Redukcja CO2 dzięki współpracy. Perspektywy i wyzwania betonów niskoemisyjnych.
Festcom
ul. Admiralska
00-910 Warszawa
agnieszka.nowakowska|festcom.pl| |agnieszka.nowakowska|festcom.pl
660777909
www.festcom.pl
Zmiany klimatyczne stały się faktem. Decydenci i uczestnicy rynku dostrzegają potrzebę radykalnego ograniczenia emisyjności oraz wprowadzenia polityki obiegu zamkniętego. 35 proc. emisji gazów cieplarnianych pochodzi z budownictwa, w tym – z produkcji i eksploatacji betonu. Uczestnicy procesu budowlanego wskazują na betony niskoemisyjne jako kluczowe w perspektywie budownictwa przyjaznego środowisku. Dostrzegają także wyzwania w procesie ich wdrażania. Podczas Konferencji Dni Betonu odbyła się debata: „Beton niskoemisyjny. Perspektywy i wyzwania rynku”.
Eksperci wskazują, że budownictwo odpowiada za ponad 1/3 całkowitej emisji CO2, gdzie ponad 30 proc. tej wielkości pochodzi z materiałów budowlanych, w tym także betonu. Badania pokazują, że ok. roku 2040 masa wyprodukowanego przez człowieka betonu przekroczy biomasę ziemi. Pozwala to wysnuć wniosek o dużym potencjale branży betonowej w obszarze działań prośrodowiskowych. Słowem, producenci betonu mogą i potrafią być sprawczy w tym zakresie. Jakie wyzwania przed nimi stoją?
Porozumienie klimatyczne, czyli tzw. Porozumienie Paryskie z 2015 roku stawia państwom europejskim za cel osiągnięcie stanu „zero netto”, czyli neutralności klimatycznej – także w budownictwie. Emisje cieplarniane mają zostać zminimalizowane o 55 proc. w ciągu kolejnej dekady. Jednym z kluczowych aspektów prowadzących do realizacji celu „zero netto” jest zdecydowane zagospodarowanie rynku budowlanego przez betony niskoemisyjne. Uczestnicy branży podkreślają, że warunkiem koniecznym efektywności zmian jest współpraca wszystkich uczestników procesu budowlanego, edukacja i strategiczne wdrażanie innowacji. 10 października podczas Konferencji Dni Betonu o przyszłości betonów niskoemisyjnych rozmawiali architekci, wykonawcy, inwestorzy, eksperci z zakresu obsługi laboratoryjnej, producenci betonów, a także dostawcy domieszek i cementu.
Neutralność klimatyczna i budownictwo szyte na miarę
Jak podkreślili prelegenci, niskoemisyjność to już nie tylko konieczność wynikająca ze zmian środowiskowych, ale także potrzeba rynkowa. Klienci – coraz bardziej świadomi – oczekują certyfikowanych budynków, które współgrają ekologicznie z otoczeniem. – Rynek budowlany wychodzi naprzeciw europejskim uwarunkowaniom prawnym i aspektom ekonomicznym. Obserwujemy już częściową zmianę oczekiwań i wzrost świadomości odbiorców w zakresie emisyjności budynków. Oczywistą konsekwencją tych zmian jest zwrócenie się producentów w stronę betonów niskoemisyjnych. Uwarunkowania unijne to wytyczna, którą – oczywiście – jako branża bierzemy pod uwagę. Kluczowym bodźcem, który decyduje o zastosowaniu betonów niskoemisyjnych w danej realizacji jest strategia, jaką przyjmuje inwestor. U jej podłoża zawsze leży efektywność biznesowa, a zatem – czego oczekuje finalny odbiorca i co chce kupić. Ekologia musi iść w parze z biznesem – powiedział Jarosław Fiutowski z Ghelamco Poland. – Obniżanie emisyjności to proces bardzo wymagający, dlatego konieczna jest wielopłaszyznowa współpraca pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu budowlanego: od projektantów, przez inwestorów i wykonawców, do producentów betonu, dostawców surowców takich jak cement i domieszki – w zakresie wymiany informacji, wiedzy, współtworzenia odpowiednich parametrów produktowych. Obecnie nie możemy już mówić o szablonowych rozwiązaniach w przypadku realizacji inwestycji. Budownictwo „szyte na miarę” stało się standardem, który obejmuje także rozwiązania niskoemisyjne – dodał.
Piotr Górak reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Cementu oraz Cemex Polska podkreślał także, że dla osiągnięcia wspomnianego balansu niskoemisyjności i trwałości produktów kluczowa jest współpraca nauki z przemysłem, a więc odpowiednie testy, badania i wdrożenia.
