Słodycze reklamowe wchodzą do Too Good To Go
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) co roku na świecie marnujemy 1,3 miliarda ton żywności zdatnej do spożycia. To nie tylko ogromna strata ekonomiczna, ale także ogromne obciążenie dla naszej planety, m.in. w formie wzmożonej emisji CO2. W Polsce z kolei marnujemy corocznie 5 milionów ton jedzenia. Jak podaje federacja Polskich Banków Żywności, taka ilość pożywienia pozwoliłaby wykarmić ponad 6,5 miliona Polaków. Taka perspektywa wydaje się przykra nie tylko ze względów ekonomicznych, ale też ekologicznych i etycznych. Skąd wynikają tak ogromne straty? Wyjaśniamy.
Najwięcej strat żywności, mimo powszechnej opinii, pochodzi z naszych gospodarstw domowych. Według analizy NIK do najczęstszych powodów marnowania jedzenia w naszych domach należą m.in. psucie żywności, przeoczenie daty ważności, przygotowanie zbyt dużej ilości jedzenia oraz nieprzemyślane zakupy. Z kolei w sektorze rolnictwa oraz branży przetwórstwa marnuje się ok. 30% żywności. Sklepy oraz branża handlowa odpowiadają za ok. 7%, a sektory gastronomiczne za ok. 1% strat żywnościowych. Eksperci na przyczyny strat w tych obszarach wskazują m.in. regulacje prawne, nadprodukcję, lokalizację na półkach sklepowych oraz masową utylizację.
Walka z marnowaniem żywności w Polsce
Już niebawem, 29 września, będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności (International Day of Awareness of Food Loss and Waste) wyznaczony przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ). Walka z marnowaniem żywności, mimo że wydaje się nierówną, coraz mocniej wybrzmiewa jako nasz wspólny obowiązek – nie tylko aktywistów, ale wszystkich konsumentów, instytucji oraz producentów żywności. W 2020 roku w Polsce powstała ustawa o niemarnowaniu żywności, która obejmuje m.in. kary dla handlowców za marnowanie żywności. Z kolei we Francji wyrzucanie żywności przez sklepy jest surowo zabronione. Poza działaniami prawnymi ważną kwestią jest edukacja i uświadomienie o skali problemu. Kampanie społeczne, działania proekologiczne ze strony producentów spożywczych, zmiany w politykach marek związane z marnowaniem żywności – to tylko niektóre z działań przeciwdziałających generowaniu strat w naszych domach.
Jedną z popularnych inicjatyw, która podejmuje tę walkę, jest Too Good To Go. Aplikacja umożliwia użytkownikom uratowanie jedzenia przed zmarnowaniem. Na platformie dostępne są produkty spożywcze oraz gotowe dania, których nie udało się sprzedać danego dnia. Użytkownik aplikacji może wybrać markę oraz wartość zamawianej paczki z produktami spożywczymi, która jest dostępna w atrakcyjnej cenie.
W aplikacji Too Good To Go znajdziemy produkty marek, takich jak: Costa Coffee, Starbucks, Green Caffe Nero czy Pizza Hut. We wrześniu 2022 roku do grona producentów współpracujących z aplikacją dołączyła warszawska firma Slodkie, producent brandowanych słodyczy reklamowych.
Straty żywnościowe są nie tylko kwestią ekonomiczną, ale przede wszystkim ekologiczną i społeczną. Marnowanie żywności to nasz wspólny problem – nie tylko nas jako konsumentów, ale także jako producentów żywności. Kwestie związane z naszą planetą są bliskie naszym sercom, dlatego jako Slodkie stawiamy coraz większe kroki w stronę ekologii. Współpraca z Too Good To Go pozwali nam jeszcze bardziej wykorzystać nasz potencjał w tym zakresie. Od teraz nasze słodkie wyroby powędrują do rąk osób korzystających z aplikacji, co pozwoli uratować je przed zmarnowaniem – mówi Anna Garmada, CEO marki Slodkie.
