Razem dla Oceanów – co możesz zrobić, by chronić płuca naszej planety?
Yellowcups
Sowińskiego 9
31-524 Kraków
karolina|yellowcups.pl| |karolina|yellowcups.pl
537 211 401
https://yellowcups.pl/
Życie na Ziemi nie mogłoby istnieć bez mórz i oceanów, które zajmują ponad 70% powierzchni naszej planety. To one regulują klimat, dostarczają nam potrzebny do oddychania tlen, są domem dla tysięcy różnych gatunków zwierząt i roślin. Ponadto są ważnym źródłem białka dla ponad 3 miliardów ludzi i zapewniają pracę ponad 200 mln osób. Dbając o oceany, dbamy o nas samych!
Oceany wytwarzają co najmniej 50% tlenu na Ziemi i pochłaniają ok. 30% dwutlenku węgla wytwarzanego przez ludzi, stając się tym samym buforem dla negatywnych skutków globalnego ocieplenia. Mają także kluczowe znaczenie dla gospodarki i są domem dla ponad 90% wszystkich stworzeń, jakie zamieszkują naszą planetę.
Czas na zmiany
Szacuje się, że każdego roku do środowiska morskiego ze źródeł lądowych przedostaje się tyle plastiku, jakby co minutę opróżniano do oceanu śmieciarkę pełną tego tworzywa. Przewiduje się, że do 2050 roku ta ilość zwiększy się do czterech śmieciarek na minutę.
Coraz więcej marek z różnych sektorów, m.in. spożywczego, kosmetycznego czy branży modowej, angażuje się w działania mające na celu redukcję ilość odpadów. Opracowują one produkty, zachęcające do ich ponownego wykorzystywania, usuwają nadmierną ilość materiału w fazie projektowania oraz zwiększają udział tworzyw z recyklingu w nowych opakowaniach.
Kolejnym problemem oceanów, obok zanieczyszczenia plastikiem i zmian klimatycznych, jest globalne przełowienie. Utrata ryb oznaczałaby utratę źródła pracy i pożywienia dla nas wszystkich. Szacuje się, że byt co dziesiątej osoby na świecie zależy od zasobów mórz i oceanów, a w rybołówstwie i akwakulturze zatrudnienie znajduje blisko 60 milionów kobiet i mężczyzn. Kolejne miliony pracują w przetwórstwie i handlu. Praca tych ludzi może zniknąć z dnia na dzień. Pustoszenie oceanów zagrozi przybrzeżnym rybackim społecznościom, turystyce i gospodarce w wielu regionach na świecie.
Dlatego coraz więcej firm, mających świadomość, jak ważne jest odpowiedzialne, zrównoważone rybołówstwo, podejmuje realne działania mające na celu ochronę oceanów. Takim pozytywnym przykładem jest decyzja firmy Bolton, największego w Europie i drugiego na świecie producenta tuńczyka w puszkach, by do końca 2024 roku 100% wykorzystywanych w produktach marki Rio Mare tuńczyków było pozyskiwanych z łowisk certyfikowanych przez MSC lub z wiarygodnych i kompleksowych projektów udoskonalania rybołówstwa (FIPs). Dziś blisko 70% zaopatrzenia Rio Mare pochodzi z takich źródeł. MSC to międzynarodowa organizacja pozarządową, która powstała, aby zachować dziką naturę oceanów. Certyfikaty gwarantują, że produkt spełnia standardy zrównoważonego i identyfikowalnego rybołówstwa, od morza po stół. Rio Mare realizuje także współpracę z globalną organizacją WWF w kampanii pod tytułem „Razem Dla Oceanów”.
Chroń to, co ważne
Dziś mocniej niż kiedykolwiek przyszłość oceanów zależy także od naszych decyzji. Co możemy zrobić jako konsumenci? Postawmy na alternatywy wobec jednorazowych plastikowych słomek, sztućców, butelek na wodę czy pojemników na żywność na wynos. Wybierajmy rower zamiast samochodu, wyłączajmy światło, wychodząc z pokoju. Kupując ryby i owoce morza wybierajmy te pochodzące z łowisk certyfikowanych przez MSC. Dzięki temu zyskujemy pewność, że dziko żyjąca ryba została złowiona i przetworzona nie tylko w zgodzie z najwyższymi standardami jakościowymi, ale także w najbardziej przyjazny dla środowiska sposób.
Dokonując codziennie mądrych wyborów i podejmując drobne działania, wspólnie zadbamy o to, by oceny w przyszłości były zdrowe i tętniły życiem!
Źródła informacji:
https://www.msc.org/pl
Raport FAO „The State of World Fisheries and Aquaculture 2014”, str. 6: http://www.fao.org/3/a-i3720e.pdf
https://oceana.org/living-blue-10-ways-you-can-help-save-oceans/

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.