Razem dla Oceanów – co możesz zrobić, by chronić płuca naszej planety?
Yellowcups
Sowińskiego 9
31-524 Kraków
karolina|yellowcups.pl| |karolina|yellowcups.pl
537 211 401
https://yellowcups.pl/
Życie na Ziemi nie mogłoby istnieć bez mórz i oceanów, które zajmują ponad 70% powierzchni naszej planety. To one regulują klimat, dostarczają nam potrzebny do oddychania tlen, są domem dla tysięcy różnych gatunków zwierząt i roślin. Ponadto są ważnym źródłem białka dla ponad 3 miliardów ludzi i zapewniają pracę ponad 200 mln osób. Dbając o oceany, dbamy o nas samych!
Oceany wytwarzają co najmniej 50% tlenu na Ziemi i pochłaniają ok. 30% dwutlenku węgla wytwarzanego przez ludzi, stając się tym samym buforem dla negatywnych skutków globalnego ocieplenia. Mają także kluczowe znaczenie dla gospodarki i są domem dla ponad 90% wszystkich stworzeń, jakie zamieszkują naszą planetę.
Czas na zmiany
Szacuje się, że każdego roku do środowiska morskiego ze źródeł lądowych przedostaje się tyle plastiku, jakby co minutę opróżniano do oceanu śmieciarkę pełną tego tworzywa. Przewiduje się, że do 2050 roku ta ilość zwiększy się do czterech śmieciarek na minutę.
Coraz więcej marek z różnych sektorów, m.in. spożywczego, kosmetycznego czy branży modowej, angażuje się w działania mające na celu redukcję ilość odpadów. Opracowują one produkty, zachęcające do ich ponownego wykorzystywania, usuwają nadmierną ilość materiału w fazie projektowania oraz zwiększają udział tworzyw z recyklingu w nowych opakowaniach.
Kolejnym problemem oceanów, obok zanieczyszczenia plastikiem i zmian klimatycznych, jest globalne przełowienie. Utrata ryb oznaczałaby utratę źródła pracy i pożywienia dla nas wszystkich. Szacuje się, że byt co dziesiątej osoby na świecie zależy od zasobów mórz i oceanów, a w rybołówstwie i akwakulturze zatrudnienie znajduje blisko 60 milionów kobiet i mężczyzn. Kolejne miliony pracują w przetwórstwie i handlu. Praca tych ludzi może zniknąć z dnia na dzień. Pustoszenie oceanów zagrozi przybrzeżnym rybackim społecznościom, turystyce i gospodarce w wielu regionach na świecie.
Dlatego coraz więcej firm, mających świadomość, jak ważne jest odpowiedzialne, zrównoważone rybołówstwo, podejmuje realne działania mające na celu ochronę oceanów. Takim pozytywnym przykładem jest decyzja firmy Bolton, największego w Europie i drugiego na świecie producenta tuńczyka w puszkach, by do końca 2024 roku 100% wykorzystywanych w produktach marki Rio Mare tuńczyków było pozyskiwanych z łowisk certyfikowanych przez MSC lub z wiarygodnych i kompleksowych projektów udoskonalania rybołówstwa (FIPs). Dziś blisko 70% zaopatrzenia Rio Mare pochodzi z takich źródeł. MSC to międzynarodowa organizacja pozarządową, która powstała, aby zachować dziką naturę oceanów. Certyfikaty gwarantują, że produkt spełnia standardy zrównoważonego i identyfikowalnego rybołówstwa, od morza po stół. Rio Mare realizuje także współpracę z globalną organizacją WWF w kampanii pod tytułem „Razem Dla Oceanów”.
Chroń to, co ważne
Dziś mocniej niż kiedykolwiek przyszłość oceanów zależy także od naszych decyzji. Co możemy zrobić jako konsumenci? Postawmy na alternatywy wobec jednorazowych plastikowych słomek, sztućców, butelek na wodę czy pojemników na żywność na wynos. Wybierajmy rower zamiast samochodu, wyłączajmy światło, wychodząc z pokoju. Kupując ryby i owoce morza wybierajmy te pochodzące z łowisk certyfikowanych przez MSC. Dzięki temu zyskujemy pewność, że dziko żyjąca ryba została złowiona i przetworzona nie tylko w zgodzie z najwyższymi standardami jakościowymi, ale także w najbardziej przyjazny dla środowiska sposób.
Dokonując codziennie mądrych wyborów i podejmując drobne działania, wspólnie zadbamy o to, by oceny w przyszłości były zdrowe i tętniły życiem!
Źródła informacji:
https://www.msc.org/pl
Raport FAO „The State of World Fisheries and Aquaculture 2014”, str. 6: http://www.fao.org/3/a-i3720e.pdf
https://oceana.org/living-blue-10-ways-you-can-help-save-oceans/

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.