Komunikaty PR

Szczyt sezonu na portery

2023-01-20  |  10:00

Specjalnie na trzecią sobotę stycznia, kiedy po raz 8. obchodzimy Święto Porteru Bałtyckiego (Baltic Porter Day), polskie browary uwarzyły kilkadziesiąt premierowych porterów. Tego dnia polscy piwosze znajdą w sklepach i pubach największy wybór porterów tworzonych według klasycznych receptur, wzbogaconych ciekawymi dodatkami lub leżakowanych w drewnianych beczkach po innych alkoholach.

Na oficjalnej stronie tegorocznego Baltic Porter Day znajduje się lista około 30 porterowych premier. Browar PINTA, który jako pierwszy w Polsce uwarzył w 2013 roku Imperialny Porter Bałtycki, tym razem przygotował klasycznego Portera Bałtyckiego wspólnie z kucharzem Karolem Okrasą. Porter został przez niego „złamany” dodatkiem suszonej śliwki, skórki pomarańczy i goździków. Jest to pierwsze z serii czterech piw, które w tym roku wspólnie uwarzą PINTA i Okrasa.

Na liście premier PINTY z okazji Święta Porteru Bałtyckiego jest jeszcze „You’re A Long Way From Home Baltic Porter”, uwarzony kooperacyjnie z angielskim browarem Deya Brewing wyłącznie na brytyjskim słodzie i chmielu. Niedługo po 21 stycznia, pod długiej podróży z Oceanu Indyjskiego dotrze do Polski „Indian Baltic Porter”, uwarzony z dodatkiem polskich chmieli przez PINTĘ i Brasserie Dalons na wyspie Reunion.

Aż trzy premierowe portery na trzecią sobotę stycznia zaproponował Browar Piwoteka. Są to dwa klasyczne Portery Bałtyckie z dodatkiem herbaty Earl Grey i wędzonej herbaty Lapsang Souchong oraz Imperialny Porter Bałtycki, podkręcony sokiem tłoczonym z ostrężyny (jeżyny). Dla odmiany Browar Olimp kawałek morza przeniósł do piwa, warząc wędzonego Imperialnego Portera Bałtyckiego z wodorostami.  

Portery leżakowane w drewnianych beczkach po innych alkoholach przygotowały browary: Golem, Lubrow, Odra Barrels, Podgórz i Warmia. W sumie około 20 browarów z Polski zapowiedziało, że uczci w tym roku Święto Portera Bałtyckiego wyjątkowymi piwami.

Polskie browary okazują swoje zamiłowanie do porterów nie tylko od święta. Wiele z nich na co dzień warzy naprawdę znakomite, cenione za granicą Portery Bałtyckie i Imperialne Portery Bałtyckie. Według międzynarodowej platformy Ratebeer wśród 50 najwyżej ocenianych piw z Polski jest 12 porterów. Rankingi innej prestiżowej platformy Untapped jednoznacznie pokazują, że najlepsze portery na świecie powstają w USA, Kanadzie, Polsce i Estonii. 

W grudniu najlepszym piwem rzemieślniczym w Polsce Kraft Roku 2022 został wybrany „Porter 180”, uwarzony w Kultowym Browarze Staropolskim. Wcześniej Kraftem Roku 2021 był „9th. Anniversary Barrel Aged”, porter uwarzony w Browarze Widawa.

Według dorocznych podsumowań bloga Piwna Zwrotnica w Polsce co roku powstaje od 60 do ponad 140 premierowych porterów. W 2021 roku było ich 80, co dawało porterom 8. miejsce wśród najpopularniejszych stylów piwnych w Polsce. Pod względem liczby premier były one niemal tak samo popularne jak piwa pszeniczne.

Portery należą też w Polsce do niewielkiego grona najlepiej rozpoznawalnych piwnych stylów. Według badania ABR Sesta „Preferencje piwne Polaków 2022” porter jest ulubionym rodzajem piwa 5% wszystkich piwoszy. Biorąc pod uwagę, że – według tego samego badania – piwo pija 82% pełnoletnich Polaków, to po ciemne i mocne piwa w stylu Porter Bałtycki lub Imperialny Porter Bałtycki powinno w naszym kraju z chęcią sięgać ponad 1,2 mln osób. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.