Trendy Al Dente - za co kochamy makaron?
Carbonara i spaghetti bolognese - te dwa dania kuchni włoskiej najczęściej wybieramy w dostawie. Czy przywiązanie do klasycznych smaków to coś, co łączy nas z Włochami? Czy pandemia sprawiła, że pokochaliśmy makaron jeszcze bardziej? Na podstawie analizy danych z platformy Uber Eats prezentujemy makaronowe trendy w Polsce i na świecie.
Uwielbiamy makaron bez względu na szerokość geograficzną. Dowodem niech będą dane International Pasta Organization - tylko w 2019 roku na świecie wyprodukowano prawie 16 milionów ton makaronu. Szanujemy też przywiązanie Włochów do tradycji, bowiem co czwarte danie z makaronem jest przygotowane według oryginalnego włoskiego przepisu.* 25 października obchodzimy Światowy Dzień Makaronu. To dobra okazja, aby przeanalizować nasze preferencje na podstawie zamówień złożonych w aplikacji Uber Eats.
Europa kocha makaron
O tym, jak ważne są sycące i smaczne posiłki, które w dodatku potrafią poprawić nastrój, przekonaliśmy się w pandemii. Makaron jest bogaty w tryptofan - aminokwas odpowiedzialny za nasz dobry humor. Liczba zamówień włoskiego przysmaku, która w 2020 roku wzrosła na platformie Uber Eats dwukrotnie w porównaniu do 2019 świadczy o tym, że wszyscy przekonaliśmy się o wyjątkowych właściwościach pasty. Podobnego zdania jest reszta Europy. U naszych zachodnich sąsiadów również wzrosła liczba zamówień na dania z makaronem. Liderami są Brytyjczycy i Francuzi. Włosi natomiast zajmują dopiero 20 pozycję w rankingu. Co ciekawe, według danych Uber Eats liczba zamówień dań z makaronem jest zależna także od pory roku. Pasta najlepiej smakuje nam podczas mroźnych, zimowych miesięcy oraz na wiosnę, szczególnie w kwietniu.
Sos boloński vs. Carbonara
Włochy słyną z ogromnego wyboru sosów do makaronu. Począwszy od prostego Cacio e Pepe, czyli pasty z serem Pecorino i pieprzem po bogaty w smaku, mięsny sos al ragu, każdy znajdzie coś dla siebie. Polacy natomiast, co pokazuje liczba zamówień, stawiają na klasykę. I tak, na platformie Uber Eats najczęściej składamy zamówienia na carbonarę z chrupiącym boczkiem i kremowym, jajecznym sosem oraz spaghetti bolognese. Lubimy też dodatki w postaci kurczaka, najlepiej w towarzystwie suszonych pomidorów, brokułów lub grzybów. Nie zapominamy też o innym wyjątkowym daniu, czyli lasagni, która znajduje się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych potraw zamawianych przez Uber Eats.
Kokardki i muszle na specjalne okazje
Ditalini, agnolotti, conchiglie - te rodzaje makaronu jeszcze nie spotkały się z uznaniem nad Wisłą. Trochę lepiej jest z bardziej swojsko brzmiącymi kokardkami czy muszlami. Na co dzień jednak, Polacy najczęściej wybierają długie nitki spaghetti oraz jajeczny tagliatelle. Możemy więc uznać, że w kwestii tradycyjnego podejścia do makaronu, jesteśmy podobni do Włochów. My trzymamy się znanych kształtów, a Włosi tradycyjnych przepisów przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
* International Pasta Organization
Zebra Technologies uruchamia program wyróżnień dla zrównoważonego rozwoju
Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty
Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.