Komunikaty PR

Rezerwacje bezpośrednie szansą dla hotelarzy w nadchodzącym sezonie wakacyjnym

2024-05-28  |  01:00
Biuro prasowe

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje, czyli najbardziej intensywny okres w roku dla całej branży hotelarskiej. Statystyki ruchu turystycznego w Polsce i na świecie dają hotelarzom nadzieję na udany sezon. Potencjalny sukces zależy jednak nie tylko od liczby turystów, lecz także sposobu dokonywania przez nich rezerwacji. Najkorzystniejszą opcją zarówno dla obiektów noclegowych, jak i ich gości jest tzw. direct booking. Czy zbliżający się sezon wakacyjny upłynie pod znakiem rezerwacji bezpośrednich? 

Jak Polacy organizują swoje wakacje 

Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować ewolucję podejścia Polaków do wakacji. Zmieniają się nie tylko kierunki turystyczne, lecz także sposób organizacji wypoczynku. Według danych Profitroom w 2024 roku polscy turyści rezerwowali wakacje z większym wyprzedzeniem niż przed rokiem. Zwiększa się przeciętna długość pobytu w obiektach noclegowych – aktualnie wynosi 4,92 dnia, czyli 1,76 dnia więcej niż przed rokiem. Polacy wybierają głównie obiekty 4* i 3*, a za nocleg płacą średnio 865 zł (kwota odnosi się do wszystkich osób objętych rezerwacją oraz usług dodatkowych), czyli o 16,6% więcej niż w analogicznym w ubiegłym roku. Rodzaj najchętniej wybieranych rezerwacji – 2+0, 2+2 lub 2+1 – wskazuje, że najczęściej podróżujemy z bliską osobą lub rodziną. Coraz większą popularnością cieszą się również rezerwacje bezpośrednie – ich liczba wzrosła o 26,7% względem roku poprzedniego, co stanowi optymistyczny scenariusz dla hotelarzy na najbliższe wakacje. 

Najpopularniejsze destynacje wyjazdowe 

Najczęściej wybieranym na wakacje kierunkiem w kraju niezmiennie jest Pomorze Zachodnie. Jednak co ciekawe, na drugim miejscu pod względem liczby rezerwacji znajdują się obiekty noclegowe ulokowane poza głównymi ośrodkami turystycznymi. Wpisuje się to w najnowsze trendy w turystyce – rosnące zainteresowanie ekoturystyką, podróżami tematycznymi czy turystyką lokalną. Pierwszą piątkę najpopularniejszych destynacji krajowych uzupełniają Pomorze Środkowe, Trójmiasto i Podhale. Jak podaje Profitroom, największy jak na razie wzrost rezerwacji w kanałach bezpośrednich pod kątem destynacji wakacyjnych notuje Trójmiasto (+56,7%) oraz Beskid Sądecki (+51,4%). 

Branża liczy na udany sezon wakacyjny 

W ostatnich latach branża turystyczna mierzyła się z wieloma wyzwaniami. Niepewność spowodowana pandemią czy kryzysem gospodarczym znalazła odbicie w sposobie organizacji wypoczynku. Z czasem sytuacja na rynku zaczęła się stabilizować, co pokazują dane Ministerstwa Sportu i Turystyki [1]. W 2023 roku Polacy odbyli 52,2 mln podróży krajowych – to o 1% więcej względem roku 2022 i 11% w porównaniu do roku 2021. Tendencja wzrostowa jest jeszcze bardziej widoczna w przypadku wyjazdów zagranicznych. W ubiegłym roku Polacy odbyli 13,6 mln takich podróży. 

Uzasadnione nadzieje na dobry sezon wakacyjny dają również statystyki rezerwacji noclegów podczas tegorocznej majówki. Z danych Profitroom [2] wynika, że w weekend majowy 2024 liczba rezerwacji była o 17,4% wyższa niż przed rokiem, a średnia cena za nocleg wynosiła 784,58 zł, czyli o 3,3% więcej niż w roku 2023. 

Korzystne zmiany na krajowym rynku turystycznym nie są jedyną dobrą wiadomością dla hotelarzy. Powód do optymizmu daje także wzrost liczby gości zagranicznych. Na wakacyjny wypoczynek najczęściej wybierają się do nas mieszkańcy Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii
i Czech. Dane Profitroom wskazują, że w 2024 roku zagraniczni turyści stanowili 23% wszystkich osób dokonujących rezerwacji pobytów hotelowych w kanałach bezpośrednich (dla porównania – w 2023 roku odsetek ten wynosił 15,9%). Z jednej strony jest to efekt globalnego wzrostu ruchu turystycznego, z drugiej zaś – coraz częstszego postrzegania Polski jako atrakcyjnego kierunku turystycznego.  

