Ruch towarowy na granicy z Ukrainą osłabł już przed blokadą
Aktywność przewoźników na drogowych przejściach granicznych pomiędzy Polską i Ukrainą w okresie styczeń - październik 2023 była wyższa niż w analogicznym okresie. Ostatnie miesiące wskazują jednak na istotne osłabienie ruchu – wynika z analizy międzynarodowej agencji celnej Bunasta przygotowanej na bazie danych Straży Granicznej. W październiku (w relacji r/r) liczba wjazdów do Polski była niższa o 26%, a w stronę ukraińską wyjechało o 5% mniej transportów. Największy spadek ruchu do Polski zanotowały przejścia w Dorohusku i Hrebennem. Eksperci Bunasta zwracają uwagę, że pomimo spadków, granice i tak mają problem z przepustowością, którą pogłębia trwający protest przewoźników. W udrożnieniu ruchu mogą pomóc zmiany w zakresie procedur celnych.
Ruch ciężarówek na polsko - ukraińskiej granicy jest cały czas powyżej poziomów sprzed wojny. Międzynarodowa agencja celna Bunasta przenalizowała ruch samochodów ciężarowych na przejściach drogowych z Ukrainą w latach 2021 – 2023. Pod uwagę zostały wzięte przejścia z pełną odprawą celną i obejmujące w całym tym okresie samochody o ładowności powyżej 3,5 ton.
Od stycznia do października 2023 zanotowano ponad 861 tys. przekroczeń. Jest to wzrost o 13% w porównaniu do ubiegłego roku. W zestawieniu z 10 pierwszymi miesiącami 2021 r. tegoroczny ruch w analogicznym okresie jest wyższy o 15%. Jednocześnie widać zatrzymanie wzrostowego trendu. Październik jest szóstym miesiącem z rzędu w tym roku kiedy liczba wjazdów do Polski ze strony ukraińskiej spada w relacji rok do roku. Dodatkowo, październik okazał się najgorszym miesiącem pod względem dynamiki przekroczeń granicy przez ciężarówki. Łączna liczba spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 15%. Wjazdów do Polski było mniej o 26%, a liczba samochodów ciężarowych, która wjechała do Ukrainy spadła o 5%.
- Spadek wolumenu ruchu na granicy to z jednej strony efekt globalnego spowolnienia koniunktury, ale widać tutaj też istotny lokalny czynnik. W wyniku wprowadzanych ograniczeń na import surowców rolnych modyfikacji ulegają szlaki przewozowe. Tranzyt ukraińskich płodów rolnych jest coraz mniej zależny od zachodniej granicy, a zdecydowana większość eksportu realizowana jest przez granicę rumuńską. Dodatkowo, przewoźnicy mogą wybierać inne trasy ze względu na ograniczoną przepustowość granicy polsko – ukraińskiej. Oczywiście trwająca blokada przewoźników istotnie pogłębi ten problem, ale trzeba pamiętać, że kolejki i długi czas oczekiwania to nie tylko kwestia protestu. Pamiętajmy, że ruch pomimo spadków w ostatnim czasie jest cały czas wyższy niż przed wojną. Wraz z postępującą odbudową Ukrainy w kolejnych okresach będzie rosła presja na udrożnienie przepustowości polsko – ukraińskiej granicy – zwraca uwagę Jurgis Adomavičius, prezes Bunasta, międzynarodowej agencji celnej, obecnej od siedmiu lat również na ukraińskim rynku.
Spośród 9 przejść funkcjonujących dla ruchu ciężarowego, aż 60% ruchu koncentruje się na trzech: Dorohusk, Hrebenne i Korczowa. W całym trzecim kwartale ta koncentracja była jeszcze większa i wynosiła 64% całego wolumenu przekroczeń granicy przez ciężarówki. To właśnie te przejścia w październiku zanotowały też największy spadek ruchu. W miarę stabilna sytuacja panowała na przejściu Medyka – Szeginie, gdzie wjazdów do Polski było o 8% mniej, a wjazdów do Ukrainy o 1% więcej. Wzrosty zanotował punkt Krościenko – Smolnica (54% na wjazd do RP i 10% na wyjazd). Jednak to przejście pod względem wolumenów jest jednym z najmniejszych.
- Listopad pokazuje, że problem z przepustowością granicy eskaluje. Protest przewoźników to nie tylko problemy branży transportowej, ale również zagrożenie dla pozycji Polski jako hubu tranzytowego dla Ukrainy. Problem przepustowości można jednak rozwiązać. Pomocne byłyby zmiany zasady rezerwacji kolejki po ukraińskiej stronie, zwiększenie liczby punktów granicznych oraz uproszczenie lub przyspieszenie procedur przekraczania granicy. Warto zwrócić uwagę na przeniesienie kontroli weterynaryjnej z granic celnych do organów celnych odbiorcy oraz zmianę procedury wydawania gwarancji tranzytowej. Dużo korzyści może przynieść również cyfryzacja procesów celnych i wprowadzenie obowiązkowej deklaracji wstępnej, dzięki której pojazdy mają wszystkie niezbędne dokumenty gotowe na godzinę przed przyjazdem na granicę. Takie rozwiązanie wprowadziliśmy już na Litwie – twierdzi Jurgis Adomavičius.
Zebrane dane pochodzą z przejść granicznych na granicy polsko-ukraińskiej z punktów: Dorohusk – Jagodzin, Hrebenne – Rawa Ruska, Korczowa – Krakowiec, Krościenko – Smolnica, Medyka – Szeginie.
Bunasta oferuje i monitoruje ruch transportowy na jedenastu przejściach granicznych. Firma jest jedną z największych agencji celnych w Litwie, a także istotnym partnerem dla polskich przewoźników. Spółka oferuje również gwarancje ubezpieczeniowe niezbędne w tranzytowym ruchu pojazdów. Wartość jej funduszu gwarancyjnego, który należy do największych w Polsce, przekracza 50 mln EUR. Firma powstała w 2012 roku na Litwie, od 2016 roku istnieje Bunasta Polska, podobne firmy funkcjonują na Łotwie, w Kazachstanie i Wielkiej Brytanii.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.