„Regulacje, biznes, gospodarka”
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Podczas XV edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, którego partnerem instytucjonalnym jest Business Centre Club prezes Związku Pracodawców BCC, przewodniczący Rady Dialogu Społecznego – Łukasz Bernatowicz podkreślał, że aby w Polsce była dobra legislacja, konieczne
są konsultacji społeczne i dialog z ekspertami.
Przewodniczący Rady Dialogu Społecznego uczestniczył w sesji zatytułowanej „Regulacje, biznes, gospodarka”, podczas której dyskutowano na temat ścieżki stanowienia polskiego prawa. W panelu uczestniczyli także: Adam Krzysztof Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, Tomasz Chróstny, prezes, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Maciej Berek, główny legislator, Pracodawcy RP, Andrzej Mierzwa, partner zarządzający, 21 Concordia Polska, Grzegorz Płatek, dyrektor, Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Rozmówcy zwracali szczególną uwagę na jakość i stabilność stanowionego prawa z punktu widzenia przedsiębiorców i inwestorów oraz efektywną rolą państwa w gospodarce. Wskazane zostały przykłady rozwiązań,
ich długofalowych skutków i regulacji zapewniających warunki realizacji polityki gospodarczej państwa przy zachowaniu wartości wolnego rynku.
Łukasz Bernatowicz zwrócił między innymi uwagę na zbyt krótki czas na ocenianie aktów prawnych, a także lekceważenie przez rząd roli Rady Dialogu Społecznego i pomijanie jej w procesie legislacyjnym. – Często mamy 24 godziny
na zaopiniowanie ustaw, o ile w ogóle do nas trafią – podkreślał ekspert.
Business Centre Club od dawna wskazuje, że nie tylko ustawy ściśle związane
z prawem gospodarczym mają bezpośredni wpływ na polskich przedsiębiorców. – Polski przedsiębiorca zawsze był bardzo kreatywny, miał gen przetrwania zakodowany w swoim DNA, natomiast nie można wykorzystywać go do granic jego możliwości, a to się w Polsce dzieje od wielu lat – zauważał już wcześniej ekspert BCC.
Wystarczy wspomnieć Polski Ład, który postawił polskie firmy w bardzo ciężkiej sytuacji, przedtem była pandemia, potem przyszła wojna na Ukrainie. Remedium
na tę złą sytuację miały być środki z KPO. Pozbawieni ich polscy przedsiębiorcy mimo swojej niezwykłej żywotności, woli przetrwania i kreatywności tracą dystans do swoich konkurentów z zagranicy i to nie tylko do tych zachodnich, ale nawet do czeskich, słowackich czy z krajów bałtyckich, z którymi z powodzeniem do tej pory konkurowali. Nie da się brać udziału w wyścigu, kiedy konkurencja dostaje doping, a my biegniemy ostatkiem sił.
- Jako przewodniczący Rady Dialogu Społecznego na każdym posiedzeniu plenarnym zadaje pytanie: Co ze środkami z KPO dla polskich firm? Odpowiedzi zawsze
są takie same, że te środki będą, ale nie wiemy, kiedy. Wierzymy, że one będą, bo trudno przyjąć do wiadomości, że miałoby ich definitywnie nie być, natomiast każdy kwartał, każdy miesiąc, każdy tydzień zwłoki odbija się bardzo negatywnie na naszej gospodarce i kondycji naszych firm, te środki powinny pracować już od dawna.
Te środki sam premier zapowiadał jako ogromny impuls modernizacyjny naszej gospodarki i one są po prostu potrzebne – podsumowuje przewodniczący Rady Dialogu Społecznego.
Eksperci BCC na XV edycji EKG: https://www.bcc.org.pl/bcc-partnerem-europejskiego-kongresu-gospodarczego-2023/
***
BCC to największa w kraju ustawowa organizacja indywidualnych pracodawców. Członkowie Klubu zatrudniają ponad 400 tys. pracowników, przychody firm to ponad 200 miliardów złotych, a siedziby rozlokowane są w 250 miastach. Na terenie Polski działają 22 loże regionalne. Do BCC należą przedstawiciele wszystkich branż, międzynarodowe korporacje, instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, firmy telekomunikacyjne, najwięksi polscy producenci, uczelnie wyższe, koncerny wydawnicze i znane kancelarie prawne. Członkami BCC – klubu przedsiębiorców są także prawnicy, dziennikarze, naukowcy, wydawcy, lekarze, wojskowi i studenci.

Rada Przedsiębiorców apeluje o pilne zmiany prawne likwidujące nieformalny mechanizm prywatyzacji majątku przedsiębiorców

Dlaczego lektura DORA przypomina bieg z przeszkodami?

Sztuczna inteligencja na sali rozpraw. Narzędzie czy ryzyko?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.