Rozwiązania logistyczne na wysoki sezon w branży napojów
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
Pierwsze ciepłe dni wiosny nieodmiennie są zapowiedzią szczytów logistycznych w branży napojów. Jakie rozwiązania i jakie wózki widłowe stosuje się, by sprostać temu wyzwaniu, producenci napojów gazowanych, soków i piwa?
Choć rynkiem napojów wstrząsnęło w zeszłym roku wprowadzenie podatku cukrowego, nic nie wskazuje na to, że miałaby się zmienić roczna dynamika sprzedaży ze szczytami w maju i miesiącach letnich. By radzić sobie z koniecznością skokowego zwiększenia przepustowości magazynów, wiele działających w branży firm decyduje się na krótkoterminowy, kilkumiesięczny wynajem wózków widłowych. – Wynajem krótkoterminowy wózków widłowych daje możliwość korzystania z pojazdów w czasie dostosowanym do indywidualnego zapotrzebowania, tj. przez kilka dni, tygodni czy miesięcy. Oczywistą zaletą takiej usługi jest możliwość uniknięcia obciążenia finansowego związanego z zakupem nowych pojazdów, które miałyby być użytkowane tylko przez część roku. To popularne rozwiązanie w branżach charakteryzujących się dużą sezonowością – tak jak m.in. branża napojów – tłumaczy Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Jakiego rodzaju wózki stosowane są najczęściej?
Mocne czołowe wózki elektryczne z podwójnymi widłami
Ze względu na swoją uniwersalność i możliwość dostosowania do jednoczesnej obsługi kilku palet z napojami, do najchętniej stosowanych rozwiązań należą wózki czołowe z przeciwwagą – w ostatnich latach najczęściej elektryczne. Swoją - liczącą niemal 70 pojazdów flotę - w oparciu o tego typu rozwiązania zmodernizował położony pod Pragą zakład Coca-Cola HBC. Trzon logistycznego parku maszynowego stanowią wózki STILL RX 60 o udźwigu od 3 do 5 ton, a jej uzupełnienie – lżejsze modele RX 20-16 i RX 20-18 (odpowiednio o udźwigu 1,6 i 1,8 t) oraz przydatne w kompletacji wózki unoszące i podnośnikowe. Pojazdy pozyskano w oparciu o leasing operacyjny z umową Full Service, będącą także zazwyczaj elementem umów najmu. – Przedsiębiorcom wynajmującym maszyny najczęściej oferowana jest w ramach jednej umowy pełna obsługa serwisowa. Dzięki temu, nie trzeba uwzględniać w budżecie dodatkowych kosztów związanych z przeglądami i naprawami – relacjonuje Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Pomysł na obsługę ładunków podobny do tego zastosowanego w zakładzie Coca-Coli miał niemiecki browar Westerwald. Mając na uwadze ergonomię pracy operatorów, ochronę środowiska i przejście na zielone źródła energii, w magazynie wyrobów gotowych wdrożono wózki elektryczne STILL RX 60-50 o udźwigu do 5 t z podwójnymi, hydraulicznie wyciąganymi w przód widłami. Podobne rozwiązania są dostępne także we flotach wynajmu. – Zaletą wynajmu krótkoterminowego jest swoboda doboru dodatkowego osprzętu, dokładnie odpowiadającego specyfice funkcjonowania firmy w danym okresie. Do dyspozycji klientów zainteresowanych wózkami z przeciwwagą oddajemy na przykład widły o niestandardowych długościach, pozycjonery czy podwójne paletyzery. Koszt wynajmu maszyny zależy oczywiście od jej typu, ale ceny stanowią ułamek zakupu urządzenia. Zaczynają się już od kilkuset złotych miesięcznie – dodaje Świętochowska. W Westerwald czołowe wózki z podwójnymi, wyciąganymi widłami wykorzystuje się przede wszystkim do sztaplowania, załadunku i rozładunku. Są one w stanie jednocześnie podnosić dwie wypełnione kratami piwa palety na znaczne wysokości i efektywnie pobierać je i odkładać. Uzupełnieniem floty w Westerwald są mniejsze, bardziej kompaktowe elektryczne wózki czołowe STILL RX 60-25.
A co, gdy wózkami nie ma komu jeździć? - automatyzacja logistyki producenta soków
Jeśli natomiast problemu w poradzeniu sobie ze szczytami logistycznymi nie stanowi brak odpowiednich urządzeń, a raczej brak kadr, które mogłyby nimi sterować, warto rozważyć częściową lub całkowitą automatyzację transportu wewnętrznego. Na takie rozwiązanie zdecydował się jeden z wiodących producentów soków owocowych na niemieckim rynku, firma Güldenkron. W mieście Nistertal wzniesiono na jej użytek centrum logistyczne zintegrowane z wytwórnią soków. Pozwala ono na efektywną kosztowo obsługę 10 tysięcy miejsc paletowych i łatwą rozbudowę w przyszłości. Magazyn miał umożliwiać transport wszystkich typów opakowań opuszczających linię produkcyjną – butelek, kartonów i pojemników typu bag-in-box. Dążąc do minimalizacji długofalowych kosztów składowania, zdecydowano się na wdrożenie systemu pojazdów autonomicznych. Obsługę scyfryzowanego w oparciu o system WMS magazynu wysokiego składowania powierzono czterem wózkom systemowym VNA serii STILL MX, wykorzystującym magnetyczne punkty nawigacyjne. Rozwiązanie gwarantuje bezpieczną jazdę w wąskich alejkach oraz sprawne pobieranie i odkładanie ładunków na wysokości do 15 metrów. Zadania transportu poziomego realizowane są natomiast przez automatyczne wózki podnośnikowe z nawigacją laserową, niewymagające montażu nitek indukcyjnych w posadzce obsługiwanych obszarów. W Güldenkron wózki tego typu dostarczają towary do położenia na regałach oraz pobierają je do stref załadunku, w których czekają ciężarówki.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.