Komunikaty PR

Rozwiązania Grupy Żabka motywują do działań na rzecz naszej planety

2024-04-23  |  09:50
Biuro prasowe

22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi, którego celem jest przypominanie o tym, jak ważne jest dbanie o nasze wspólne dobro – środowisko naturalne. Idea ta wpisana jest także w DNA Grupy Żabka, dlatego firma sukcesywnie minimalizuje swój ślad środowiskowy i umożliwia swoim klientom bardziej zrównoważone wybory podczas codziennych zakupów.  

Drugie życie surowców

Żabka stawia na transformację swojego modelu działania, zmierzając w kierunku obiegu zamkniętego. Minimalizowanie ilości odpadów idealnie wpisuje się w tegoroczne hasło Dnia Ziemi, czyli „Ziemia vs. Plastik”. Dbałość o możliwość ponownego wykorzystania tego surowca jest jednym z priorytetów Grupy Żabka.

Organizacja wprowadziła w życie szereg udogodnień, które pomagają chronić naszą planetę. Przykładowo wszystkie butelki napojów marek własnych takich jak Foodini, Wycisk, S! i Od Nowa mają przymocowane nakrętki do butelek, ułatwiając ich zbiórkę. Dzięki temu firma przyczynia się do zwiększania ilości ponownie wykorzystanego plastiku, wypełniając jednocześnie unijną dyrektywę Single-Use Plastic (tzw. dyrektywy plastikowej), mającą na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Butelki wszystkich napojów marek własnych Żabki produkowane są natomiast z wykorzystaniem surowców wtórnych (rPET).

Przy zakupie napojów gorących np. kawy i herbaty, klienci mają możliwość skorzystania z własnego kubka. Taki wybór przekłada się nie tylko na redukcję odpadów jednorazowych, ale również obniżkę ceny napoju o złotówkę. Żabka oferuje również możliwość nabycia kubka wielokrotnego użytku, dostępnego w sklepach sieci.

Firma dąży do zwiększania ekologicznej świadomości swoich klientów, poprzez angażowanie ich w działania prośrodowiskowe. W ramach projektu „Zielona Odnowa” w Bydgoszczy oraz Zielonej Górze klienci mogą oddawać do sklepów Żabka jednorazowe plastikowe butelki i metalowe puszki po napojach. Jednocześnie mieszkańcy Bydgoszczy i Zielonej Góry, jak i Poznania, Łodzi i Warszawy, zużyte opakowania pozostawić mogą w EKOmatach zlokalizowanych w placówkach sieci. Jak dotąd zebranych zostało ponad 4 mln opakowań PET i ponad 2 mln opakowań metalowych, które przekazane zostaną do recyklingu i w postaci nowych opakowań ponownie trafią na sklepowe półki.

Żabka umożliwia także swoim pracownikom przeznaczenie ośmiu godzin pracy miesięcznie na działalność wolontariacką. W 2023 r. firma zorganizowała i zrealizowała 16 zespołowych akcji społecznych, w ramach których pracownicy przeznaczyli blisko 1000 godzin na wolontariat pracowniczy – jedną z nich było sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi. W tym roku pracownicy sprzątają ponownie – na terenach mieszczących się w Poznaniu w okolicy centrali firmy oraz przy Centrum Logistycznym w Plewiskach.

Dbanie o czyste powietrze i oszczędność wody

Grupa Żabka, dąży do oszczędzania naturalnych zasobów wraz ze swoimi partnerami biznesowymi. W ubiegłym roku nawiązała współpracę z firmą woshwosh zajmującą się kompleksowym czyszczeniem i naprawą obuwia (buty dostarczyć można do sklepów Żabka, a sieć zleci ich czyszczenie).

Od początku istnienia woshwosh stawiamy na zero waste i promujemy zrównoważoną modę. Ekologia od zawsze wpisana jest w nasz model biznesowy. Wpływamy na świadomość konsumpcyjną naszych klientów, pokazując im, że warto dbać o swoje obuwie, zamiast niepotrzebnie wciąż kupować nowe. Nasze wartości są zbieżne z wartościami Żabki, dlatego zdecydowaliśmy się wspólnie działać na rzecz środowiska – mówi Martyna Zastawna, założycielka woshwosh.

