Q3 2022 okiem producenta roślinnej żywności
Żywność, żywność i jeszcze raz… inflacja
Okres lipiec–wrzesień 2022 to czas naznaczony przede wszystkim skutkami ciągle trwającej wojny. Mierzymy się z galopującą inflacją, której wynik wg GUS-u wyniósł w lipcu 15,6% w ujęciu rocznym, a w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,5%. Wzrost cen produktów napędza obniżanie nastrojów konsumenckich, które wpływają także na decyzje zakupowe Polaków. Jednocześnie obniżka VAT na żywność z 5% na 0% w ramach tarczy antyinflacyjnej planowana na sześć miesięcy, została wydłużona, co zbiegło się jednocześnie z rozpoczęciem wyczekiwanych przez dłużników wakacji kredytowych. Z drugiej strony doświadczyliśmy też trudności z dostępnością cukru i nieprawdopodobnego wzrostu jego cen. Optymistycznych wizji nie wróżą niestety eksperci na kolejny, ostatni kwartał tego roku, który również ma się wiązać z podwyżką cen produktów spożywczych.
Nie wszyscy konsumenci radykalnie zmieniają jednak swoje priorytety zakupowe, piramidy żywieniowe czy styl życia. Wielu z nas wciąż stać na eksplorowanie nowych smaków. Sięgamy chętnie nawet po droższe produkty. Przykładem tego trendu jest rosnący sektor roślinny, który – choć w dalszym ciągu stanowi małą część rynku – to nie ustaje w rozwoju, docierając coraz szerzej do polskich konsumentów. Można jednocześnie zaobserwować wyraźny spadek zakupu i spożycia mięsa, co z pewnością częściowo wynika ze świadomego ograniczania tego składnika w diecie. Z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK (2022) wynika, że co trzeci Polak świadomie ogranicza jego konsumpcję. Czy w obliczu tych zmian żywność plant-based stanie się w Polsce standardem?
Status rynku plant-based
Wzrost cen rynkowych składników czy półproduktów wpływa bezpośrednio na ceny detaliczne żywności. Jak radzą sobie z tym właściciele żywności roślinnej?
Jak każdy producent, musimy odpowiadać na to, jak zmieniają się ceny składników wykorzystywanych w naszej firmie. W przypadku Planty mówimy więc o warzywach, na bazie których przygotowujemy burgery, kiełbaski czy kaszanki, wszystko w duchu 100% plant-based. Jeśli rośnie cena warzyw, muszą stopniowo rosnąć również ceny naszych produktów. Jest to nieuniknione w przypadku każdego producenta, który chce utrzymać płynność finansową – komentuje Piotr Stryjkowski, Dyrektor Operacyjny w firmie Pure&Fit produkującej żywność marki Planty.
Poza stopniowym podwyższaniem cen popularnym działaniem producentów jest modyfikacja gramatury produktów. W efekcie tego w tej samej cenie konsument nabywa mniejszy produkt. Nie chcemy iść w tym kierunku, ponieważ zależy nam na uczciwym, otwartym dialogu z naszymi odbiorcami – dodaje Piotr Stryjkowski.
Choć o dostawach i pozyskiwaniu zasobów mówi się dziś bardzo głośno, to w przypadku niektórych producentów żywności plant-based nie jest to obszar szczególnie problematyczny. Z trudnościami w tym aspekcie w większym stopniu mierzą się bowiem firmy oferujące produkty zbożowe. Jak podkreśla Piotr Stryjkowski: W kwestii dostaw surowców ważne jest, by śledzić, co dzieje się na rynku, i reagować na bieżąco, ponieważ nawet drobne potknięcie może sprawić, że produkty, na które czekają nasi klienci, nie pojawią się na półce sklepowej. Tego zaś chcemy stanowczo unikać.
Roślinne trendy
Kolejnym interesującym zagadnieniem w kontekście statusu rynku plant-based są trendy dostrzegane przez producentów żywności. Planty zwraca uwagę na rosnącą świadomość konsumencką oraz wiedzę na temat produktów roślinnych. W efekcie tego chętniej sięgamy po nowości z półek roślinnych i z większym zainteresowaniem kosztujemy nowości rynkowych. Jak podsumowuje Piotr Stryjkowski:
Dostrzegam to w rozmowach z naszym zespołem, ale też z odbiorcami czy nawet konkurentami. Coraz więcej badań, artykułów i analiz poświęca się również sektorowi plant-based, co pozwala nam śledzić zmiany konsumenckie. Choć z marką Planty weszliśmy na rynek dopiero przed kilkoma miesiącami, to od razu zaproponowaliśmy konsumentowi kilka różnych produktów do wyboru. Jednocześnie nie poprzestaliśmy na tej ofercie i przygotowujemy się do wprowadzenia kolejnych produktów. Z jednej strony jest to dla nas inwestycja w rozwój, który umożliwia osiąganie celów biznesowych, ale z drugiej – odpowiadamy na to, czego oczekuje nasz odbiorca.
Jak się okazuje, dziś roślinna kiełbaska to już dla wielu zdecydowanie za mało. Producenci przewidują także w kolejnych kwartałach wzrost zainteresowania żywnością plant-based w mniejszych miastach, co dotychczas było domeną dużych aglomeracji.
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.