Komunikaty PR

Pozostało nam tylko 31% żyjącej planety. To, co jesz, ma znaczenie [RAPORT]

2022-11-18  |  11:00
Biuro prasowe

W ciągu blisko 50 lat różnorodność biologiczna skurczyła się o prawie 70%. Wpływa to na zasoby wody i dostępność pożywienia, podczas gdy populacja ludzi rośnie – dzisiaj jest nas już 8 miliardów, a do 2050 roku będzie już blisko 10. Wiedząc, że do ratowania środowiska przyczynia się każda nasza decyzja: także to skąd pochodzi żywność, którą jemy, oraz jak jest wytwarzana, Fundacja WWF oraz Lidl Polska stworzyły program edukacyjny dla szkół podstawowych, popularyzujący dietę planetarną. Trwa ostatni dzień rekrutacji.

Obecnie jest nas 8 miliardów ludzi  i szacuje się, że zużywamy znacznie więcej zasobów niż nasza planeta jest w stanie naturalnie odtworzyć - ekwiwalent 1,75 zasobów Ziemi[1].  Tymczasem, do 2050 roku globalna populacja osiągnie 9,7 miliarda osób[2], a zapotrzebowanie na żywność podwoi się. Oznacza to, że w ciągu niespełna 30 lat zwiększone zapotrzebowanie na żywność będzie wywierać presję na zasoby środowiska poprzez wzmożoną działalność rolniczą, akwakulturę i rybołówstwo, które już silnie oddziałują na przyrodę i klimat. Tymczasem, jak pokazuje najnowszy raport WWF „Living Planet Report 2022”, różnorodność biologiczna planety z każdym rokiem jest w coraz gorszym stanie. W ciągu blisko pięćdziesięciu lat (od 1970 do 2018 roku) populacja dzikich gatunków zwierząt, w tym: ssaków, ptaków, gadów, płazów i ryb, spadła o 69 proc.! Największych spadków w porównaniu z innymi grupami doświadczyły populacje gatunków słodkowodnych, które w opisanym okresie zmniejszyły się średnio o 83 proc. Wszystko to efekt działalności człowieka: intensywnego rolnictwa, przełowienia mórz i oceanów, niszczenia ekosystemów rzek, wycinki lasów, ale także zanieczyszczeń środowiska. Jednym z głównych czynników utraty różnorodności biologicznej jest niezrównoważona produkcja żywności. Globalny system żywieniowy odpowiada za ok. 27 proc. emisji gazów cieplarnianych, 70 proc. zużycia wody pitnej oraz jest głównym czynnikiem wylesiania[3]. Do produkcji żywności wykorzystujemy aż 40 proc. spośród 71 proc. terenów lądowych, zdatnych do użytkowania przez ludzi. Spośród nich aż 84 proc. służy chowowi zwierząt i uprawie roślin na pasze; jedynie 16 proc. uprawie do bezpośredniego spożycia przez ludzi[4].


Nie jesteśmy bezradni!

Naukowcy z Komisji EAT-Lancet opracowali sposób żywienia i gospodarowania żywnością korzystny dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego. Tzw. dieta planetarna (The Planetary Health Diet), oparta głównie na produktach roślinnych i tych o niskim śladzie węglowym, ma szansę ograniczyć emisyjność i ocalić kolejne gatunki przed wyginięciem.

Budowanie społeczeństwa przyjaznego przyrodzie nie będzie jednak możliwe bez zaangażowania młodych. Wiedzą o tym organizatorzy programu edukacyjnego „Dieta przyjazna planecie”: Fundacja WWF Polska oraz Lidl Polska. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, intendentów, szkolnych szefów kuchni i żywieniowców, uczniowie poznają sieci powiązań między różnorodnością biologiczną, klimatem, żywnością oraz ludźmi. Ze specjalnie przygotowanych materiałów edukacyjnych dowiedzą się, jak dbać o planetę: jedząc zdrowiej, dbając o zasoby przyrody, ograniczając marnowanie żywności czy robiąc odpowiedzialne zakupy. Personel szkoły odpowiadający za tworzenie szkolnego jadłospisu i przygotowywanie posiłków, zostaje z kolei wyposażony w wiedzę na temat założeń diety planetarnej oraz wsparcie merytoryczne ekspertów WWF Polska w ramach szkoleń i konsultacji online. Organizatorzy przygotowali też proste przepisy kulinarne z roślinnymi alternatywami dla mięsnych posiłków.

„Badania pokazują, że potrzebujemy bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji, zwłaszcza żywności. Obecnie ogromne tereny oddane są pod produkcję paszy dla zwierząt, których hodowla – według Nature – odpowiada za nawet ponad połowę toksycznych emisji gazów cieplarnianych. Rozwiązaniem jest dieta planetarna, którą poprzez program <<Dieta przyjazna planecie>> wspólnie z Fundacją WWF staramy się promować wśród najmłodszych oraz klientów Lidl Polska. Odpowiedzialność za środowisko spoczywa na barkach firm, ale również każdego z nas – musimy działać razem i musimy działać mądrze” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

„Od każdego z nas zależy, czy ukształtujemy świat tak, aby potrzeby człowieka i przyrody zostały spełnione sprawiedliwie dla wszystkich. Pozostało nam tylko 31 proc. <<żyjącej planety>>. Do ratowania środowiska naturalnego możemy przyczyniać się przez każdy nasz posiłek uwzględniając to, skąd pochodzi żywność oraz jak jest wytwarzana. Poprzez materiały edukacyjne skierowane do szkół, budujemy nie tylko świadomość, ale też wrażliwość dzieci na problemy związane z klimatem. Kształtujemy poglądy kolejnych pokoleń i docieramy do ich rodziców, opiekunów” – mówi dr inż. Julia Dobrzańska, koordynatorka programu „Dieta przyjazna planecie” z ramienia WWF Polska.


Partnerstwo Lidl Polska

Wśród kluczowych obszarów strategii zrównoważonego rozwoju Lidl Polska na lata 2020-2025 znajdują się: bioróżnorodność (w tym zapobieganie wylesianiu), ochrona zasobów oraz klimat. Firma przyjęła politykę klimatyczną, w ramach której do 2030 roku chce zredukować swoje emisje operacyjne scope 1 i 2 o 80 proc. (w stosunku do 2019 roku). Sieć nieustannie podejmuje też działania w kierunku osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej: ogranicza marnowanie żywności, wykorzystuje zielone źródła energii, bierze też pod lupę sprzedawane produkty odzwierzęce i zachęca swoich dostawców do podnoszenia standardów hodowli poszczególnych gatunków zwierząt. Już dziś Lidl Polska nie prowadzi sprzedaży żywych ryb, a 50 proc. świeżych jaj sprzedawanych w sklepach firmy stanowią jaja z chowu zrównoważonego (ściółkowego, wolnego wybiegu oraz ekologicznego).

Rekrutacja do programu „Dieta przyjazna planecie” trwa do 18 listopada br. Zgłoszenia przyjmowane są poprzez stronę: https://www.wwf.pl/dieta-przyjazna-planecie.

Więcej informacji o raporcie WWF „Living Planet Report 2022” znajduje się na stronie: https://www.wwf.pl/living-planet-report-2022.

 


[1] Global Footprint Network (https://www.footprintnetwork.org/)

[2] Szacunki Departamentu Spraw Gospodarczych i Społecznych ONZ (https://www.un.org/development/desa/en/news/population/world-population-prospects-2019.html)

[3] WWF (2020), Bending the curve: The restorative power of planet-based diet

[4] WWF (2021), Bringing It down to Earth: Nature Risk and Agriculture

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.