Wyzwania i potrzeby
Prelegenci zwrócili uwagę, że włączenie produkcji, użytkowania i eksploatacji betonów niskoemisyjnych na polskim rynku w stosunkowo krótkim czasie niesie ze sobą bardzo wiele wyzwań. Rozwiązania niskoemisyjne prawie zawsze są bowiem bardziej wymagające technologicznie i droższe niż te, które nie priorytetyzują aspektu ekologicznego. To z kolei skłania każdego z uczestników procesu budowlanego do wdrażania zmian i czynienia wymagających inwestycji.
W czym tkwi wyzwanie? Projektanci, dla których parametrem „numer jeden” była przez dziesięciolecia wytrzymałość betonu, nie zawsze mają odpowiednią wiedzę na temat praktycznego zastosowania innowacyjnych „zielonych” produktów. Konieczne są szkolenia i wymiana wiedzy. Producenci domieszek z kolei stoją przed zadaniem polegającym na przygotowaniu komponentów kompatybilnych z innowacyjnymi materiałami. Kolejną grupą, która stoi przed wyzwaniami „tu i teraz”, są producenci betonu – Producenci, mając na uwadze niskoemisyjność betonu, zawsze muszą optymalizować receptury tak, by minimalizować nadmierne „rezerwy” wytrzymałości produktu przy zachowaniu pełnej trwałości. To duże wyzwanie, z którym mierzy się rynek. Kolejnym – jest odpowiednia pielęgnacja produktów – powiedział dr inz. Grzegorz Bajorek z Politechniki Rzeszowskiej, Centrum Technologiczne Budownictwa, Instytut Badań i Certyfikacji.
Prof. dr hab. inż. Łukasz Drobiec dodał, że branża potrzebuje ponadto narzędzi umożliwiających łatwe projektowanie przy użyciu betonów niskoemisyjnych, a także uwarunkowań prawnych, które zachęcałyby w sposób pozytywny do wykorzystywania rozwiązań proekologicznych, np. poprzez zastosowanie ulg podatkowych. Jak podkreślają eksperci, taki stymulator jest potrzebny z uwagi na ceny zielonych produktów, które znacznie przewyższają ceny standardowych komponentów. Według ekspertów – im bardziej „przyjazne” dla uczestników rynku będą ekologiczne innowacje, tym szybciej będzie wzrastała skala ich zastosowania.
Współpraca uczestników procesu budowlanego
Jak wielokrotnie podkreślali wszyscy uczestnicy debaty, dla realizacji celu, jakim jest neutralność klimatyczna w budownictwie, konieczne jest współdziałanie na wszystkich etapach budowy – od projektu, przez budowę, aż do odpowiedniej, świadomej eksploatacji budynków. Jako przykład efektywności takiej współpracy branża podaje bardzo znaczące obniżenie zużycia wody w procesie produkcyjnym, które stało się faktem. W 2000 roku do wyprodukowania 1m3 betonu zużywano 1600-1800 dm3. Dziś to 600-800 dm3, a więc o 60 proc. mniej. Paneliści wskazali, że również w przypadku dekarbonizacji współpraca przełoży się na namacalne efekty.
– Zero netto to proces, który możemy wdrożyć możliwie szybko i efektywnie, tylko wtedy gdy potraktujemy go holistycznie: od innowacji, badań w sferze budownictwa, poprzez świadome projektowanie, maksymalizację świadomości ekologicznej projektantów i inwestorów, aż do realizacji. Kluczem do sukcesu jest współpraca wszystkich uczestników rynku. Należy także pamiętać, że to finalny użytkownik obiektu stawia wymagania, naprzeciw którym zawsze wychodzimy jako branża. Im bardziej pożądane i doceniane są innowacje służące redukcji emisji CO2, tym większy jest sukces inwestycji na wszystkich etapach produkcji i realizacji przedsięwzięcia – zarówno w aspekcie ekologicznym, jak ekonomicznym, o którym nie możemy zapominać. Z punktu widzenia sektora to niezwykle istotne – powiedział Mariusz Grochowicz, właściciel firmy Transbet Betoniarnie.
Redukcja emisyjności to realny plan na kolejną dekadę, który jednak już teraz stawia przed branżą liczne wyzwania. Wszyscy uczestnicy rynku zgodnie podkreślają, że kluczem do efektywnej realizacji celów jest współpraca i wskazują, że wdrożenia produktów niskoemisyjnych dzieją się „tu i teraz”.

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.