Razem dla Oceanów – co możesz zrobić, by chronić płuca naszej planety?
Yellowcups
Sowińskiego 9
31-524 Kraków
karolina|yellowcups.pl| |karolina|yellowcups.pl
537 211 401
https://yellowcups.pl/
Życie na Ziemi nie mogłoby istnieć bez mórz i oceanów, które zajmują ponad 70% powierzchni naszej planety. To one regulują klimat, dostarczają nam potrzebny do oddychania tlen, są domem dla tysięcy różnych gatunków zwierząt i roślin. Ponadto są ważnym źródłem białka dla ponad 3 miliardów ludzi i zapewniają pracę ponad 200 mln osób. Dbając o oceany, dbamy o nas samych!
Oceany wytwarzają co najmniej 50% tlenu na Ziemi i pochłaniają ok. 30% dwutlenku węgla wytwarzanego przez ludzi, stając się tym samym buforem dla negatywnych skutków globalnego ocieplenia. Mają także kluczowe znaczenie dla gospodarki i są domem dla ponad 90% wszystkich stworzeń, jakie zamieszkują naszą planetę.
Czas na zmiany
Szacuje się, że każdego roku do środowiska morskiego ze źródeł lądowych przedostaje się tyle plastiku, jakby co minutę opróżniano do oceanu śmieciarkę pełną tego tworzywa. Przewiduje się, że do 2050 roku ta ilość zwiększy się do czterech śmieciarek na minutę.
Coraz więcej marek z różnych sektorów, m.in. spożywczego, kosmetycznego czy branży modowej, angażuje się w działania mające na celu redukcję ilość odpadów. Opracowują one produkty, zachęcające do ich ponownego wykorzystywania, usuwają nadmierną ilość materiału w fazie projektowania oraz zwiększają udział tworzyw z recyklingu w nowych opakowaniach.
Kolejnym problemem oceanów, obok zanieczyszczenia plastikiem i zmian klimatycznych, jest globalne przełowienie. Utrata ryb oznaczałaby utratę źródła pracy i pożywienia dla nas wszystkich. Szacuje się, że byt co dziesiątej osoby na świecie zależy od zasobów mórz i oceanów, a w rybołówstwie i akwakulturze zatrudnienie znajduje blisko 60 milionów kobiet i mężczyzn. Kolejne miliony pracują w przetwórstwie i handlu. Praca tych ludzi może zniknąć z dnia na dzień. Pustoszenie oceanów zagrozi przybrzeżnym rybackim społecznościom, turystyce i gospodarce w wielu regionach na świecie.
Dlatego coraz więcej firm, mających świadomość, jak ważne jest odpowiedzialne, zrównoważone rybołówstwo, podejmuje realne działania mające na celu ochronę oceanów. Takim pozytywnym przykładem jest decyzja firmy Bolton, największego w Europie i drugiego na świecie producenta tuńczyka w puszkach, by do końca 2024 roku 100% wykorzystywanych w produktach marki Rio Mare tuńczyków było pozyskiwanych z łowisk certyfikowanych przez MSC lub z wiarygodnych i kompleksowych projektów udoskonalania rybołówstwa (FIPs). Dziś blisko 70% zaopatrzenia Rio Mare pochodzi z takich źródeł. MSC to międzynarodowa organizacja pozarządową, która powstała, aby zachować dziką naturę oceanów. Certyfikaty gwarantują, że produkt spełnia standardy zrównoważonego i identyfikowalnego rybołówstwa, od morza po stół. Rio Mare realizuje także współpracę z globalną organizacją WWF w kampanii pod tytułem „Razem Dla Oceanów”.
Chroń to, co ważne
Dziś mocniej niż kiedykolwiek przyszłość oceanów zależy także od naszych decyzji. Co możemy zrobić jako konsumenci? Postawmy na alternatywy wobec jednorazowych plastikowych słomek, sztućców, butelek na wodę czy pojemników na żywność na wynos. Wybierajmy rower zamiast samochodu, wyłączajmy światło, wychodząc z pokoju. Kupując ryby i owoce morza wybierajmy te pochodzące z łowisk certyfikowanych przez MSC. Dzięki temu zyskujemy pewność, że dziko żyjąca ryba została złowiona i przetworzona nie tylko w zgodzie z najwyższymi standardami jakościowymi, ale także w najbardziej przyjazny dla środowiska sposób.
Dokonując codziennie mądrych wyborów i podejmując drobne działania, wspólnie zadbamy o to, by oceny w przyszłości były zdrowe i tętniły życiem!
Źródła informacji:
https://www.msc.org/pl
Raport FAO „The State of World Fisheries and Aquaculture 2014”, str. 6: http://www.fao.org/3/a-i3720e.pdf
https://oceana.org/living-blue-10-ways-you-can-help-save-oceans/
Zebra Technologies uruchamia program wyróżnień dla zrównoważonego rozwoju
Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty
Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.