Komunikaty PR

Poznaj 3 trendy, które królują dziś na rynku gastronomicznym

2022-08-10  |  13:00
Biuro prasowe

Jakość ponad cenę 

Rosnąca świadomość wpływu diety na nasze zdrowie i samopoczucie sprawiła, że coraz bardziej zwracamy uwagę na składy produktów oraz ich jakość. Jak wynika z raportu PayPal „Trendy i możliwości: Europejski krajobraz branży spożywczej w 2022 r.”, już prawie 60% Polaków czyta etykiety przed dokonaniem zakupu. W sklepach szukamy składników wysokiej jakości i tego samego oczekujemy od restauracji. Niektóre badania potwierdzają również, że jakość liczy się dla nas bardziej niż cena. 

Wysoka jakość produktów zawsze była wartością dodaną zarówno jeśli chodzi o nasze codzienne wybory żywieniowe, jak i menu restauracyjne. Dziś jednak wiele badań dowodzi, że jest ona dla nas nawet ważniejsza niż cena produktu. Mówią o tym chociażby dane zawarte w zeszłorocznym badaniu przeprowadzonym przez Deloitte, dotyczącym zachowań konsumentów w supermarketach. Blisko 80% Polaków stawia jakość produktu na pierwszym miejscu, podejmując codzienne decyzje zakupowe. Współczesny konsument jest gotów zapłacić więcej za produkt, który poza walorami smakowymi cechuje się także dobrym składem i odpowiednimi wartościami odżywczymi. Jako producent głęboko mrożonych makaronów typu pasta fresca dla sektora HoReCa dbam o to, by wykorzystywać wyłącznie wysokiej jakości, naturalne składniki do przygotowywania swoich propozycji. Oczekuje ode mnie tego mój odbiorca, czyli restaurator, a jednocześnie jego klient, czyli końcowy konsument – komentuje Tomasz Sokołowski, Prezes Zarządu Perino, marki specjalizującej się w produkcji świeżych makaronów głęboko mrożonych.

W związku z rosnącą świadomością konsumencką należy być przygotowanym na pytania ze strony gości o pochodzenie czy skład serwowanych dań. Warto też zwrócić uwagę na dostawców, którzy współpracują z restauracją, i na jakość dostarczanych przez nich surowców. Dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystanie różnych kanałów komunikacji, by informować odbiorców na temat jakości swojej kuchni.

Rodzimy comfort food i włoski temperament 

Zamiłowanie do tradycyjnych smaków, które znamy z dzieciństwa, przenika się obecnie z chęcią eksplorowanie nowych, wyjątkowych dań, a w ostatnich latach znacząco otworzyliśmy się na nowe smaki i potrawy. Jak wynika z raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020” firmy Pyszne.pl, aż 85% osób sięgnęło po coś zupełnie nowego do jedzenia w ciągu 10 lat. Mimo wszystko tzw. comfort food, czyli smaki dobrze znane i lubiane, wciąż królują na większości naszych stołów.

Ulubioną kuchnią Polaków niezmiennie pozostaje kuchnia polska, a na drugim miejscu plasują się smaki włoskie. Jak wynika z raportu ,,Food Trendów Pyszne.pl 2021”, Polacy w dowozie najczęściej wybierają dania kuchni włoskiej. W tym wypadku mogłoby się wydawać, że każda restauracja serwująca kuchnię włoską skazana jest na sukces. Niestety wielu restauratorom do tego jeszcze bardzo daleko. Dlaczego? 

W kuchni włoskiej liczy się przede wszystkim jakość oraz autentyczność. Serwując danie, które swoim smakiem ma przenosić nas do słonecznej Italii, musimy zadbać także o to, by skład i przepis dania były oryginalne. Z tego względu w naszej produkcji wykorzystujemy rodzime receptury sięgające lat 50. minionego stulecia! Właśnie w tym upatrujemy sukcesów włoskiej kuchni w Polsce i takie podejście rekomendujemy restauracjom, z którymi współpracujemy – mówi Tomasz Sokołowski. 

