Raport: przeprowadzki – jak często i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?
Homebook.pl
ul. Jaworska 11-13
53-612 Wrocław
ewelina.saja|homebook.pl | |ewelina.saja|homebook.pl
720 804 066
www.homebook.pl
Zakup lub wynajem lokalu o większym metrażu, poszukiwanie atrakcyjniejszej lokalizacji oraz sytuacja rodzinna to najczęstsze czynniki, które skłaniają do zmiany lokum, a najchętniej wybieranym rodzajem nieruchomości są nowe mieszkania w stanie deweloperskim. Jak przeprowadzają się Polacy? Sprawdziła to platforma Homebook.pl w swoim najnowszym raporcie.
Chociaż od wielu lat Polska boryka się z problemem mieszkaniowym, a rosnące ceny nieruchomości nie napawają optymizmem osób marzących o własnym M2, Polacy przeprowadzają się, by zrealizować plan posiadania własnych czterech kątów. Jak wynika z badań platformy Homebook.pl lokum zmieniamy bardzo często, a docelowym miejscem zamieszkania jest własna nieruchomość (świadczy o tym wzrost liczby umów kredytowych, które podpisały już prawie dwa miliony Polaków).
Częste przeprowadzki
Uczestnicy badania, zapytani o swoje aktualne miejsce zamieszkania najczęściej wskazywali na własne mieszkanie (48% ankietowanych), blisko 1/3 z nich posiada dom, a 17% respondentów wynajmuje obecnie lokum.
Jak pokazują wyniki badania Homebook.pl, do zmiany adresu w grupie ankietowanych osób dochodzi bardzo często. Najwięcej – 22% respondentów ostatni raz przeprowadziło się ponad 2 lata temu, 18% z nich – podczas ostatniego roku, 16% - w czasie ostatnich dwóch lat. Jednocześnie 15% ankietowanych deklaruje zamiar przeprowadzki w najbliższych miesiącach.
Pierwszy wybór – stan deweloperski
Wśród osób zmieniających adres największą popularnością cieszą się nowe nieruchomości w stanie deweloperskim (tę opcje wskazało blisko 1/3 badanych). W drugiej kolejności najchętniej wybierane są lokale z rynku wtórnego, w stanie do remontu (22% ankietowanych). Trzecią pozycję na podium przypada nieruchomościom wynajmowanym, bez wyposażenia (11%), nieco mniej osób (9%) decyduje się na wynajem urządzonego już lokum. Dokładnie ta sama liczba osób zadeklarowała budowę domu, pozostała część ankietowanych (6%) wskazała opcję „inne”.
W poszukiwaniu większego metrażu
Użytkownicy platformy Homebook.pl, zapytani o główne motywacje do zmiany miejsca zamieszkania, najczęściej wskazywali chęć znalezienia lokum o większej powierzchni (takiej odpowiedzi udzieliło 27% badanych). Dokładnie taki sam odsetek respondentów uzasadnił przeprowadzkę sytuacją rodzinną – wśród osób deklarujących ten czynnik, najczęściej pojawiająca się motywacją były narodziny dziecka. W dalszej kolejności ankietowani wymieniali chęć przeniesienia się do mieszkania lub domu o atrakcyjniejszy wystroju (18%) oraz przeniesienie się do nowej lokalizacji (16%). Nieco mniej – 13% respondentów – zdecydowało się na przeprowadzkę w związku z chęcią zmiany rodzaju lokum (np. rezygnując z mieszkania w tzw. starym budownictwie). Na ostatnim miejscu wśród czynników skłaniających do zmiany znalazła się sytuacja zawodowa i związane z nią rozpoczęcie pracy w nowej okolicy lub innym mieście - takiej odpowiedzi udzieliło 6% ankietowanych.
Lokalizacja i cena grają główną rolę
Poszukując nowego miejsca zamieszkania, kluczowe znaczenie ma lokalizacja – bliskość centrum lub przeciwnie – ucieczka od miejskiego zgiełku, pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o finalnym wyborze (wskazało go aż 60% respondentów). Na drugiej pozycji wśród odpowiedzi uczestników badania znalazła się cena wynajmu lub zakupu (43%), a nieco mniejsza liczba osób jako najważniejszy czynnik wskazała metraż (39%). W dalszej kolejności o wyborze nowego lokum decydowały wystrój lub układ przestrzenny nieruchomości (1/4 ankietowanych) oraz stan wykończenia (7% badanych).
Podczas aranżowania nowego mieszkania lub domu użytkownicy Homebook.pl najczęściej decydowali się na zakup nowego wyposażenia (53%), a ponad połowa osób wykorzystywała sprzęty i akcesoria pochodzące ze starego lokum, inwestując jedynie częściowo w nowe produkty. Tylko 4% ankietowanych w żaden sposób nie modyfikowała wystroju, zachowując wyposażenie i meble pozostawione przez poprzedniego właściciela – w przypadku lokalu z rynku wtórnego. Najmniej liczna grupa ankietowanych zachowała całe wyposażenie z poprzedniego mieszkania lub domu (3%).
Strony internetowe i bazy ogłoszeń pod lupą
Osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nowego lokum najczęściej poszukują nieruchomości w sieci – 41% z nich odwiedza w tym celu portale z ogłoszeniami, 21% potencjalnych lokatorów zapoznaje się z informacjami o nowych realizacjach na stronach deweloperów. Dokładnie taki sam procent ankietowanych informacji poszukuje wśród swoich znajomych. Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biura nieruchomości (odwiedza je 16% badanych) oraz media społecznościowe (9%). Tylko 5% ankietowanych sięga po tradycyjne media, przeglądając rubryki ogłoszeń w lokalnej prasie. Ze wszystkich wymienionych źródeł korzysta 13% ankietowanych.
Wyrastające jak grzyby po deszczu nowe inwestycje deweloperów i rozrastające się miasta zdawałyby się w pełni odpowiadać na potrzeby mieszkaniowe Polaków – większość z badanych marzy o posiadaniu własnych czterech kątów. W poszukiwaniu idealnego M2 przeprowadzamy się często i chętnie. Wciąż jednak na przeszkodzie w posiadaniu swoich czterech kątów mogą stawać wysokie ceny nieruchomości.
Zrównoważone budownictwo (w końcu) wkracza “na salony”
Augustowska Vita – nowa rodzinna inwestycja Develii na wrocławskich Maślicach
Wraz z wiosną rośnie zainteresowanie domami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.