Rozwiązania logistyczne na wysoki sezon w branży napojów
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
Pierwsze ciepłe dni wiosny nieodmiennie są zapowiedzią szczytów logistycznych w branży napojów. Jakie rozwiązania i jakie wózki widłowe stosuje się, by sprostać temu wyzwaniu, producenci napojów gazowanych, soków i piwa?
Choć rynkiem napojów wstrząsnęło w zeszłym roku wprowadzenie podatku cukrowego, nic nie wskazuje na to, że miałaby się zmienić roczna dynamika sprzedaży ze szczytami w maju i miesiącach letnich. By radzić sobie z koniecznością skokowego zwiększenia przepustowości magazynów, wiele działających w branży firm decyduje się na krótkoterminowy, kilkumiesięczny wynajem wózków widłowych. – Wynajem krótkoterminowy wózków widłowych daje możliwość korzystania z pojazdów w czasie dostosowanym do indywidualnego zapotrzebowania, tj. przez kilka dni, tygodni czy miesięcy. Oczywistą zaletą takiej usługi jest możliwość uniknięcia obciążenia finansowego związanego z zakupem nowych pojazdów, które miałyby być użytkowane tylko przez część roku. To popularne rozwiązanie w branżach charakteryzujących się dużą sezonowością – tak jak m.in. branża napojów – tłumaczy Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Jakiego rodzaju wózki stosowane są najczęściej?
Mocne czołowe wózki elektryczne z podwójnymi widłami
Ze względu na swoją uniwersalność i możliwość dostosowania do jednoczesnej obsługi kilku palet z napojami, do najchętniej stosowanych rozwiązań należą wózki czołowe z przeciwwagą – w ostatnich latach najczęściej elektryczne. Swoją - liczącą niemal 70 pojazdów flotę - w oparciu o tego typu rozwiązania zmodernizował położony pod Pragą zakład Coca-Cola HBC. Trzon logistycznego parku maszynowego stanowią wózki STILL RX 60 o udźwigu od 3 do 5 ton, a jej uzupełnienie – lżejsze modele RX 20-16 i RX 20-18 (odpowiednio o udźwigu 1,6 i 1,8 t) oraz przydatne w kompletacji wózki unoszące i podnośnikowe. Pojazdy pozyskano w oparciu o leasing operacyjny z umową Full Service, będącą także zazwyczaj elementem umów najmu. – Przedsiębiorcom wynajmującym maszyny najczęściej oferowana jest w ramach jednej umowy pełna obsługa serwisowa. Dzięki temu, nie trzeba uwzględniać w budżecie dodatkowych kosztów związanych z przeglądami i naprawami – relacjonuje Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Pomysł na obsługę ładunków podobny do tego zastosowanego w zakładzie Coca-Coli miał niemiecki browar Westerwald. Mając na uwadze ergonomię pracy operatorów, ochronę środowiska i przejście na zielone źródła energii, w magazynie wyrobów gotowych wdrożono wózki elektryczne STILL RX 60-50 o udźwigu do 5 t z podwójnymi, hydraulicznie wyciąganymi w przód widłami. Podobne rozwiązania są dostępne także we flotach wynajmu. – Zaletą wynajmu krótkoterminowego jest swoboda doboru dodatkowego osprzętu, dokładnie odpowiadającego specyfice funkcjonowania firmy w danym okresie. Do dyspozycji klientów zainteresowanych wózkami z przeciwwagą oddajemy na przykład widły o niestandardowych długościach, pozycjonery czy podwójne paletyzery. Koszt wynajmu maszyny zależy oczywiście od jej typu, ale ceny stanowią ułamek zakupu urządzenia. Zaczynają się już od kilkuset złotych miesięcznie – dodaje Świętochowska. W Westerwald czołowe wózki z podwójnymi, wyciąganymi widłami wykorzystuje się przede wszystkim do sztaplowania, załadunku i rozładunku. Są one w stanie jednocześnie podnosić dwie wypełnione kratami piwa palety na znaczne wysokości i efektywnie pobierać je i odkładać. Uzupełnieniem floty w Westerwald są mniejsze, bardziej kompaktowe elektryczne wózki czołowe STILL RX 60-25.
A co, gdy wózkami nie ma komu jeździć? - automatyzacja logistyki producenta soków
Jeśli natomiast problemu w poradzeniu sobie ze szczytami logistycznymi nie stanowi brak odpowiednich urządzeń, a raczej brak kadr, które mogłyby nimi sterować, warto rozważyć częściową lub całkowitą automatyzację transportu wewnętrznego. Na takie rozwiązanie zdecydował się jeden z wiodących producentów soków owocowych na niemieckim rynku, firma Güldenkron. W mieście Nistertal wzniesiono na jej użytek centrum logistyczne zintegrowane z wytwórnią soków. Pozwala ono na efektywną kosztowo obsługę 10 tysięcy miejsc paletowych i łatwą rozbudowę w przyszłości. Magazyn miał umożliwiać transport wszystkich typów opakowań opuszczających linię produkcyjną – butelek, kartonów i pojemników typu bag-in-box. Dążąc do minimalizacji długofalowych kosztów składowania, zdecydowano się na wdrożenie systemu pojazdów autonomicznych. Obsługę scyfryzowanego w oparciu o system WMS magazynu wysokiego składowania powierzono czterem wózkom systemowym VNA serii STILL MX, wykorzystującym magnetyczne punkty nawigacyjne. Rozwiązanie gwarantuje bezpieczną jazdę w wąskich alejkach oraz sprawne pobieranie i odkładanie ładunków na wysokości do 15 metrów. Zadania transportu poziomego realizowane są natomiast przez automatyczne wózki podnośnikowe z nawigacją laserową, niewymagające montażu nitek indukcyjnych w posadzce obsługiwanych obszarów. W Güldenkron wózki tego typu dostarczają towary do położenia na regałach oraz pobierają je do stref załadunku, w których czekają ciężarówki.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.