Działania Żabki i woshwosh przynoszą wymierne efekty. Od początku współpracy tych dwóch firm udało się zaoszczędzić aż 24 515,4 litrów wody i zredukować emisję dwutlenku węgla o 40 859 kg.

Ograniczanie emisji gazów cieplarnianych jest na stałe wpisane w działania Żabki. Od 2021 r. sieć wdraża swój plan sukcesywnego zmniejszania śladu węglowego. W zeszłym roku skoncentrowano się na obniżeniu emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez flotę firmy. Aktualnie na wyposażeniu sieci jest 900 aut hybrydowych (full hybrid) oraz ponad 300 hybryd typu plug-in. Flota Żabki obejmuje ponad 30 aut w 100% elektrycznych (zeroemisyjnych), przekazanych pracownikom, którzy dobrowolnie przystąpili do programu Ambasadorów Elektromobilności. Elektryczną flotę uzupełniają własne stacje ładowania aut elektrycznych, ulokowane w centrach logistycznych w Nadarzynie i Plewiskach, w centrali w Poznaniu, a także w domach pracowników, gdzie firma montuje stacje do ładowania. Działania te mają szczególne znaczenie dla zmniejszenia śladu węglowego w miastach oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza.

Żabka wdrożyła także program „Drive the future”, którego celem jest szerzenie wiedzy wśród pracowników i pracowniczek na temat jazdy optymalnej pod kątem środowiskowym i kosztowym. Jego nadrzędnym zadaniem jest podnoszenie bezpieczeństwa i efektywności podróży. Umożliwia on też kierowcom zdobycie nagród za ekologiczna jazdę, powodując tym samym dodatkowe obniżenie spalania w samochodach służbowych.

Zielona energia napędza Żabkę

Grupa Żabka w swoich przedsięwzięciach szczególną uwagę zwraca na wykorzystywanie energii odnawialnej, co stanowi ważny element transformacji w obszarze ESG. Widoczne jest to zwłaszcza w kwestii zużycia prądu – spółka m.in. nawiązała w ubiegłym roku współpracę w zakresie zakupu zielonej energii, która obowiązywać będzie przez kolejne 10 lat.

Prośrodowiskowe innowacje nie ominęły także franczyzobiorców. Więcej niż połowa sklepów Żabka (w 2022 r. było to 57 proc.) zasilanych jest przez odnawialne źródła – własne instalacje fotowoltaiczne lub prądem objętym gwarancjami pochodzenia. Oszczędności energii sprzyjają również takie działania jak wymiana w sklepach oświetlenia na LED i adaptacyjne, wprowadzenie zamkniętych szaf chłodniczych czy wydłużenie godzin otwarcia sklepów z wyłączonym oświetleniem zewnętrznym.

– Dzięki wprowadzeniu rozwiązań oszczędzających energię w sklepach naszej sieci, w samym tylko 2022 r., udało nam się oszczędzić 9,5 GWh energii, a tym samym ograniczyliśmy emisję 200 tys. t CO2e do atmosfery – mówi Katarzyna Wanat-Lipowska, Head of Decarbonisation w Grupie Żabka.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush! Biuro prasowe
2024-04-26 | 16:30

Wszystkie zakupy robi się na Żabka Jush!

Na teraz czy na tydzień? Tylko dla siebie, a może dla całej rodziny? Niezależnie od tego, jakich zakupów potrzebujesz, zrobisz je w jednym miejscu. Wystarczy Ci do tego aplikacja Żabka
Handel Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
2024-04-26 | 11:50

Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie konsumentów na produkty bogate w białko, marka Tarczyński wprowadza na rynek nowy produkt – Kabanosy Tarczyński Protein. To propozycja dla
Handel COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
2024-04-26 | 11:00

COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego

W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.