Komunikaty PR

Nowe badanie Smart Protein

2021-11-09  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Barbara Rożyńska
ProVeg

ul. Dygata 2/3
01-748 Warszawa
barbara.rozynska|proveg.com| |barbara.rozynska|proveg.com
668448566
https://proveg.com/pl/

Ogólnoeuropejskie badanie przeprowadzone w ramach projektu Smart Protein przez ProVeg International, we współpracy z Innova Market Insights, Uniwersytetem Kopenhaskim i Uniwersytetem w Gandawie, wykazało, że na całym kontynencie następuje znacząca zmiana w kierunku odżywiania opartego na roślinach. 

Badanie zatytułowane "Czego chcą konsumenci: europejskie badanie postaw konsumenckich wobec żywności pochodzenia roślinnego, ze szczególnym uwzględnieniem fleksitarian" pojawia się w momencie, gdy światowi przywódcy spotykają się na COP26, aby omówić działania mające na celu osiągnięcie celów klimatycznych. Produkty zwierzęce odpowiadają za 82% emisji dwutlenku węgla w europejskich dietach[1] - ale badania pokazują, że przejście na mięso pochodzenia roślinnego mogłoby zmniejszyć emisje o 30-90%[2]. 

W badaniu zapytano ponad 7500 osób z 10 krajach europejskich (Austria, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rumunia, Hiszpania, Wielka Brytania) o ich nastawienie do konsumpcji żywności pochodzenia roślinnego, ich zaufanie do takich produktów, ich obecne nawyki, kluczowe czynniki wpływające na ich wybory żywieniowe oraz różne inne istotne tematy w dziedzinie alternatywnych źródeł białka. Osoby, których dieta opierała się na produktach roślinnych stanowiły 7% respondentów, podczas gdy 30% badanych stosowało dietę fleksitariańską. Dane procentowe dla Polski prezentują się podobnie, stosowanie diety fleksitariańskiej zadeklarowało 24% respondentów, natomiast roślinnej 6%.

Najważniejsze wnioski:

· Prawie połowa badanych (46%) stwierdziła, że już znacznie ograniczyła spożycie mięsa.

· Nieco mniej niż 40% europejskich konsumentów zamierza spożywać mniej mięsa w najbliższej przyszłości.

· Około 30% konsumentów stwierdziło, że zamierza ograniczyć spożycie nabiału.

· 73% flexitarian znacznie zmniejszyło spożycie mięsa.

· Prawie 30% Europejczyków stwierdziło, że planuje spożywać znacznie więcej roślinnych alternatyw mleka i mięsa.

Postrzeganie produktów pochodzenia roślinnego:

· Prawie połowa fleksitarian (45%) uważa, że nie ma wystarczającego wyboru produktów roślinnych w supermarketach, restauracjach, itp.

· 50% z nich postrzega produkty roślinne jako zbyt drogie.

· 48% chciałoby uzyskać więcej informacji na temat produktów pochodzenia roślinnego.

· Prawie dwie trzecie fleksitarian (61%) wierzy, że żywność oparta na białku roślinnym jest bezpieczna, a także uważa, że jest ona dokładnie oznakowana (60%).

· Największym zaufaniem fleksitarianie obdarzyli białka pochodzenia roślinnego, a następnie białka pochodzące z grzybów i alg.

Wyniki dotyczące fleksitarian ujawniły również, że:

· Ziemniaki i ryż były preferowanymi składnikami żywności opartej na roślinach, a następnie soczewica, migdały i ciecierzyca.

· Roślinny drób, wołowina, łosoś i tuńczyk to roślinne produkty mięsne/rybne, które najchętniej widzieliby w supermarketach.

· Produkty, które fleksitarianie szczególnie chcieliby widzieć szeroko dostępne na sklepowych półkach to roślinna mozzarella i ser w plastrach.

· Smak i zdrowie są głównymi czynnikami decydującymi o zakupie żywności roślinnej przez fleksitarian, a następnie świeżość, brak dodatków i niższa cena.

Najważniejsze wnioski dotyczące Polski:

  • Najczęściej spożywane przez Polaków produkty odzwierzęce to mleko (32% dziennie), a następnie sery (24% dziennie) i jogurty (23% dziennie).  Nie dziwi więc, że to z roślinnych alternatyw mleka i nabiału Polacy korzystają najczęściej: mleko roślinne (24% co najmniej raz w tygodniu), ser roślinny (24% co najmniej raz w tygodniu) oraz jogurt roślinny (23% przynajmniej raz w tygodniu).

  • Polscy konsumenci szczególnie chcieliby móc kupić w supermarketach roślinne alternatywy kotletów do hamburgerów (34%) i piersi z kurczaka (34%). Równie pożądanymi produktami są roślinny wędzony łosoś(29%) i paluszki rybne (27%).

