Raport EFL: Trendy w produkcji żywności
Globalny rynek produkcji żywności przechodzi obecnie jedną z największych transformacji w historii. Ważne zmiany można zauważyć również w zachowaniach konsumentów, którzy chcą jeść prościej, zdrowiej i bardziej świadomie. Jakie najważniejsze trendy spożywcze dominują aktualnie w branży? Przyjrzał się temu Europejski Fundusz Leasingowy w swoim najnowszym raporcie specjalnym.
Wegetarianizm, nowe technologie i zero waste
Jednym z szybko rozwijających się trendów jest żywność roślinna – już ⅔ Polaków sięga regularnie po dania bezmięsne. Popularność wegetariańskich i wegańskich produktów jest podyktowana nie tylko względami etycznymi, ale również dbałością o zdrowie i planetę.
Szukanie zamienników mięsa przyczynia się z kolei do poszukiwania innowacji i rozwoju nowych technologii. Postęp technologiczny w branży spożywczej to również liczne aplikacje mobilne, akcesoria smart home czy automatyzacja produkcji żywności.
Zmuszająca do oszczędności inflacja przyspieszyła rozwój nurtu zero waste, zgodnie z którym w naszych kuchniach zaczynają się pojawiać m.in. dania z resztek. Jako konsumenci jesteśmy też otwarci na nowe doświadczenia smakowe i nieznane dotąd produkty.
Rośnie rynek dań gotowych
Według danych z raportu PMR najczęściej kupowaną kategorią dań gotowych są wyroby garmażeryjne (38%), ale na popularności zyskują również gotowe zestawy obiadowe kuchni polskiej (19%) i smaków świata (13%). Szybkie tempo życia sprzyja zakupom produktów ready-to-eat oraz ready-to-cook, które aktualnie są dostępne niemal w każdym sklepie spożywczym. Prognozy PMR przewidują wzrost wartości rynku dań gotowych o 7% rocznie.
Zrównoważone i ekologiczne rolnictwo
Wdrażanie koncepcji rolnictwa zrównoważonego może przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie bezpieczeństwa żywności, obniżenie emisji gazów cieplarnianych czy optymalizację kosztów. Ten trend zdecydowanie będzie rósł, podobnie jak zainteresowanie polskich konsumentów zdrową i jakościową żywnością ekologiczną. Już teraz prawie ⅓ z nich deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje tego typu produkty.
Pełna wersja raportu EFL „Trendy w produkcji żywności” jest dostępna na stronie https://efl.pl/pl/biznes-i-ty/raporty/raport-efl-trendy-w-produkcji-zywnosci

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.