Rynek faktoringu wychodzi z impasu
W I półroczu 2024 r. polscy faktorzy ponownie zanotowali wzrost obrotów. Sfinansowali działalność krajowych przedsiębiorstw na kwotę 228,3 mld zł, czyli o 1,1 proc. wyższą niż w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. Krótka seria spadków okazała się więc najprawdopodobniej przejściowa. Faktury na gotówkę zamieniło 24,1 tys. firm. Przekazały one do sfinansowania 14,2 mln dokumentów płatniczych.
Polski Związek Faktorów (PZF) skupia obecnie większość podmiotów świadczących usługi faktoringowe w Polsce. Należy do niego 5 banków komercyjnych, 20 wyspecjalizowanych firm udzielających finansowania, a także 6 podmiotów o statusie partnera.
– Powrót do rosnącej dynamiki obrotów faktoringowych bardzo nas cieszy. Po krótkiej serii spadkowych kwartałów nasz rynek kolejny raz udowadnia swoją wysoką odporność na negatywne zjawiska gospodarcze. Ich wpływ obserwowaliśmy przez kilka ostatnich miesięcy, jednak udało nam się skutecznie je przezwyciężyć, i to szybciej niż się spodziewaliśmy. Sektor faktoringu od lat jest budowany na silnych fundamentach, takich jak wysoki stopień bezpieczeństwa transakcji, najwyższe standardy etyczne i prawne czy bliska, partnerska współpraca z faktorantami, toteż wszelkie trudności, jakie nas dotykają, mają charakter krótkotrwały – mówi Konrad Klimek, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PZF.
Z usług firm należących do PZF korzysta obecnie 24,1 tys. przedsiębiorstw. Przekazały one do sfinansowania 14,2 mln faktur o łącznej wartości 228,3 mld zł.
– Za nami trudny czas. W ocenie ekspertów faktoringowych najgorsze już jednak minęło. Nasz rynek powraca więc na drogę wzrostu i w niedalekiej przyszłości powinien nadal systematycznie się rozwijać. Dowodzi tego choćby rosnąca popularność naszych produktów. Nieustannie przybywa faktur, jakie przedsiębiorcy przekazują do sfinansowania. To potwierdza, że nasza oferta sprawdza się nie tylko okresie prosperity, ale także recesji. Stanowi ona istotne wsparcie dla firm na trudne czasy. Zapewniamy płynność finansową zamieniając należności na gotówkę. To pozwala przedsiębiorcom zachować zdolność do niezakłóconego regulowania zobowiązań. Dzięki temu łatwiej im przetrwać niepewne czasy. Stale też udoskonalamy technologie i upraszczamy procesu obsługowe – mówi Konrad Klimek, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego PZF
Z faktoringu jako formy zarządzania płynnością korzystają przeważnie firmy dystrybucyjne i produkcyjne. Aż ośmiu na dziesięciu klientów korzystających z usług faktoringowych wywodzi się z tych dwóch grup podmiotów. Wystawiają one na ogół faktury na znaczące kwoty oraz z dłuższymi terminami płatności, co sprawia, że środki na ich bieżącą działalność pozostają w „zamrożeniu”. Faktoring pozwala im na szybki dostęp do gotówki i regulowanie bieżących zobowiązań. Dzięki temu mogą bez zakłóceń rozwijać swoją działalność, a przy tym oferować odbiorcom atrakcyjne warunki zamówień towarów.
„Rynek faktoringu wraca na ścieżkę wzrostu (+1,1%) – zarówno pod względem wartości obrotów, jak i liczby klientów finansujących w ten sposób faktury. Z jednej strony wyniki te mogą być efektem stabilizującej się sytuacji ekonomicznej i umiarkowanego wzrostu gospodarczego w Polsce. Z drugiej, przedsiębiorcy w dalszym ciągu zmagają się z wieloma wyzwaniami, takimi jak rosnące ceny energii i koszty prowadzenia działalności, trudności z pozyskaniem pracowników oraz zatory płatnicze. Faktoring to narzędzie, które na co dzień ułatwia radzenie sobie z tymi przeciwnościami, dając gwarancję szybkiego dostępu do pieniędzy z wystawionej faktury. Wyniki PragmaGO potwierdzają, że szczególnie sektor MŚP czerpie korzyści z faktoringu. W ramach tej usługi w pierwszej połowie 2024 roku odnotowaliśmy 16% wzrostu rok do roku. Firmy wybierały przede wszystkim wygodę i faktoring digital (+29% r/r), podczas gdy faktoring tradycyjny urósł zaledwie o 5% r/r. Mikro i mali przedsiębiorcy funkcjonują w bardzo dynamicznej rzeczywistości, a szybki dostęp do pieniędzy może zadecydować np. o możliwości podjęcia kolejnego zlecenia, przez co firma buduje przewagę konkurencyjną" - Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO
Elektro-Partner Kraków z ofertą bezpłatnych konsultacji elektrycznych
Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.