Produkcja serów rośnie. Jak wykorzystują je Polacy?
Nasz kraj znajduje się w unijnej czołówce pod względem produkcji serów. Na sile przybiera także eksport tych wyrobów. Jakie sery są dziś najpopularniejsze i do czego ich używamy? W ramach kampanii „Ja Cię serniczę” finansowanej z Funduszu Promocji Mleka przyglądamy się nawykom żywieniowym Polaków.
Polska w top 5. krajów UE z największą produkcją sera
Produkcja serów i twarogów w Polsce rośnie. Jak wskazują dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, w latach 2004-2020 odnotowano wzrost o 65%. Na tle Unii Europejskiej Polskę wyprzedzają tylko Niemcy, Francja, Włochy i Niderlandy. W 2020 roku w naszym kraju wyprodukowano aż 960 tys. ton sera. Najpopularniejsze są twarogowe (51%) i podpuszczkowe dojrzewające (37%).
Zagraniczni konsumenci doceniają polskie sery
Wraz z intensyfikacją produkcji serów rośnie też eksport. Na przestrzeni lat 2004-2020 sprzedaż produktów za granicę kraju podniosła się ze 191 mln Euro do 823 mln Euro. Wśród serów importowanych największym uznaniem cieszą się te dojrzewające. Jak wynika ze wspomnianego raportu KOWR, w latach 2014-2020 ok. 45% krajowej produkcji było przeznaczane na eksport.
Ser w słodkiej postaci?
Coraz intensywniejsza produkcja idzie też w parze z popularnością przepisów na bazie tego wyrobu. Polacy chętnie wybierają ser w słodkiej postaci, a sernik jest często nazywany królem polskich ciast. Jednak na tym pomysłowość kulinarna się nie kończy. Z sera przygotowywane są również lody, desery, naleśniki, pierogi z owocami, racuchy, drożdżówki, a nawet… koktajle!
To, jak często wybieramy właśnie ten produkt, wynika z jego wartości odżywczych. Wysoka zawartość białka, wapnia, fosforu czy potasu sprawia, że jest chętnie stosowany w codziennej diecie. Twaróg jest niskokaloryczny: desery na jego bazie nie muszą być tuczące, dlatego często są wykorzystywane w różnych dietach – także odchudzających.
Wiele wskazuje na to, że spożycie nabiału nadal będzie rosło. W obliczu rosnących cen żywności to nadal relatywnie tani sposób na dostarczenie w diecie odpowiedniej ilości białka, a zarazem doskonała baza do przygotowywania różnych potraw i deserów.
Program „Ja Cię SERniczę!” jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.