Rynek produktów marek własnych czeka spowolnienie
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W 2019 r. wartość rynku handlu detalicznego produktami marek własnych w Polsce wzrośnie aż o 6,6% m.in. dzięki programom socjalnym wprowadzanym przez rząd, czy zmianom postrzegania marek własnych. Jak wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Handel detaliczny produktami marek własnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w kolejnych latach dynamika wzrostu tego rynku spowolni.
W latach 2020-2021., dynamika wzrostu wartości rynku marek własnych utrzyma się na poziomie zbliżonym do tegorocznego. Jednocześnie nie należy spodziewać się aż takiego przyspieszenia rynku jak w latach 2016-2017, kiedy program Rodzina 500+ wszedł w życie.
Pozytywnie na rynek wpływa również zmiana postrzegania marek własnych, już nie jako tańszych produktów naśladujących wyroby marek producenckich, ale marek zdolnych do narzucania nowych trendów na rynku. Obecnie pojawia się coraz większa liczba produktów premium, bio czy dla wegan lub wegetarian pod markami własnymi. Co więcej, wzrost sprzedaży marek własnych będzie mieć głównie podłoże jakościowe dzięki pojawianiu się marek własnych w innowacyjnych kategoriach.
Mimo to, długoterminowe prognozy dla rynku są pozytywne i wskazują na wzrosty w wysokości co najmniej 3% do 2024 r. Najwyższa dynamika wzrostu wartości sprzedaży marek własnych osiągnięta zostanie w kanałach sklepów convenience i sklepów małego formatu oraz dyskontów.
<infografika w zał.>
Nad rynkiem handlu produktami marek własnych wiszą ograniczenia
Ostatnie lata charakteryzują się coraz silniejszym wpływem polityki państwa na rynek handlu detalicznego. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele (który w 2019 r. obowiązuje już w trzy niedziele miesiąca, a od 2020 r. będzie obowiązywać we wszystkie), kolejnym tego przykładem jest podatek od sprzedaży detalicznej, który może powrócić w 2020 r. po wydaniu korzystnej dla rządu decyzji Sądu Unii Europejskiej.
Jednak wśród wszystkich zmian prawnych, planowanych przez obecny rząd niewątpliwie największy wpływ na rynek produktów marek własnych miałoby ewentualne wprowadzenie ich ograniczenia w sprzedaży sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Obecnie kształt tego ograniczenia nie jest jeszcze znany, a wypowiedzi są bardzo mgliste. Jednak najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wprowadzenie ograniczeń w zakresie udziału marek własnych w ofercie asortymentowej sieci handlowych.
Pewnikiem jest, że ewentualne ograniczenie odbije się na wartości rynku marek własnych, a kanałem sprzedaży który dotknie najbardziej będą sklepy dyskontowe, w przypadku których udział sprzedaży marek własnych często jest na poziomie powyżej 60%. Obecnie kanał ten jest największym segmentem rynku.
Co więcej, przyjmując najbardziej pesymistyczny scenariusz dla rynku, w którym udział sprzedaży marek własnych jest nie wyższy niż 20% przychodów detalistów PMR oszacował scenariusz wartości rynku. Gdyby to ograniczenie obowiązywało od początku roku 2019 wartość rynku była niższa o ponad 22 mld zł od tej obecnie prognozowanej, czyli oszacowaną wartość sprzedaży marek własnych lidera rynku – Biedronki.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.