Zdaniem Ireneusza Węgłowskiego, Prezesa Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, tempo dalszego rozwoju polskiej turystyki będzie zależało od stabilności sytuacji geopolitycznej i zmian legislacyjnych stymulujących popyt w branży.

Ostatnie lata nie były łaskawe dla turystyki i hoteli w Polsce. COVID-19, a po nim wojna na Ukrainie, negatywnie wpłynęły na funkcjonowanie branży. Dodatkowo mieliśmy do czynienia z wysoką inflacją, która ograniczała efektywność działania. Pozytywnie na branżę z pewnością wpłynęło zakończenie pandemii i wzrost skłonności turystów do podróżowania. Do ważnych czynników zaliczyłbym także rosnące zainteresowanie zagranicznych turystów Polską i relatywnie duży krajowy popyt na usługi turystyczne. Aktualnie ważne wyzwania branży turystycznej są związane z kwestiami formalno-prawnymi, które dadzą nowy impuls do dalszego wzrostu liczby turystów zarówno krajowych jak i zagranicznych, we wszystkich segmentach. Aby to zrealizować, należy przede wszystkim zwiększyć środki na promocję Polski, co w perspektywie z pewnością przełoży się na wzrost udziału turystyki w krajowym PKB – tłumaczy Ireneusz Węgłowski. 

Prognozy na najbliższy sezon wakacyjny z perspektywy hotelarzy i rolę rezerwacji bezpośrednich komentuje Elżbieta Lendo, Prezeska Polskich Hoteli Niezależnych: 

To, czy sezon wakacyjny będzie udany, uzależnione jest od kilku czynników: ceny, pogody, zawartości oferty. Dodałabym również odpowiednią komunikację, czyli  zaproszenie do pozostania w Polsce na poziomie ogólnopolskim, a także regionalnym i lokalnym  Każdego roku mamy tutaj wiele do zrobienia. Nasi goście są coraz bardziej doświadczeni w podróżowaniu – nie tylko po naszym kraju. Mają mnóstwo możliwości porównań z konkurencyjnymi ofertami w Europie i na świecie. My w tych ofertach nie odstajemy, ale obserwujemy jednocześnie, że zwiedzanie rodzimych destynacji stanowi uzupełnienie planowanych urlopów za granicą. Ważne jest, aby dokładnie i regularnie poznawać oczekiwania gościa i dostosowywać się do coraz bardziej świadomego, wymagającego turysty. Istotnym elementem jest również to, aby z roku na rok zaskakiwać czymś nowym. I tutaj niebywałą szansą dla nas jest przekonanie turystów do bezpośredniego kontaktu z hotelem, aby w pierwszej kolejności poznać preferencje, oczekiwania i zwyczaje, po czym wspólnie zaplanować wymarzone wakacje w polskich obiektach. Tylko bezpośrednia rezerwacja umożliwia elastyczne rozwiązania, a na koniec zadowolenie gości i świadomie wypracowaną szansę powrotów. Tylko poprzez bezpośrednie rozmowy możemy być konkurencyjni i prawdziwie gościnni – mówi Elżbieta Lendo. 

Direct booking, czyli marzenie każdego hotelarza 

Spodziewany większy ruch turystyczny w tegorocznym sezonie wakacyjnym rodzi pytanie
o to, z jakiej metody rezerwacji noclegu skorzystają potencjalni goście. Dla branży hotelarskiej najkorzystniejszą formą jest tzw. direct booking, czyli rezerwacja bezpośrednio w hotelu, np. poprzez stronę internetową, ale także kontakt telefoniczny lub mailowy. Według danych Profitroom na formę tę decyduje się obecnie 37,31% gości – co ważne, tendencja dokonywania bezpośrednich rezerwacji jest wzrostowa. 

Aby uświadomić turystom wartość płynącą z direct bookingu, Profitroom uruchomił w  maju tego roku kampanię „Tak, jak lubisz. Bezpośrednio”. Jej celem jest wsparcie branży hotelarskiej i promocja idei rezerwacji bezpośrednich wśród podróżujących. Twarzą akcji została Ilona Ostrowska – aktorka filmowa i teatralna, a jej partnerami – Izba Gospodarcza Hotelarska Polskiego i Polskie Hotele Niezależne. 

Dane wskazują, że goście hotelowi nadal korzystają w większości przypadków z usług pośredników przy dokonywaniu rezerwacji w hotelu. Widoczna jest jednak tendencja wzrostowa direct bookingu. Przy pomocy naszej kampanii chcemy uświadomić gościom korzyści wynikające z rezerwacji bezpośrednich. Pokazujemy, że można zorganizować swój wypoczynek znacznie lepiej, taniej i z uwzględnieniem specjalnych potrzeb lub życzeń – wyjaśnia Arkadiusz Czerwiński, Rzecznik prasowy Profitroom. 

