Trendy Al Dente - za co kochamy makaron?
Carbonara i spaghetti bolognese - te dwa dania kuchni włoskiej najczęściej wybieramy w dostawie. Czy przywiązanie do klasycznych smaków to coś, co łączy nas z Włochami? Czy pandemia sprawiła, że pokochaliśmy makaron jeszcze bardziej? Na podstawie analizy danych z platformy Uber Eats prezentujemy makaronowe trendy w Polsce i na świecie.
Uwielbiamy makaron bez względu na szerokość geograficzną. Dowodem niech będą dane International Pasta Organization - tylko w 2019 roku na świecie wyprodukowano prawie 16 milionów ton makaronu. Szanujemy też przywiązanie Włochów do tradycji, bowiem co czwarte danie z makaronem jest przygotowane według oryginalnego włoskiego przepisu.* 25 października obchodzimy Światowy Dzień Makaronu. To dobra okazja, aby przeanalizować nasze preferencje na podstawie zamówień złożonych w aplikacji Uber Eats.
Europa kocha makaron
O tym, jak ważne są sycące i smaczne posiłki, które w dodatku potrafią poprawić nastrój, przekonaliśmy się w pandemii. Makaron jest bogaty w tryptofan - aminokwas odpowiedzialny za nasz dobry humor. Liczba zamówień włoskiego przysmaku, która w 2020 roku wzrosła na platformie Uber Eats dwukrotnie w porównaniu do 2019 świadczy o tym, że wszyscy przekonaliśmy się o wyjątkowych właściwościach pasty. Podobnego zdania jest reszta Europy. U naszych zachodnich sąsiadów również wzrosła liczba zamówień na dania z makaronem. Liderami są Brytyjczycy i Francuzi. Włosi natomiast zajmują dopiero 20 pozycję w rankingu. Co ciekawe, według danych Uber Eats liczba zamówień dań z makaronem jest zależna także od pory roku. Pasta najlepiej smakuje nam podczas mroźnych, zimowych miesięcy oraz na wiosnę, szczególnie w kwietniu.
Sos boloński vs. Carbonara
Włochy słyną z ogromnego wyboru sosów do makaronu. Począwszy od prostego Cacio e Pepe, czyli pasty z serem Pecorino i pieprzem po bogaty w smaku, mięsny sos al ragu, każdy znajdzie coś dla siebie. Polacy natomiast, co pokazuje liczba zamówień, stawiają na klasykę. I tak, na platformie Uber Eats najczęściej składamy zamówienia na carbonarę z chrupiącym boczkiem i kremowym, jajecznym sosem oraz spaghetti bolognese. Lubimy też dodatki w postaci kurczaka, najlepiej w towarzystwie suszonych pomidorów, brokułów lub grzybów. Nie zapominamy też o innym wyjątkowym daniu, czyli lasagni, która znajduje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych potraw zamawianych przez Uber Eats.
Kokardki i muszle na specjalne okazje
Ditalini, agnolotti, conchiglie - te rodzaje makaronu jeszcze nie spotkały się z uznaniem nad Wisłą. Trochę lepiej jest z bardziej swojsko brzmiącymi kokardkami czy muszlami. Na co dzień jednak, Polacy najczęściej wybierają długie nitki spaghetti oraz jajeczny tagliatelle. Możemy więc uznać, że w kwestii tradycyjnego podejścia do makaronu, jesteśmy podobni do Włochów. My trzymamy się znanych kształtów, a Włosi tradycyjnych przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
* International Pasta Organization
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.