Rynek produktów marek własnych czeka spowolnienie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W 2019 r. wartość rynku handlu detalicznego produktami marek własnych w Polsce wzrośnie aż o 6,6% m.in. dzięki programom socjalnym wprowadzanym przez rząd, czy zmianom postrzegania marek własnych. Jak wynika z prognoz zawartych w najnowszym raporcie PMR „Handel detaliczny produktami marek własnych w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w kolejnych latach dynamika wzrostu tego rynku spowolni.
W latach 2020-2021., dynamika wzrostu wartości rynku marek własnych utrzyma się na poziomie zbliżonym do tegorocznego. Jednocześnie nie należy spodziewać się aż takiego przyspieszenia rynku jak w latach 2016-2017, kiedy program Rodzina 500+ wszedł w życie.
Pozytywnie na rynek wpływa również zmiana postrzegania marek własnych, już nie jako tańszych produktów naśladujących wyroby marek producenckich, ale marek zdolnych do narzucania nowych trendów na rynku. Obecnie pojawia się coraz większa liczba produktów premium, bio czy dla wegan lub wegetarian pod markami własnymi. Co więcej, wzrost sprzedaży marek własnych będzie mieć głównie podłoże jakościowe dzięki pojawianiu się marek własnych w innowacyjnych kategoriach.
Mimo to, długoterminowe prognozy dla rynku są pozytywne i wskazują na wzrosty w wysokości co najmniej 3% do 2024 r. Najwyższa dynamika wzrostu wartości sprzedaży marek własnych osiągnięta zostanie w kanałach sklepów convenience i sklepów małego formatu oraz dyskontów.
<infografika w zał.>
Nad rynkiem handlu produktami marek własnych wiszą ograniczenia
Ostatnie lata charakteryzują się coraz silniejszym wpływem polityki państwa na rynek handlu detalicznego. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele (który w 2019 r. obowiązuje już w trzy niedziele miesiąca, a od 2020 r. będzie obowiązywać we wszystkie), kolejnym tego przykładem jest podatek od sprzedaży detalicznej, który może powrócić w 2020 r. po wydaniu korzystnej dla rządu decyzji Sądu Unii Europejskiej.
Jednak wśród wszystkich zmian prawnych, planowanych przez obecny rząd niewątpliwie największy wpływ na rynek produktów marek własnych miałoby ewentualne wprowadzenie ich ograniczenia w sprzedaży sieci sklepów wielkopowierzchniowych. Obecnie kształt tego ograniczenia nie jest jeszcze znany, a wypowiedzi są bardzo mgliste. Jednak najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wprowadzenie ograniczeń w zakresie udziału marek własnych w ofercie asortymentowej sieci handlowych.
Pewnikiem jest, że ewentualne ograniczenie odbije się na wartości rynku marek własnych, a kanałem sprzedaży który dotknie najbardziej będą sklepy dyskontowe, w przypadku których udział sprzedaży marek własnych często jest na poziomie powyżej 60%. Obecnie kanał ten jest największym segmentem rynku.
Co więcej, przyjmując najbardziej pesymistyczny scenariusz dla rynku, w którym udział sprzedaży marek własnych jest nie wyższy niż 20% przychodów detalistów PMR oszacował scenariusz wartości rynku. Gdyby to ograniczenie obowiązywało od początku roku 2019 wartość rynku była niższa o ponad 22 mld zł od tej obecnie prognozowanej, czyli oszacowaną wartość sprzedaży marek własnych lidera rynku – Biedronki.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć
W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Regionalne – Wielkopolskie
Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników

Brak wiążących decyzji urzędników KOWR w podejmowaniu decyzji dotyczących losów gruntów zdawanych do Zasobów Skarbu Państwa może oznaczać likwidację strategicznej infrastruktury. Demontaż obiektów rolniczych i grupowe zwolnienia stanowią zaś zagrożenie dla polskiego rolnictwa. Pracownicy Top Farms, którzy protestowali przed siedzibą KOWR w Poznaniu, alarmują, że dalsza zwłoka w podejmowaniu decyzji administracyjnych doprowadzi do zwiększenia zależności od zagranicznych dostawców.
Problemy społeczne
Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań

Trenowanie dużych modeli językowych, takich jak ChatGPT, wymaga ogromnych zasobów obliczeniowych, co przekłada się na znaczące zużycie energii, porównywalne z roczną konsumpcją małych państw. Eksperci podkreślają, że konieczne jest projektowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i systemów, które ograniczą ślad węglowy AI. Jednocześnie sztuczna inteligencja może też wspierać działania na rzecz klimatu, pomagając w optymalizacji zużycia energii i efektywniejszym zarządzaniu zasobami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.