie białka pochodzące z grzybów i alg.
Wyniki dotyczące fleksitarian ujawniły również, że:
· Ziemniaki i ryż były preferowanymi składnikami żywności opartej na roślinach, a następnie soczewica, migdały i ciecierzyca.
· Roślinny drób, wołowina, łosoś i tuńczyk to roślinne produkty mięsne/rybne, które najchętniej widzieliby w supermarketach.
· Produkty, które fleksitarianie szczególnie chcieliby widzieć szeroko dostępne na sklepowych półkach to roślinna mozzarella i ser w plastrach.
· Smak i zdrowie są głównymi czynnikami decydującymi o zakupie żywności roślinnej przez fleksitarian, a następnie świeżość, brak dodatków i niższa cena.
Najważniejsze wnioski dotyczące Polski:
-
Najczęściej spożywane przez Polaków produkty odzwierzęce to mleko (32% dziennie), a następnie sery (24% dziennie) i jogurty (23% dziennie). Nie dziwi więc, że to z roślinnych alternatyw mleka i nabiału Polacy korzystają najczęściej: mleko roślinne (24% co najmniej raz w tygodniu), ser roślinny (24% co najmniej raz w tygodniu) oraz jogurt roślinny (23% przynajmniej raz w tygodniu).
-
Polscy konsumenci szczególnie chcieliby móc kupić w supermarketach roślinne alternatywy kotletów do hamburgerów (34%) i piersi z kurczaka (34%). Równie pożądanymi produktami są roślinny wędzony łosoś(29%) i paluszki rybne (27%).
Badanie sugeruje ogromny potencjał dla żywności pochodzenia roślinnego w Europie i daje zielone światło do opracowania większej ilości i lepszych produktów, wszystkim istotnym graczom w tej dziedzinie. Zapotrzebowanie konsumentów na alternatywne białka rośnie w niezwykłym tempie i szybko się nie zatrzyma.
- Jasmijn de Boo, Vice President, ProVeg International
Wyraźnie widać, że istnieje długoterminowy trend konsumencki polegający na włączaniu białka wegańskiego do regularnej diety. Raport ProVeg na temat postaw europejskich konsumentów wobec żywności pochodzenia roślinnego w niezwykły sposób ilustruje ten rozwój. Jedno wiemy na pewno: ani same produkty mięsne, ani dostępne obecnie alternatywne opcje białkowe nie będą w stanie samodzielnie zaspokoić w sposób zrównoważony zapotrzebowania przyszłych pokoleń na białko. Potrzebna jest holistyczna strategia platformy białkowej, która obejmie ekologicznie zoptymalizowaną produkcję mięsa oraz wizjonerskie podejście w dziedzinie białek alternatywnych. Dlatego w 2018 roku powstała nasza jednostka biznesowa "alternative proteins" i stale pracujemy nad tym, aby zaoferować najlepszą i zrównoważoną mieszankę białek przyszłości.
- Marcus Keitzer, Board Member PHW Group
Badanie podkreśla jeden z kluczowych trendów naszych czasów i utwierdza nas w przekonaniu, że żywność pochodzenia roślinnego jest istotnym tematem dla ALDI Nord. Jako dyskontowa sieć handlowa mająca na co dzień kontakt z milionami ludzi mamy nie tylko możliwość, ale również uważamy za swój obowiązek przyczynianie się do zrównoważonego odżywiania. Naszym celem jest, aby żywność pochodzenia roślinnego była łatwo dostępna i przystępna cenowo dla każdego. Wychodzimy naprzeciw życzeniom naszych klientów i dlatego stale poszerzamy i optymalizujemy nasz asortyment produktów pochodzenia roślinnego. Poprzez oznakowanie odpowiednich produktów spożywczych etykietą V-Label sprawiamy, że zakupy są dla naszych klientów tak łatwe, jak to tylko możliwe.
-Christoph Georgius, Business Unit Director Corporate Responsibility and Quality Assurance International, ALDI Nord
Apetyt europejskich konsumentów na żywność pochodzenia roślinnego jest coraz większy, o czym świadczy liczba Europejczyków, którzy twierdzą, że w przyszłości chcą spożywać więcej roślinnych produktów alternatywnych wobec nabiału i mięsa. Ramy regulacyjne dla tych produktów, na przykład w zakresie etykietowania, nie mogą pozostawać w tyle i powinny pomagać w kierowaniu konsumentów w stronę tych produktów.
- Vinciane Patelou, Director, ENSA-European Plant-based Foods Association
Wyniki te świadczą o rosnącym popycie na produkty pochodzenia roślinnego wśród konsumentów w całej Europie. Jednak osiągnięcie pełnego potencjału tej żywności w zakresie redukcji emisji i zmniejszenia presji na ekosystemy będzie wymagało dalszych badań i rozwoju. Jeśli światowi przywódcy poważnie myślą o osiągnięciu celów klimatycznych, muszą zainwestować w zrównoważone białka.
-Acacia Smith, Policy Manager at the Good Food Institute Europe
Trend roślinny rozwija się w zawrotnym tempie również u nas. Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i będą dokonywać zdrowych i zrównoważonych wyborów. Według nowego badania aż 40% planuje ograniczyć konsumpcję mięsa w przeciągu 6 miesięcy. Jesteśmy też w czołówce krajów, których mieszkańcy chcą ograniczyć spożycie nabiału - 30%. Wyniki te pokazują, że w Polsce wciąż najbardziej istotne jest informowanie i edukowanie konsumentów na temat produktów roślinnych oraz zwiększanie ich dostępności.
- Barbara Rożyńska, Communications Manager, ProVeg Polska
Źródła:
- Vilma Sandström, et al. The role of trade in the greenhouse gas footprints of EU diets, Global Food Security, Volume 19, 2018, Pages 48-55
- The Good Food Institute (2019): Plant-based meat for a growing world. Available here: https://gfi.org/wp-content/uploads/2021/02/GFI-Plant-Based-Meat-Fact-Sheet_Environmental-Comparison.pdf [05.11.2021]
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.