Komunikaty PR

Rozwiązania Grupy Żabka motywują do działań na rzecz naszej planety

2024-04-23  |  09:50
Biuro prasowe

22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi, którego celem jest przypominanie o tym, jak ważne jest dbanie o nasze wspólne dobro – środowisko naturalne. Idea ta wpisana jest także w DNA Grupy Żabka, dlatego firma sukcesywnie minimalizuje swój ślad środowiskowy i umożliwia swoim klientom bardziej zrównoważone wybory podczas codziennych zakupów.  

Drugie życie surowców

Żabka stawia na transformację swojego modelu działania, zmierzając w kierunku obiegu zamkniętego. Minimalizowanie ilości odpadów idealnie wpisuje się w tegoroczne hasło Dnia Ziemi, czyli „Ziemia vs. Plastik”. Dbałość o możliwość ponownego wykorzystania tego surowca jest jednym z priorytetów Grupy Żabka.

Organizacja wprowadziła w życie szereg udogodnień, które pomagają chronić naszą planetę. Przykładowo wszystkie butelki napojów marek własnych takich jak Foodini, Wycisk, S! i Od Nowa mają przymocowane nakrętki do butelek, ułatwiając ich zbiórkę. Dzięki temu firma przyczynia się do zwiększania ilości ponownie wykorzystanego plastiku, wypełniając jednocześnie unijną dyrektywę Single-Use Plastic (tzw. dyrektywy plastikowej), mającą na celu zmniejszenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Butelki wszystkich napojów marek własnych Żabki produkowane są natomiast z wykorzystaniem surowców wtórnych (rPET).

Przy zakupie napojów gorących np. kawy i herbaty, klienci mają możliwość skorzystania z własnego kubka. Taki wybór przekłada się nie tylko na redukcję odpadów jednorazowych, ale również obniżkę ceny napoju o złotówkę. Żabka oferuje również możliwość nabycia kubka wielokrotnego użytku, dostępnego w sklepach sieci.

Firma dąży do zwiększania ekologicznej świadomości swoich klientów, poprzez angażowanie ich w działania prośrodowiskowe. W ramach projektu „Zielona Odnowa” w Bydgoszczy oraz Zielonej Górze klienci mogą oddawać do sklepów Żabka jednorazowe plastikowe butelki i metalowe puszki po napojach. Jednocześnie mieszkańcy Bydgoszczy i Zielonej Góry, jak i Poznania, Łodzi i Warszawy, zużyte opakowania pozostawić mogą w EKOmatach zlokalizowanych w placówkach sieci. Jak dotąd zebranych zostało ponad 4 mln opakowań PET i ponad 2 mln opakowań metalowych, które przekazane zostaną do recyklingu i w postaci nowych opakowań ponownie trafią na sklepowe półki.

Żabka umożliwia także swoim pracownikom przeznaczenie ośmiu godzin pracy miesięcznie na działalność wolontariacką. W 2023 r. firma zorganizowała i zrealizowała 16 zespołowych akcji społecznych, w ramach których pracownicy przeznaczyli blisko 1000 godzin na wolontariat pracowniczy – jedną z nich było sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi. W tym roku pracownicy sprzątają ponownie – na terenach mieszczących się w Poznaniu w okolicy centrali firmy oraz przy Centrum Logistycznym w Plewiskach.

Dbanie o czyste powietrze i oszczędność wody

Grupa Żabka, dąży do oszczędzania naturalnych zasobów wraz ze swoimi partnerami biznesowymi. W ubiegłym roku nawiązała współpracę z firmą woshwosh zajmującą się kompleksowym czyszczeniem i naprawą obuwia (buty dostarczyć można do sklepów Żabka, a sieć zleci ich czyszczenie).

Od początku istnienia woshwosh stawiamy na zero waste i promujemy zrównoważoną modę. Ekologia od zawsze wpisana jest w nasz model biznesowy. Wpływamy na świadomość konsumpcyjną naszych klientów, pokazując im, że warto dbać o swoje obuwie, zamiast niepotrzebnie wciąż kupować nowe. Nasze wartości są zbieżne z wartościami Żabki, dlatego zdecydowaliśmy się wspólnie działać na rzecz środowiska – mówi Martyna Zastawna, założycielka woshwosh.

Działania Żabki i woshwosh przynoszą wymierne efekty. Od początku współpracy tych dwóch firm udało się zaoszczędzić aż 24 515,4 litrów wody i zredukować emisję dwutlenku węgla o 40 859 kg.

Ograniczanie emisji gazów cieplarnianych jest na stałe wpisane w działania Żabki. Od 2021 r. sieć wdraża swój plan sukcesywnego zmniejszania śladu węglowego. W zeszłym roku skoncentrowano się na obniżeniu emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez flotę firmy. Aktualnie na wyposażeniu sieci jest 900 aut hybrydowych (full hybrid) oraz ponad 300 hybryd typu plug-in. Flota Żabki obejmuje ponad 30 aut w 100% elektrycznych (zeroemisyjnych), przekazanych pracownikom, którzy dobrowolnie przystąpili do programu Ambasadorów Elektromobilności. Elektryczną flotę uzupełniają własne stacje ładowania aut elektrycznych, ulokowane w centrach logistycznych w Nadarzynie i Plewiskach, w centrali w Poznaniu, a także w domach pracowników, gdzie firma montuje stacje do ładowania. Działania te mają szczególne znaczenie dla zmniejszenia śladu węglowego w miastach oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza.

Żabka wdrożyła także program „Drive the future”, którego celem jest szerzenie wiedzy wśród pracowników i pracowniczek na temat jazdy optymalnej pod kątem środowiskowym i kosztowym. Jego nadrzędnym zadaniem jest podnoszenie bezpieczeństwa i efektywności podróży. Umożliwia on też kierowcom zdobycie nagród za ekologiczna jazdę, powodując tym samym dodatkowe obniżenie spalania w samochodach służbowych.

Zielona energia napędza Żabkę

Grupa Żabka w swoich przedsięwzięciach szczególną uwagę zwraca na wykorzystywanie energii odnawialnej, co stanowi ważny element transformacji w obszarze ESG. Widoczne jest to zwłaszcza w kwestii zużycia prądu – spółka m.in. nawiązała w ubiegłym roku współpracę w zakresie zakupu zielonej energii, która obowiązywać będzie przez kolejne 10 lat.

Prośrodowiskowe innowacje nie ominęły także franczyzobiorców. Więcej niż połowa sklepów Żabka (w 2022 r. było to 57 proc.) zasilanych jest przez odnawialne źródła – własne instalacje fotowoltaiczne lub prądem objętym gwarancjami pochodzenia. Oszczędności energii sprzyjają również takie działania jak wymiana w sklepach oświetlenia na LED i adaptacyjne, wprowadzenie zamkniętych szaf chłodniczych czy wydłużenie godzin otwarcia sklepów z wyłączonym oświetleniem zewnętrznym.

– Dzięki wprowadzeniu rozwiązań oszczędzających energię w sklepach naszej sieci, w samym tylko 2022 r., udało nam się oszczędzić 9,5 GWh energii, a tym samym ograniczyliśmy emisję 200 tys. t CO2e do atmosfery – mówi Katarzyna Wanat-Lipowska, Head of Decarbonisation w Grupie Żabka.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja Biuro prasowe
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.