Komunikaty PR

Od lodowej kanapki do multisensorycznej przyjemności

2021-07-23  |  14:00
Biuro prasowe

Choć do zjedzenia lodów nie trzeba szukać specjalnego uzasadnienia, to półmetek wakacji i przypadający niedawno (18 lipca) Dzień Lodów są dobrą okazją, aby poświęcić im nieco więcej uwagi. Szczególnie jeśli spojrzeć na liczby, a te wskazują, że w maju br. sprzedaż lodów za ostatnie 11 miesięcy osiągnęła wynik 3 110 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłych latach[1]. Polacy lubią lody, szczególnie mając do wyboru bogatą ofertę smaków, dodatków czy form podania. Czy tak było zawsze? I jak przez kolejne lata, wraz ze zmianami gospodarczymi i postępem technologicznym zmieniły się lodowe upodobania? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzą eksperci firmy Wedel, którzy sukcesywnie rozwijają portfolio mroźnych słodkości.

 

Lodowe orzeźwienie w czasach PRL

Produkty znane jako lody w dzisiejszym rozumieniu stały się dostępne w Polsce w okresie PRL-u. Przysmak przygotowywany przed wojną w formule rzemieślniczej i w mocno ograniczonych ilościach (ze względu na potrzebę niezwłocznego spożycia po przygotowaniu), 
w latach 60. XX wieku ewoluował do ogólnodostępnej słodkiej przekąski, której sprzedaż bazowała na popularności określonych okazji (np. festyny, obchody świąt) i lokalizacji (plaże, parki). Najbardziej charakterystycznym i flagowym wyrobem tego okresu była kostka z masy śmietankowej obłożona z obu stron wafelkiem i podawana wprost do rąk kupującego w serwetce lub papierze pakowym. 

 

Lodowa przyjemność mniej była wówczas wyrazem preferencji, a raczej obrazem oferty, której ograniczenia wynikały z dostępnych składników, technik produkcji i sposobów przechowywania. Niemniej, dla całych pokoleń dzisiejszych 50-latków kostka lodowa to najbardziej adekwatna i nostalgicznie wspominana definicja lodów.

 

Ewolucja lodowych form

Współcześnie branża dzięki rozwojowi technologii, bogactwie składników 
i kreatywności technologów produktu dokonała niebywałego postępu. Jego wyrazem jest choćby liczba form, w jakich dziś występują mroźne desery. Firma Wedel, która zadebiutowała na tym rynku w 2018 roku wprowadzając do sprzedaży swój kultowy produkt – Ptasie Mleczko® w formie lodów – obecnie posiada w swoim całym lodowym portfolio produkty: w formatach impulsowych (na patyku, w rożku, w opakowaniu saszetkowym typu pouch), w multipacku (cztery lody Ptasie Mleczko® w formacie na patyku w jednym opakowaniu), kubku o pojemności 460 ml oraz w opakowaniach familijnych o unikalnej na rynku pojemności 700 ml. Wg danych Nielsen z maja 2021 roku, udział w sprzedaży poszczególnych segmentów przedstawia się następująco: familijne i desery stanowią 40 proc. wartości sprzedaży całego tortu kategorii, formaty impulsowe blisko 52 proc. a multipacki (czyli lody impulsowe pakowane w opakowania zbiorcze) – 8 proc[2]. – Po zeszłorocznych przetasowaniach w związku z obostrzeniami wynikającymi z pandemii, struktura sprzedaży pomiędzy formatami impulsowymi, a familijnymi ustabilizowała się. Obserwowany od zeszłego roku, wzrost segmentu multipacków wskazuje, że ten stosunkowo nowy na polskim rynku format spodobał się konsumentom. Przyczyna tkwi w tym, że coraz częściej lody traktowane są jako deser na równi z domowym ciastem – chętnie więc trzymamy je na zapas w zamrażarce. Z drugiej natomiast strony, sięgając po zawartość multipacka, łatwiej kontrolować konsumowane porcje, na co coraz częściej zwracamy uwagę, zgodnie z trendem większej uważności na swoje nawyki żywieniowe – mówi Tomasz Trela, Szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.

