Raport: przeprowadzki – jak często i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?
Homebook.pl
ul. Jaworska 11-13
53-612 Wrocław
ewelina.saja|homebook.pl | |ewelina.saja|homebook.pl
720 804 066
www.homebook.pl
Zakup lub wynajem lokalu o większym metrażu, poszukiwanie atrakcyjniejszej lokalizacji oraz sytuacja rodzinna to najczęstsze czynniki, które skłaniają do zmiany lokum, a najchętniej wybieranym rodzajem nieruchomości są nowe mieszkania w stanie deweloperskim. Jak przeprowadzają się Polacy? Sprawdziła to platforma Homebook.pl w swoim najnowszym raporcie.
Chociaż od wielu lat Polska boryka się z problemem mieszkaniowym, a rosnące ceny nieruchomości nie napawają optymizmem osób marzących o własnym M2, Polacy przeprowadzają się, by zrealizować plan posiadania własnych czterech kątów. Jak wynika z badań platformy Homebook.pl lokum zmieniamy bardzo często, a docelowym miejscem zamieszkania jest własna nieruchomość (świadczy o tym wzrost liczby umów kredytowych, które podpisały już prawie dwa miliony Polaków).
Częste przeprowadzki
Uczestnicy badania, zapytani o swoje aktualne miejsce zamieszkania najczęściej wskazywali na własne mieszkanie (48% ankietowanych), blisko 1/3 z nich posiada dom, a 17% respondentów wynajmuje obecnie lokum.
Jak pokazują wyniki badania Homebook.pl, do zmiany adresu w grupie ankietowanych osób dochodzi bardzo często. Najwięcej – 22% respondentów ostatni raz przeprowadziło się ponad 2 lata temu, 18% z nich – podczas ostatniego roku, 16% - w czasie ostatnich dwóch lat. Jednocześnie 15% ankietowanych deklaruje zamiar przeprowadzki w najbliższych miesiącach.
Pierwszy wybór – stan deweloperski
Wśród osób zmieniających adres największą popularnością cieszą się nowe nieruchomości w stanie deweloperskim (tę opcje wskazało blisko 1/3 badanych). W drugiej kolejności najchętniej wybierane są lokale z rynku wtórnego, w stanie do remontu (22% ankietowanych). Trzecią pozycję na podium przypada nieruchomościom wynajmowanym, bez wyposażenia (11%), nieco mniej osób (9%) decyduje się na wynajem urządzonego już lokum. Dokładnie ta sama liczba osób zadeklarowała budowę domu, pozostała część ankietowanych (6%) wskazała opcję „inne”.
W poszukiwaniu większego metrażu
Użytkownicy platformy Homebook.pl, zapytani o główne motywacje do zmiany miejsca zamieszkania, najczęściej wskazywali chęć znalezienia lokum o większej powierzchni (takiej odpowiedzi udzieliło 27% badanych). Dokładnie taki sam odsetek respondentów uzasadnił przeprowadzkę sytuacją rodzinną – wśród osób deklarujących ten czynnik, najczęściej pojawiająca się motywacją były narodziny dziecka. W dalszej kolejności ankietowani wymieniali chęć przeniesienia się do mieszkania lub domu o atrakcyjniejszy wystroju (18%) oraz przeniesienie się do nowej lokalizacji (16%). Nieco mniej – 13% respondentów – zdecydowało się na przeprowadzkę w związku z chęcią zmiany rodzaju lokum (np. rezygnując z mieszkania w tzw. starym budownictwie). Na ostatnim miejscu wśród czynników skłaniających do zmiany znalazła się sytuacja zawodowa i związane z nią rozpoczęcie pracy w nowej okolicy lub innym mieście - takiej odpowiedzi udzieliło 6% ankietowanych.
Lokalizacja i cena grają główną rolę
Poszukując nowego miejsca zamieszkania, kluczowe znaczenie ma lokalizacja – bliskość centrum lub przeciwnie – ucieczka od miejskiego zgiełku, pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o finalnym wyborze (wskazało go aż 60% respondentów). Na drugiej pozycji wśród odpowiedzi uczestników badania znalazła się cena wynajmu lub zakupu (43%), a nieco mniejsza liczba osób jako najważniejszy czynnik wskazała metraż (39%). W dalszej kolejności o wyborze nowego lokum decydowały wystrój lub układ przestrzenny nieruchomości (1/4 ankietowanych) oraz stan wykończenia (7% badanych).
Podczas aranżowania nowego mieszkania lub domu użytkownicy Homebook.pl najczęściej decydowali się na zakup nowego wyposażenia (53%), a ponad połowa osób wykorzystywała sprzęty i akcesoria pochodzące ze starego lokum, inwestując jedynie częściowo w nowe produkty. Tylko 4% ankietowanych w żaden sposób nie modyfikowała wystroju, zachowując wyposażenie i meble pozostawione przez poprzedniego właściciela – w przypadku lokalu z rynku wtórnego. Najmniej liczna grupa ankietowanych zachowała całe wyposażenie z poprzedniego mieszkania lub domu (3%).
Strony internetowe i bazy ogłoszeń pod lupą
Osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nowego lokum najczęściej poszukują nieruchomości w sieci – 41% z nich odwiedza w tym celu portale z ogłoszeniami, 21% potencjalnych lokatorów zapoznaje się z informacjami o nowych realizacjach na stronach deweloperów. Dokładnie taki sam procent ankietowanych informacji poszukuje wśród swoich znajomych. Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biura nieruchomości (odwiedza je 16% badanych) oraz media społecznościowe (9%). Tylko 5% ankietowanych sięga po tradycyjne media, przeglądając rubryki ogłoszeń w lokalnej prasie. Ze wszystkich wymienionych źródeł korzysta 13% ankietowanych.
Wyrastające jak grzyby po deszczu nowe inwestycje deweloperów i rozrastające się miasta zdawałyby się w pełni odpowiadać na potrzeby mieszkaniowe Polaków – większość z badanych marzy o posiadaniu własnych czterech kątów. W poszukiwaniu idealnego M2 przeprowadzamy się często i chętnie. Wciąż jednak na przeszkodzie w posiadaniu swoich czterech kątów mogą stawać wysokie ceny nieruchomości.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.