Badanie sugeruje ogromny potencjał dla żywności pochodzenia roślinnego w Europie i daje zielone światło do opracowania większej ilości i lepszych produktów, wszystkim istotnym graczom w tej dziedzinie. Zapotrzebowanie konsumentów na alternatywne białka rośnie w niezwykłym tempie i szybko się nie zatrzyma.

- Jasmijn de Boo, Vice President, ProVeg International

Wyraźnie widać, że istnieje długoterminowy trend konsumencki polegający na włączaniu białka wegańskiego do regularnej diety. Raport ProVeg na temat postaw europejskich konsumentów wobec żywności pochodzenia roślinnego w niezwykły sposób ilustruje ten rozwój. Jedno wiemy na pewno: ani same produkty mięsne, ani dostępne obecnie alternatywne opcje białkowe nie będą w stanie samodzielnie zaspokoić w sposób zrównoważony zapotrzebowania przyszłych pokoleń na białko. Potrzebna jest holistyczna strategia platformy białkowej, która obejmie ekologicznie zoptymalizowaną produkcję mięsa oraz wizjonerskie podejście w dziedzinie białek alternatywnych. Dlatego w 2018 roku powstała nasza jednostka biznesowa "alternative proteins" i stale pracujemy nad tym, aby zaoferować najlepszą i zrównoważoną mieszankę białek przyszłości.

- Marcus Keitzer, Board Member PHW Group

Badanie podkreśla jeden z kluczowych trendów naszych czasów i utwierdza nas w przekonaniu, że żywność pochodzenia roślinnego jest istotnym tematem dla ALDI Nord. Jako dyskontowa sieć handlowa mająca na co dzień kontakt z milionami ludzi mamy nie tylko możliwość, ale również uważamy za swój obowiązek przyczynianie się do zrównoważonego odżywiania. Naszym celem jest, aby żywność pochodzenia roślinnego była łatwo dostępna i przystępna cenowo dla każdego. Wychodzimy naprzeciw życzeniom naszych klientów i dlatego stale poszerzamy i optymalizujemy nasz asortyment produktów pochodzenia roślinnego. Poprzez oznakowanie odpowiednich produktów spożywczych etykietą V-Label sprawiamy, że zakupy są dla naszych klientów tak łatwe, jak to tylko możliwe.

-Christoph Georgius, Business Unit Director Corporate Responsibility and Quality Assurance International, ALDI Nord

Apetyt europejskich konsumentów na żywność pochodzenia roślinnego jest coraz większy, o czym świadczy liczba Europejczyków, którzy twierdzą, że w przyszłości chcą spożywać więcej roślinnych produktów alternatywnych wobec nabiału i mięsa. Ramy regulacyjne dla tych produktów, na przykład w zakresie etykietowania, nie mogą pozostawać w tyle i powinny pomagać w kierowaniu konsumentów w stronę tych produktów.

- Vinciane Patelou, Director, ENSA-European Plant-based Foods Association

Wyniki te świadczą o rosnącym popycie na produkty pochodzenia roślinnego wśród konsumentów w całej Europie. Jednak osiągnięcie pełnego potencjału tej żywności w zakresie redukcji emisji i zmniejszenia presji na ekosystemy będzie wymagało dalszych badań i rozwoju. Jeśli światowi przywódcy poważnie myślą o osiągnięciu celów klimatycznych, muszą zainwestować w zrównoważone białka. 

-Acacia Smith, Policy Manager at the Good Food Institute Europe

Trend roślinny rozwija się w zawrotnym tempie również u nas. Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i będą dokonywać zdrowych i zrównoważonych wyborów. Według nowego badania aż 40% planuje ograniczyć konsumpcję mięsa w przeciągu 6 miesięcy. Jesteśmy też w czołówce krajów, których mieszkańcy chcą ograniczyć spożycie nabiału - 30%. Wyniki te pokazują, że w Polsce wciąż najbardziej istotne jest informowanie i edukowanie konsumentów na temat produktów roślinnych oraz zwiększanie ich dostępności.

- Barbara Rożyńska, Communications Manager, ProVeg Polska

 

Źródła:

  1. Vilma Sandström, et al. The role of trade in the greenhouse gas footprints of EU diets, Global Food Security, Volume 19, 2018, Pages 48-55
  2. The Good Food Institute (2019): Plant-based meat for a growing world. Available here: https://gfi.org/wp-content/uploads/2021/02/GFI-Plant-Based-Meat-Fact-Sheet_Environmental-Comparison.pdf [05.11.2021]
Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ProVeg
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.