W przypadku rezerwacji bezpośrednich wygrywa każdy 

Direct booking jest sytuacją korzystną zarówno dla hoteli, jak i osób planujących wakacje. Coraz więcej podróżujących decyduje się zarezerwować nocleg bezpośrednio w obiekcie głównie dlatego, że jest ona w zdecydowanej większości przypadków tańsza w porównaniu do ofert pośredników. Dlatego też, znajdując w internecie ofertę noclegową, warto porównać ją z ofertą dostępną na stronie konkretnego hotelu. 

Różnice w cenach mogą okazać się bardzo wyraźne. Rezerwując pobyt w hotelu na Mazurach dla dwóch dorosłych w terminie od 1 do 7 lipca w 72-metrowym apartamencie z widokiem na jezioro, różnica między ofertą dostępną na stronie internetowej hotelu, a ofertą popularnego portalu rezerwacyjnego może wynieść nawet ok. 350 zł za cały pobyt. To tylko jeden z wielu przykładów, który pokazuje korzyść finansową związaną z dokonywaniem rezerwacji bezpośrednio.

Kwestie ekonomiczne nie są jednak jedyną zaletą rezerwacji bezpośrednich. Dzięki tej metodzie goście hotelowi mają dużo większą szansę na stworzenie własnej, spersonalizowanej oferty pobytu w obiekcie. Wynika to z faktu, że informacje o dodatkowych pakietach usług i benefitach mogą być niedostępne w ofertach pośredników. Jedyną szansą na skorzystanie z pełnej gamy dostępnych udogodnień oraz dostosowanie pobytu do indywidualnych potrzeb jest często bezpośredni kontakt z hotelem. Dla turysty to także opcja na skorzystanie z dostępnych programów lojalnościowych.

Bezpośrednie rezerwacje pozwalają na lepsze poznanie obiektu i jego oferty. W trakcie rozmowy gość hotelowy może uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące warunków pobytu czy dodatkowych udogodnień. Pracownicy hotelu są w stanie doradzić w temacie planowania wypoczynku lub dostępności atrakcji w okolicy. Hotel zapewnia zazwyczaj również większą elastyczność, jeśli chodzi o modyfikowanie szczegółów pobytu.

Dla hotelarzy direct booking oznacza przede wszystkim brak odprowadzania prowizji za usługi pośrednika, co przekłada się na wyższe przychody. To także większa szansa na budowanie silnych relacji z gośćmi. Bezpośrednia rozmowa jest bowiem okazją do poznania ich oczekiwań i potrzeb, a także zaproponowania im dodatkowych udogodnień. Bezpośrednia rozmowa mająca na celu rozpoznanie oczekiwań i potrzeb przekłada się na zadowolenie z oferty oraz jakości obsługi, co zwiększa szansę, że podczas kolejnych wyjazdów gość ponownie zarezerwuje nocleg w tym samym obiekcie. 

Idea direct bookingu ma także inny ważny kontekst. To prosty sposób na wspieranie polskiej branży turystyczno-hotelarskiej, która po wydarzeniach z ostatnich lat nadal się odbudowuje. 

Więcej informacji o kampanii „Tak, jak lubisz. Bezpośrednio” można znaleźć na stronie: https://rezerwujbezposrednio.pl/.

 ---

Źródła: 

[1] Ministerstwo Sportu i Turystyki, Charakterystyka krajowych i zagranicznych podróży mieszkańców Polski w 2023 roku 

[2] Profitroom, Raport Profitroom Suite – rezerwacje na Majówkę 2024 w polskich hotelach 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka 4 na 5 Polaków kupuje polisę turystyczną przed wyjazdem poza Polskę Biuro prasowe
2024-07-03 | 13:00

4 na 5 Polaków kupuje polisę turystyczną przed wyjazdem poza Polskę

Zakup ubezpieczenia przed wyjazdem na zagraniczny urlop staje się standardem. 82% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez multiporównywarkę rankomat.pl deklaruje, że
Turystyka Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca?
2024-07-01 | 10:00

Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca?

Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca? Słońce i upał – pierwsze dni wakacji przyniosły prawdziwie letnią aurę i zachęciły
Turystyka 1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym roku
2024-06-25 | 15:00

1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym roku

W tym roku, podczas letnich wyjazdów, Polacy kierować się będą oszczędnościami – wynika z badania rankomat.pl. 27% polskich urlopowiczów planuje na swoje wakacje wydać

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.