Lubi kosztować nowości, stawia na autentyczność dań, lecz jednocześnie dobrze czuje się w znanych mu smakach – taki jest dzisiejszy konsument, którego wymaganiom próbują sprostać restauratorzy.

Potrzebujemy roślinnych alternatyw 

O tym, że menu roślinne zyskuje coraz większe znaczenie w branży HoReCa, nie trzeba nikogo przekonywać. Na polskim rynku powstaje coraz więcej restauracji oferujących wyłącznie kuchnię wegańską czy wegetariańską, a wiele lokali wprowadza ,,zielone pozycje” do swojej oferty. Wszystko to przez rosnącą tendencję do ograniczania mięsa oraz produktów odzwierzęcych. Jak wynika z badania zleconego przez ProVeg Polska ,,Badanie wiedzy i nastawienia Polaków do diety roślinnej”, już co drugi Polak ogranicza produkty pochodzenia zwierzęcego. 

Opracowując ofertę dla restauratorów, właścicieli cateringów czy hoteli, zwracamy przede wszystkim uwagę na to, aby była ona dostosowana do obecnych potrzeb klientów. Widzimy wyraźne zapotrzebowanie na produkty roślinne, które nasila się z każdym kwartałem. Dostosowaliśmy nasze produkty pod obecne preferencje, oferując naszym Klientom roślinne i wegańskie warianty makaronów pasta fresca, wśród nich 100% wegańskie gnocchi lub makarony nadziewane serem roślinnym połączonym z dodatkami, takimi jak: papryka, burak, brokuły czy dynia. Są one nie tylko bezjajeczne, ale również produkowane z bardzo zdrowej mąki orkiszowej – dodaje Tomasz Sokołowski. 

A jeśli mowa o kuchni roślinnej, warto wspomnieć także o istotnym aspekcie zdrowotnym. Dzisiejszy konsument chce jeść zdrowiej, a doświadczeni pandemią, zwracamy większą uwagę na to, co ląduje na naszych talerzach. Jak wynika z danych Mintel, ponad połowa (55%) polskich respondentów przez większość czasu stara się jeść zdrowo. W ostatnim czasie w Polsce popularnością cieszą się diety pudełkowe, które pozwalają kontrolować liczbę zjadanych kalorii oraz wartości odżywcze codziennych posiłków. Zamawiając danie restauracyjne, zazwyczaj nie dostajemy informacji o tym, jaką wartość energetyczną oraz odżywczą posiada dane danie. Jednak takie rozwiązania zaczynają się już pojawiać i w wielu lokalach możemy spotkać tabele wartości odżywczych przy każdej pozycji w menu. 

Świadomość konsumencka i dociekliwość gości restauracyjnych rosną w siłę, dlatego warto nie tylko oferować swoim odbiorcom zdrowsze propozycje, ale także edukować ich o tym, jak ważny jest zdrowy styl życia i wpływ diety na organizm człowieka oraz samopoczucie. Ze względu na silny trend konsumencki do poszukiwania roślinnych alternatyw warto także wzbogacić swoją kartę chociaż o kilka bezmięsnych pozycji, zwiększając tym samym grono potencjalnych gości restauracji. 

Podsumowując temat trendów konsumenckich, nie sposób pominąć aspektu rosnącej inflacji, która w niedługim czasie z pewnością wpłynie również na podejście gości restauracyjnych do gastronomii. Na ten moment trudno powiedzieć, jakie zmiany czekają nas w nadchodzących miesiącach, jednak jedno jest pewne – profil konsumenta z pewnością będzie ulegał zmianie w kolejnych latach. Warto więc monitorować sytuację na rynku, analizować raporty i reagować na bieżąco na zmieniające się potrzeby klientów. Dostosowywanie do zmieniających się oczekiwań konsumentów może okazać się dla wielu lokali kluczem do sukcesu w tych naznaczonych niepewnością czasach.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.