 

Lody „szyte na miarę”

W ujęciu wolumenowym wielkość kategorii lodowej w Polsce w okresie czerwiec 2020 – maj 2021 wyniosła 198 629 mln litrów. Oznacza to wzrost o 0.9 proc. w porównaniu z okresem poprzedzającym (czerwiec 2019-maj 2020)[3]. Polski rynek lodów nadal charakteryzuje wysoki potencjał wzrostu – wciąż je się ich bowiem w Polsce mniej niż w Skandynawii, krajach Europy Zachodniej czy USA. Nie dziwi więc, że branża lodowa prześciga się w tworzeniu nowych, zaskakujących rozwiązań. – W Wedlu działa wyspecjalizowany w rozwoju tej kategorii zespół złożony z m.in. technologów produktu i specjalistów marketingu, którzy zanim przystąpią do projektowania oferty, poznają oczekiwania konsumenckie w ramach wielowymiarowych badań i analiz przestrzeni rynkowych. Następnie opracowywany jest koncept produktu, a prace nad nim obejmują liczne testy i próby, odbywające się m.in. przy udziale paneli sensorycznych. Dzięki odwadze do przełamywania schematów i kwestionowania statusu quo połączonej z czekoladową ekspertyzą firmy, która obchodzi w tym roku 170-lecie istnienia, powstają unikalne na polskim rynku nowości np. sorbety – mango w białej czekoladzie oraz malinowy w czekoladzie gorzkiej – wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, technolog kategorii lodowej firmy Wedel.

 

Przegląd lodowych trendów

Wedlowska oferta odpowiada na popularny obecnie lodowy trend, czyli multisensoryczność składników. Jej wyrazem są wariacje na temat smaków, zapachów i struktury lodów, które wynoszą je na poziom wielozmysłowego doświadczenia. Przykładem są Lody czekoladowe E.Wedel OH! Łączące śmietankowo-czekoladową masę lodową z oryginalną wedlowską czekoladą mleczną, w której zatopiono kawałki pysznych, kruchych ciasteczek. 

 

– W poszukiwaniu nowych rozwiązań Wedel inspiruje się także trendem łączenia w lodów 
z innymi 
rodzajami słodyczy czy przekąsek. To na przykład lody Ptasie Mleczko® nawiązujące do kultowych pianek czy też lodowa Czekotubka. Na uwagę zasługują również – powstałe w ramach kooperacji z marką Felix – lody śmietankowe z pastą arachidową, oblane mleczną czekoladą z zatopionymi pieczonymi orzeszki z pieca marki Felix – dodaje Krzysztof Rutkowski.

Przegląd współczesnych trendów w branży lodowej i analiza zmian dokonanych na przełomie lat pokazują jak długą drogę pokonali przedstawiciele tej kategorii. Ogromny wpływ na postęp branży mają bez wątpienia współczesne możliwości czerpania z zagranicznych przykładów czy rozwój technologiczny. Firma Wedel poza wyznaczaniem zupełnie nowych kierunków w polskiej branży lodowej, świadomie sięga także po nieprzemijającą klasykę. Aż 9 na 10 Polaków deklaruje, że ich ulubionym lodowym dodatkiem jest czekolada, a czekoladowy smak lodów jest na pierwszym miejscu wśród najczęściej wybieranych [4]. W tym kontekście czekoladowa ekspertyza Wedla, który w tym roku obchodzi swoje 170-lecie, zapewnia lodom firmy solidne podstawy do pretendowania o tytuł ulubionej marki lodowej Polaków, nie tylko w Dzień Lodów, ale przez cały rok.

 


[1] E.Wedel za NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa i wolumenowa, zmiana sprzedaży wartościowej i wolumenowej, okres czerwiec 2019-maj 2020 i czerwiec 2020-maj 2021, kategoria: Lody, Segmenty, lody familijne i desery lodowe, lody impulsowe, lody multipak

 

 

[2] Tamże.

[3] Tamże.

[4] "Lody oczami Polaków i Włochów", Kantar na zlecenie LOTTE Wedel, metodologia CAWI, Polska, N=1000, Włochy, N=1000, kwiecień 2019 r.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

Polityka

M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.