Ruszają zgłoszenia do nowej edycji „Lidl Fair Pay”
W skali światowej mężczyźni zarabiają średnio o 20 proc. więcej niż kobiety. W Polsce ta różnica wynosi jeszcze więcej, bo aż 26 proc1. Idea sprawiedliwego wynagrodzenia to ważny element kultury organizacyjnej Lidl Polska. Firma, wraz z partnerem merytorycznym – firmą doradczą Korn Ferry – po raz szósty zaprasza przedsiębiorstwa, które prowadzą zrównoważoną politykę równych szans, do udziału w konkursie „Lidl Fair Pay”. Zgłoszenia będą przyjmowane do 14 czerwca br.
Polskie badania firmy Korn Ferry pokazują, że zatrudnione w zeszłym roku kobiety już na starcie zarabiały mniej na tych samych poziomach organizacyjnych, niż ich nowo zatrudniani koledzy. To dowód na to, że temat sprawiedliwego traktowania pracowników nadal wymaga konkretnych działań firm w celu zniwelowania istniejących różnic. Lidl Polska, dla którego wyrównana polityka wynagrodzeniowa to ważny element kultury organizacyjnej, chce promować firmy, które mają podobne podejście, upowszechniać dobre praktyki na polskim rynku, a także dzielić się doświadczeniem. Sieć, wraz z partnerem, firmą doradczą Korn Ferry, po raz kolejny organizuje konkurs „Lidl Fair Pay”. Mogą się do niego zgłaszać polskie firmy zatrudniające do 1,5 tys. osób, których aspiracją jest zapewnienie kultury inkluzywnej i starają się, aby polityka wynagrodzeniowa między kobietami a mężczyznami była wyrównana. Zgłoszenia będą przyjmowane do 14 czerwca br. przez formularz zgłoszeniowy.
Idea fair pay
Lidl to firma z misją, która wspiera ideę fair pay, dlatego w 2019 r. sieć stworzyła konkurs „Lidl Fair Pay”. W ten sposób Lidl chce zwrócić uwagę na istotne kwestie dotyczące braku inkluzywności i promować dobre praktyki także poza swoimi strukturami. Wspieranie idei sprawiedliwego traktowania stanowi nieodłączną część kultury organizacyjnej sieci. Zespół Lidl Polska liczy obecnie blisko 27 tys. pracowników, a udział kobiet na stanowiskach kierowniczych wynosi 55,3%. Wszyscy pracownicy na tych samych stanowiskach otrzymują jednakowe wynagrodzenia, niezależnie od subiektywnych kryteriów, jak płeć czy wiek. Decydują wyłącznie kompetencje.
Jednym z elementów wpływających na różnice w wynagrodzeniach jest brak równowagi płci na różnych poziomach organizacyjnych oraz niedostateczna reprezentacja kobiet w lepiej płatnych funkcjach, branżach i na stanowiskach oraz w rolach przywódczych. Zróżnicowanie wynagrodzeń ze względu na płeć jest zatem przejawem głębszych problemów z pozyskiwaniem talentów i zarządzaniem nimi, a nie jedynie kwestią wynagrodzeń, którą należy rozwiązać samą w sobie. Według badania Korn Ferry, w zeszłym roku mężczyźni stanowili prawie 80 proc. pracowników wyższej kadry dyrektorskiej.
– W Lidl Polska podejmujemy wiele działań w celu promowania równości płci. Stawiamy na człowieka i jego kompetencje zarówno w pracy, jak i w procesie rekrutacji. Chcemy promować sprawiedliwe traktowanie pracowników poza naszymi strukturami, dlatego w 2019 roku stworzyliśmy nagrodę honorową „Lidl Fair Pay”. Jest ona przyznawana przedsiębiorstwom, które – podobnie jak my – wspierają stosowanie jednakowej polityki płacowej oraz szanują swoich pracowników – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
- Jesteśmy firmą z misją, która wspiera ideę fair pay, Tworzymy środowisko pracy wolne od dyskryminacji oraz włączającą kulturę korporacyjną, w której każdy jest traktowany z szacunkiem oraz ma takie same możliwości rozwoju. Wierzymy, że dzięki takim działaniom jak Lidl Fair Pay wspieramy rozwój rynku i możemy przyczyniać się zwiększania świadomości w zakresie równego traktowania i stosowania jednakowej polityki płacowej przez firmy wszystkich branż – podkreśla Marta Florczak, Członkini Zarządu ds. Personalnych Lidl Polska.
- Właściwie zaprojektowana polityka wynagrodzeniowo-benefitowa gwarantuje każdemu pracownikowi równy dostęp do adekwatnego wynagrodzenia. Nasze pensje powinny być uwarunkowane poziomem płac rynkowych dla danego stanowiska oraz wynikami pracy wynikającymi z indywidualnych kompetencji. Niestety, w polskiej i światowej rzeczywistości nie jest to wcale tak oczywiste i powszechne, co wyraźnie widać w badaniach – na przykład Polki zarabiają średnio 2,5 proc. mniej od mężczyzn pracujących na tych samych stanowiskach, w tej samej firmie. Idea konkursu Lidl Fair Pay, w której Wedel uczestniczy już od kilku lat, promująca równość wynagrodzeń jest wciąż żywa i bardzo potrzebna, aby zmieniać zasady panujące nadal w wielu polskich przedsiębiorstwach i doceniać dobre praktyki – podkreśla Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający w firmie Wedel, która była laureatem ubiegłych edycji konkursu Lidl Fair Pay.
Informacje o konkursie
W tym roku w konkursie „Lidl Fair Pay” poza nagrodą główną Lidl Fair Pay oraz 2. i 3. miejscem, pojawiły się nowe kategorie: Nagroda specjalna Lidl Fair Pay New Comers oraz Wyróżnienia – ZNAK JAKOŚCI Lidl Fair Pay, które przyznane zostaną firmom za działania podejmowane na rzecz sprawiedliwego traktowania w zakresie zatrudniania i wynagrodzeń. Ponadto w ramach tegorocznej edycji konkursu, zwycięzców kategorii Best Practice Fair Pay wybierze jury, w skład którego wejdą przedstawiciele Lidl Polska, Korn Ferry oraz Forbes Women. Honorowi zwycięzcy zostaną ogłoszeni na początku października 2024 podczas Dorocznej Konferencji Korn Ferry. Partnerami konkursu są UN Global
Compact Network Poland oraz Fundacja Sukces Pisany Szminką, zaś patronat medialny objął Forbes Women.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.