Komunikaty PR

Rynek produktów marek własnych czeka spowolnienie

2020-01-08  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Infografik ( 0.8 MB )

W 2019 r. wartość rynku handlu detalicznego produktami marek własnych w Polsce wzrośnie aż o 6,6% m.in. dzięki programom socjalnym wprowadzanym przez rząd, czy zmianom postrzegania marek własnych. Jak wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Handel detaliczny produktami marek własnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w kolejnych latach dynamika wzrostu tego rynku spowolni.

W latach 2020-2021., dynamika wzrostu wartości rynku marek własnych utrzyma się na poziomie zbliżonym do tegorocznego. Jednocześnie nie należy spodziewać się aż takiego przyspieszenia rynku jak w latach 2016-2017, kiedy program Rodzina 500+ wszedł w życie.

Pozytywnie na rynek wpływa również zmiana postrzegania marek własnych, już nie jako tańszych produktów naśladujących wyroby marek producenckich, ale marek zdolnych do narzucania nowych trendów na rynku. Obecnie pojawia się coraz większa liczba produktów premium, bio czy dla wegan lub wegetarian pod markami własnymi. Co więcej, wzrost sprzedaży marek własnych będzie mieć głównie podłoże jakościowe dzięki pojawianiu się marek własnych w innowacyjnych kategoriach.

Mimo to, długoterminowe prognozy dla rynku są pozytywne i wskazują na wzrosty w wysokości co najmniej 3% do 2024 r. Najwyższa dynamika wzrostu wartości sprzedaży marek własnych osiągnięta zostanie w kanałach sklepów convenience i sklepów małego formatu oraz dyskontów.

<infografika w zał.>

Nad rynkiem handlu produktami marek własnych wiszą ograniczenia

Ostatnie lata charakteryzują się coraz silniejszym wpływem polityki państwa na rynek handlu detalicznego. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele (który w 2019 r. obowiązuje już w trzy niedziele miesiąca, a od 2020 r. będzie obowiązywać we wszystkie), kolejnym tego przykładem jest podatek od sprzedaży detalicznej, który może powrócić w 2020 r. po wydaniu korzystnej dla rządu decyzji Sądu Unii Europejskiej.

Jednak wśród wszystkich zmian prawnych, planowanych przez obecny rząd niewątpliwie największy wpływ na rynek produktów marek własnych miałoby ewentualne wprowadzenie ich ograniczenia w sprzedaży sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Obecnie kształt tego ograniczenia nie jest jeszcze znany, a wypowiedzi są bardzo mgliste. Jednak najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wprowadzenie ograniczeń w zakresie udziału marek własnych w ofercie asortymentowej sieci handlowych.

Pewnikiem jest, że ewentualne ograniczenie odbije się na wartości rynku marek własnych, a kanałem sprzedaży który dotknie najbardziej będą sklepy dyskontowe, w przypadku których udział sprzedaży marek własnych często jest na poziomie powyżej 60%. Obecnie kanał ten jest największym segmentem rynku.

Co więcej, przyjmując najbardziej pesymistyczny scenariusz dla rynku, w którym udział sprzedaży marek własnych jest nie wyższy niż 20% przychodów detalistów PMR oszacował scenariusz wartości rynku. Gdyby to ograniczenie obowiązywało od początku roku 2019 wartość rynku była niższa o ponad 22 mld zł od tej obecnie prognozowanej, czyli oszacowaną wartość sprzedaży marek własnych lidera rynku – Biedronki.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

marketing@pmrcorporate.com

Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Lidl liderem w sprzedaży produktów na bazie kakao z certyfikatem Fairtrade Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:07

Lidl liderem w sprzedaży produktów na bazie kakao z certyfikatem Fairtrade

Lidl Polska, dla którego zrównoważony rozwój jest jednym z filarów polityki CSR, promuje świadome odżywianie, z poszanowaniem zasobów oraz osób
Handel Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!
2024-07-05 | 11:00

Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!

Polskie Towarzystwo Logistyczne już po raz 16. nagrodziło najciekawsze projekty, związane z innowacjami w dziedzinie logistyki, realizowane przez rodzime przedsiębiorstwa. W tym roku
Handel Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN
2024-07-04 | 16:07

Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN

Trzy nowoczesne parki handlowe - Pasaż Kępiński, Pasaż Grodziski oraz Pasaż Golubsko-Dobrzyński (obecnie pod nazwą OTO Park Golub-Dobrzyń) już w pełni w rękach nowego właściciela.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.