Przyszłość biur pod znakiem elastyczności i dbałości o środowisko naturalne
Adgar Poland / Berry Kolektyw Kreatywny
Stępińska 22/30
00-739 Warszawa
michal.mystkowski|kolektywkreatywny.pl| |michal.mystkowski|kolektywkreatywny.pl
515080000
www.adgar.pl
Spotkanie Liderów Branży Nieruchomości to inicjatywa Dziennika Rzeczpospolita, podczas której zaproszeni eksperci dyskutują o perspektywach polskiego rynku nieruchomości mieszkaniowych, biurowych i magazynowych. Traktowane jako jedno z najważniejszych spotkań branżowych, corocznie dostarcza celną diagnozę obecnego stanu rzeczy sektora, jak i prognozowanych trendów. W zakończonej, 7. już edycji wydarzenia, w panelu poświęconym nieruchomościom biurowym, spółkę Adgar Poland reprezentowała Monika Szelenberger, Head of Leasing & Asset Management.
Uczestnicy dyskusji zwrócili szczególną uwagę na zmieniające się oczekiwania najemców, determinowane przez popandemiczne korekty w systemach pracy. Co warte podkreślenia, dziś ok. 89 proc. firm w Polsce pracuje hybrydowo, 5 proc. – tylko zdalnie, a 6 proc. deklaruje, że tylko i wyłącznie w biurze. Modele hybrydowe wymuszają zatem na deweloperach i operatorach powierzchni biurowych konieczność przemodelowania dotychczasowej oferty. Obok tradycyjnych form najmu, zwiększa się udział tzw. rozwiązań flexi. To właśnie aspekt elastyczności warunków najmu biur, swobody i wolności decydowania, jest szczególnie pożądany przez firmy i instytucje, których pracownicy realizują swoje zadania w systemie hybrydowym. Przy czym, jak zaznacza Monika Szelenberger, wiele firm różnie tę hybrydę rozumie i brak jej ustandaryzowania, czy wprowadzenia jasnych zasad korzystania z przestrzeni biurowej może prowadzić do niepotrzebnego chaosu i nieporozumień.
Eksperci zgodnie przyznali, że hybrydowe modele pracy z pewnością zostaną z nami na dłużej. Świadczy o tym nie tylko obserwowany u wszystkich deweloperów i operatorów powierzchni biurowej popytowy trend na rozwiązania flexi, ale i wejście do systemu prawnego nowych uregulowań kodeksowe pracy zdalnej i rotacyjnej.
Podczas dyskusji panelowej omawiano także kwestie związane z ideą ESG, czyli Environmental, Social and Corporate Governance. Eksperci podkreślali, że w realizację strategii ESG wpisują się również działania związane z minimalizacją negatywnego wpływu na środowisko naturalne, których efektem jest stosowna certyfikacja budynków. I jak podkreśliła Monika Szelenberger, nawet starsze budynki biurowe, które powstawały ponad kilkanaście lat temu, można tak zmodernizować, aby odpowiadały na trendy zeroemisyjności czy dekarbonizacji. Tym bardziej, że coraz więcej najemców świadomie wybiera biura w budynkach, które uwzględniają troskę o środowisko naturalne i zapewniają wysokie standardy funkcjonalności i efektywności całej inwestycji.
„Wszystkie nasze nieruchomości certyfikujemy na poziomie LEED Gold. Ekologiczne rozwiązania, które pomagają oszczędzać energię, można wprowadzać także w starszych biurowcach. Oczywiście, łatwiej wdrażać takie rozwiązania, budując biurowiec od zera, niemniej jednak da się to zrobić i w gotowych nieruchomościach. Adgar jest znany z tego, że kupuje, modernizuje budynki, dając im nowe życie i funkcje” – podkreśla Monika Szelenberger. Dodaje przy tym, że jej firma kładzie również nacisk na edukację najemców, wspomagając ich w procesach wdrażania rozwiązań, np. oszczędzających energię czy wodę.
Więcej o wydarzeniu oraz podsumowanie VII Spotkania Liderów Branży Nieruchomości na stronie https://www.rp.pl/rynek-nieruchomosci/art38071801-biura-hybryda-elastycznosc-wolnosc oraz na kanale YouTube Dziennika Rzeczpospolita: https://www.youtube.com/watch?v=sN5EMJMc0Zk

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.