Raport z rynku nieruchomości: wygoda jest dla nas ważniejsza niż oszczędzanie

Rafał Bieńkowski
NNV Sp z o.o.
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
10-457 Olsztyn Olsztyn
rafal.bienkowski|nnv.pl| |rafal.bienkowski|nnv.pl
+48 690 303 185
https://www.nieruchomosci-online.pl/
Dla poszukujących mieszkania od dewelopera najważniejszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu. Dla szukających domu – bezpieczeństwo. Oszczędność pieniędzy jest dla nas istotna, ale nie jest najwyżej na liście potrzeb. Jeśli chodzi o urządzenia, w pierwszej kolejności wybralibyśmy monitoring i alarm, czujniki bezpieczeństwa i sprzęty zarządzane przez aplikację. Takie wnioski płyną z raportu „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”. Badanie przeprowadził portal Nieruchomosci-online.pl we współpracy z firmą Samsung.
„Co jest dla Ciebie ważne w codziennym życiu?” W opinii osób poszukujących mieszkania pierwszą potrzebą jest wygoda i oszczędność czasu (wskazało to 48% kupujących), drugą potrzebą jest oszczędność w domowym budżecie (41%), trzecią bezpieczeństwo (34%), a czwartą dbałość o środowisko (8%).
W przypadku osób poszukujących domu najważniejszą potrzebą jest natomiast bezpieczeństwo (50%). Dalej na liście priorytetów są wygoda i oszczędność czasu (42%), oszczędność w domowym budżecie (31%) i dbałość o środowisko (13%).
– W naszym badaniu, w którym wzięło udział 2,5 tys. osób będących w procesie poszukiwania nieruchomości, poszliśmy jednak o krok dalej. Ponieważ jednym z narzędzi pomagających mieszkać bezpieczniej, oszczędniej, wygodniej i ekologiczniej są technologie wpisujące się w szeroko pojęty smart home, zapytaliśmy też Kowalskich, jakie urządzenia chcieliby mieć – mówi Rafał Bieńkowski, PR manager portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Zarówno wśród poszukujących mieszkania, jak i domu, najwyżej na liście potrzeb znalazły się urządzenia poprawiające bezpieczeństwo: czujniki, monitoring i alarm. Na trzecim miejscu w obu grupach wskazano sprzęty RTV/AGD zarządzane przez aplikację. Chociaż różnice procentowe nie były duże, to jednak widać, że dopiero w dalszej kolejności chcemy móc np. zdalnie obsługiwać oświetlenie i ogrzewanie.
Młodzi lubią aplikacje, starsi czujniki i monitoring
– Jeśli chodzi o potrzeby, lekko zaskoczyły nas odpowiedzi dotyczące umiejscowienia w priorytetach kwestii oszczędności w domowym budżecie. Jak się okazało, wyżej cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu. Nie jest natomiast zaskoczeniem to, że w zestawieniu potrzeb ekologia jest nisko na liście priorytetów. Wszyscy chcemy żyć w zdrowym środowisku, ale np. możliwość sterowania sprzętami przy pomocy smartfona znalazła się wyżej – mówi Monika Burzyńska, specjalistka ds. rynku pierwotnego w Nieruchomosci-online.pl.
– Pokolenie młodych ma inne doświadczenia niż pokolenie 56+. Widać to w zakresie potrzeb. Młodzi ludzie najczęściej wskazywali na wygodne zarządzanie sprzętami RTV/AGD przez aplikacje, starsi natomiast na posiadanie sprzętów poprawiających bezpieczeństwo, takich jak monitoring i alarm czy rozmaite czujniki bezpieczeństwa (np. gaz, zalanie, pożar). Warto też zwrócić uwagę na urządzenia optymalizujące zużycie energii. Im starsi jesteśmy, tym wyżej są one na naszej liście potrzeb – dodaje.
Jak mówi Paweł Zaworski, senior business development manager w Samsung Electronics, jednym z kluczowych argumentów przemawiających za smart home jest oszczędność energii, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania. – Pomimo tego, że oszczędności w domowym budżecie nie były potrzebą najczęściej wskazywaną przez respondentów, warto uświadomić sobie, jaka skala za tym stoi. Wewnętrzne badania przeprowadzone na wybranych urządzeniach wskazują, że algorytmy sterujące pompą ciepła i klimatyzacją oszczędzają ponad 21% energii – wskazuje Paweł Zaworski.
Nie wszyscy wiedzą, co to znaczy smart home
W ramach badania „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne”, sprawdzono też, na ile osoby poszukujące rozumieją samo określenie smart home (inteligentny dom). 29 proc. ankietowanych oceniło swoją wiedzę w tym zakresie jako „bardzo dobrą”, 23 proc. jako „dobrą”, 28 proc. jako „średnią”, 8 proc. jako „minimalną”, a 12 proc. kompletnie nie wiedziało, czym jest smart home.
– Wciąż mamy więc spore grono osób niedoinformowanych lub o zerowej świadomości w tym zakresie. To ważna informacja nie tylko dla producentów, ale też deweloperów, którzy w swoich inwestycjach oferują właśnie takie rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo, wygodę czy oszczędność energii. Jak widać, istnieje potrzeba mocniejszej edukacji klientów – komentuje Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.
Osoby, które w przeszłości miały już okazję korzystać ze smart home, zostały natomiast zapytane o to, które urządzenia poleciłyby znajomym. Okazało się, że użytkownicy najbardziej zadowoleni byli z urządzeń zwiększających wygodę i pozwalających oszczędzać czas (wskazało to 54% korzystających) oraz urządzeń pomagających oszczędzać pieniądze w domowym budżecie (47%). Zaledwie 9% ankietowanych nie poleciłoby znajomemu żadnego urządzenia.
W badaniu przeprowadzonym przez Nieruchomosci-online.pl i firmę Samsung przepytano też osoby, które nigdy nie korzystały ze smart home. Im zadano pytanie, dlaczego tego nie robili. 39% ankietowanych uznało, że po prostu tego nie potrzebuje. Kolejne 39% dlatego, że ma na ten temat za mało informacji.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.