Słodkości od firmy Slodkie będą dostępne w aplikacji Too Good To Go na terenie Warszawy. Podobnie jak produkty innych marek, paczkę wypełnioną czekoladowymi produktami będzie można odebrać osobiście w siedzibie firmy, przy okazji przyglądając się bliżej czekoladowemu biznesowi. Jak podkreśla Anna Garmada: Cieszymy się, że słodkości, którymi zajadają się klienci najlepszych światowych marek, mogą trafić także do klientów aplikacji Too Good To Go. Słodkie paczki będą zawierać m.in. wysokiej jakości lizaki, cukierki, czy wyroby wytwarzane z czekolady od Barry Callebaut, jednego z topowych producentów czekolady rzemieślniczej na świecie.
Współpraca Slodkie z Too Good To Go to nie jedyny proekologiczny ukłon w stronę naszej planety w historii marki. Slodkie rozwija też ekologiczną stronę produkcji, wprowadzając m.in. czekolady, karmelki oraz nadzienia z czystą etykietą, bez sztucznych dodatków oraz barwników, a wszystkie składniki słodkości pochodzą w pełni ze zrównoważonych źródeł. Wszystkie czekoladowe wyroby marki Slodkie certyfikowane są także znakiem Cocoa Horizons.
![Wakacyjne odchudzanie - jak utrzymać motywację podczas zrzucania kilogramów? Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_195651198,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wakacyjne odchudzanie - jak utrzymać motywację podczas zrzucania kilogramów?
![Etniczny street food i klasyka w nowej odsłonie](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1854986866,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Etniczny street food i klasyka w nowej odsłonie
![Roślinna Instalacja Sferyczna w Lublinie na 75-lecie Herbapolu-Lublin](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_663564293,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Roślinna Instalacja Sferyczna w Lublinie na 75-lecie Herbapolu-Lublin
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bgk,w_274,_small.jpg)
Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
– Poza środkami własnymi samorządy mają dostęp do środków unijnych i do kredytów. To są trzy nogi, na których stoi finansowanie jednostek samorządu terytorialnego – podkreśla Mateusz Walewski, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego. Bank w kwietniu br. uruchomił pierwszy instrument finansowany z KPO, czyli pożyczki wspierające zieloną transformację miast, z budżetem wynoszącym prawie 9 mld euro. Samorządy będą mogły sfinansować z tych środków inwestycje, które powodują, że miasto jest bardziej zielone, nowoczesne i przyjazne dla mieszkańców. Samorządy z niecierpliwością wyczekują również reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego, która ma ustabilizować ich sytuację po zmianach wprowadzonych w tzw. Polskim Ładzie.
Regionalne –
Przyspiesza dekarbonizacja ciepłownictwa. Elektrociepłownia w Bydgoszczy od przyszłego roku zrezygnuje z kolejnych kotłów węglowych
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-bydgoszcz-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Elektrociepłownia Bydgoszcz II, należąca do PGE Energia Ciepła, wchodzi w kluczowy etap inwestycji, która ma doprowadzić do wyłączenia dwóch z czterech kotłów węglowych i ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 17 proc. To oznacza, że od II kwartału 2025 roku mieszkańcy Bydgoszczy będą korzystać z ciepła wytworzonego w nowych niskoemisyjnych źródłach. To jeden z kilku realizowanych projektów PGE Energia Ciepła, które zmierzają do dekarbonizacji w ciepłownictwie.
Nauka
Polski przemysł kosmiczny jest gotowy na zwiększanie udziału w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej. Do tego będzie potrzebować coraz więcej wykwalifikowanych kadr
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zpsk-kadry-kosmos-foto,w_133,r_png,_small.png)
Pierwsza grupa młodych inżynierów z Polski rozpoczęła dwuletni staż w ośrodkach Europejskiej Agencji Kosmicznej w Niderlandach, Hiszpanii, Francji i Niemczech. W sumie do 2025 roku na staże do ESA zostanie skierowanych 30 kandydatów z Polski, którzy wezmą udział w kluczowych przedsięwzięciach naukowych i technologicznych agencji. To tylko jedna z inicjatyw nakierowanych na kształcenie kadr do pracy w sektorze kosmicznym. Sytuacja w tym zakresie poprawiła się na przestrzeni ostatnich lat, jednak w związku z szybkim rozwojem branży w nadchodzących latach zapotrzebowanie na wykwalifikowanych ekspertów będzie rosło.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.