Rola agenta nieruchomości jest dzisiaj ważniejsza niż kiedykolwiek
Okaeri Consulting
ul. Łowicka 58/3
02-531 Warszawa
piotr.krynicki|okpr.pl| |piotr.krynicki|okpr.pl
+48 605 284 502
okpr.pl
Pandemia koronawirusa w znaczny sposób wpływa na każdą branżę, w tym także na rynek nieruchomości. Ostatnie tygodnie to czas drastycznej reorganizacji dotychczasowych zachowań kupujących, sprzedających i deweloperów. Wszyscy uczestnicy rynku wstrzymują oddech w oczekiwaniu na dane o cenach: spadną, czy może jednak nie? Jak w takich warunkach funkcjonują pośrednicy i co mogą zrobić, by skutecznie działać pomimo pandemii?
Rynek cen ofertowych w marcu 2020 – pierwszym miesiącu pandemii
Zgodnie z najnowszymi danymi Morizon.pl dot. cen ofertowych za metr kwadratowy w Warszawie - rynku często uważanego za barometr kondycji całego sektora w kraju - w ujęciu rocznym, ceny w marcu były odpowiednio o 11,92 proc wyższe. Jednakże porównując ceny za m2 miesiąc do miesiąca, między lutym a marcem 2020 roku odnotowano wzrost o zaledwie 0,08 proc. Kluczowym czynnikiem cenotwórczym będą kwestie cen transakcyjnych. Niestety, pomimo chęci stron, z powodu ograniczeń w pracy urzędów i notariuszy, wiele transakcji nie może zostać sfinalizowanych, co wpłynie na wyniki statystyczne. Ponadto wielu pośredników nieruchomości i ich klientów reguluje na bieżąco finansowy aspekt transakcji z pomocą umów przedwstępnych, przekładając moment podpisania właściwego aktu notarialnego na okres po opanowaniu pandemii. Choć jest to dobra metoda na obejście ograniczeń kwarantanny, to takie rozwiązania „pomostowe” również mogą nie zostać od razu odnotowane w statystykach sprzedaży mieszkań.
Rynek wyraźnie wstrzymał oddech, zarówno od strony podaży, jak i popytu. W czasie tego spowolnienia - uczestnicy gwałtownie poszukiwali też narzędzi, które pozwoliłyby im na bezpieczne znalezienie właściwej nieruchomości, sposobu finansowania i w konsekwencji: na zawarcie transakcji w sytuacji pandemii. Natomiast od świąt Wielkanocnych widzimy zdecydowaną zmianę, wraz z nadejściem wiosny oraz zapowiedzią luzowania ograniczeń. Zachowania naszych użytkowników, którzy są potencjalnymi kupcami nieruchomości, wracają już do stanu zbliżonego do czasu sprzed epidemii.” – mówi Jarosław Święcicki, prezes zarządu, Morizon.pl – „Obecne ograniczenia, to nadal wyzwanie dla pośredników, którzy z dnia na dzień musieli znaleźć nowe środki komunikacji, które umożliwiają im kontynuowanie pracy zawodowej. Jako Morizon.pl staramy się wsłuchiwać w potrzeby naszych klientów i odpowiadamy na zmieniające się potrzeby, dopasowując naszą ofertę i dodając nowe funkcjonalności do naszych serwisów.”
Pośrednicy adaptują się stawiając na online
Polscy pośrednicy nieruchomości szukają w obecnej sytuacji nowego podejścia, innowacyjnych rozwiązań. Na rynku opartym w dużej mierze o kontakt osobisty, dziś rośnie wykorzystanie narzędzi online, umożliwiających realizację celów zakupowych i sprzedażowych klientów. Wynika to z tego, że sytuacja ograniczyła niemal do zera możliwość stosowania podstawowego narzędzia sprzedaży nieruchomości – wizyt osobistych.
Dzięki zintegrowaniu mobilnej aplikacji Morizon oraz Jitsi Meet pośrednicy zyskali możliwość przeprowadzenia wideo prezentacji mieszkania. Oparta na zasadzie wideokonferencji funkcja umożliwia kupującemu oględziny wybranej oferty bez konieczności opuszczania miejsca zamieszkania. Coraz popularniejszym jest także wykorzystanie sferycznych zdjęć 360 stopni do promocji danego ogłoszenia. Dodatkowo, stale udoskonalane są funkcje wyszukiwania nieruchomości wg kryteriów, co ułatwia pośrednikom pozycjonowanie swojego portfolio oraz przyspiesza proces znalezienia kupca.
Morizon.pl nawiązał również współpracę z wiodącymi biurami nieruchomości, by przygotować zbiór dobrych praktyk dla agentów, jak najskuteczniej działać w obecnych realiach. Wnioski z tych konsultacji zaowocowały stworzeniem dedykowanego zbioru porad dla agentów, które mają wesprzeć ich w skutecznej realizacji działań w trudnych czasach. Zostały one zaprezentowane w specjalnym raporcie, w którym znalazły się również konkretne wskazówki dotyczące między innymi tego, jak:
- zadbać o widoczność portfolio i marki agencji,
- wykorzystać nową technologię wideo prezentacji do efektywnej sprzedaży,
- efektywnie komunikować się z klientami w czasach narodowej kwarantanny.
- które kwestie prawne można obsłużyć bez wychodzenia z domu – i jak?,
- jak przygotować się do niezbędnych spotkań tak, by były one bezpieczne
Centrum Marszałkowska z nowym najemcą
Grupa Murapol zaprasza na ostatni w 2024 roku Mieszkaniowy Dzień Otwarty
Aurec Home laureatem Symbolu Nowoczesnego Budownictwa 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.