Rynek przesyłek w Czechach: Zásilkovna numerem 1
93% badanych Czechów przynajmniej czasami otrzymuje paczki. Dla 99% z nich najważniejsze jest, by przesyłka dotarła w nienaruszonym stanie a dla 95%, by mogli ją szybko i wygodnie odebrać. Czesi najchętniej wybierają Zásilkovną (Packetę) – 86%. Jednocześnie jest to najlepiej oceniana firma logistyczna przez badanych. Takie wnioski płyną z tegorocznego badania „Rynek czeski i jego potrzeby” przeprowadzonego przez firmę badawczą Behavio na zlecenie Packeta Group.
Jak wynika z badania, dla Czechów ważna jest wygoda i elastyczność w korzystaniu z usług przewozowych, cenią oni też jakość obsługi i terminowość dostaw. Wybierając dostawcę, nasi południowi sąsiedzi chętnie korzystają z porad rodziny i przyjaciół (36%), odwiedzają strony internetowe firm kurierskich (35%) oraz przeglądają opinie w internecie (33%). Osoby, które wysyłają paczki regularnie, często sprawdzają informacje bezpośrednio na stronach przewoźników (51%). Praktycznie wszyscy badani korzystają z punktów odbioru (90%), lubią też automaty paczkowe (65%) – zwłaszcza osoby młodsze, w wieku 18-44 lat (75%). Nadal dużą popularnością cieszy się dostawa zamówień przez kuriera lub listonosza (do domu, pracy), z czego korzysta 78% ankietowanych.
- Celem badania było poznanie preferencji czeskich konsumentów w zakresie logistyki oraz pozycji rynkowej Zásilkovny. Jest to istotne, ponieważ świadomość różnic w oczekiwaniach klientów na poszczególnych rynkach, ale także znajomość liderów rynku, może stanowić klucz do sukcesu polskich e-sklepów, które próbują swoich sił na czeskim rynku e-commerce. Informacje te pomogą im w lepszym dostosowaniu swoich ofert, w tym sposobu dostawy przesyłek, co może się przełożyć na zdobycie większej przewagi konkurencyjnej – mówi Agnieszka Haponik, marketing manager w Packeta Poland.
Czego oczekują Czesi?
Najważniejsze dla czeskich konsumentów jest to, by paczka dotarła w nienaruszonym stanie (99% wskazań). Dla 95% respondentów ważna jest możliwość szybkiego i wygodnego odbioru lub nadania. Dla 94% ankietowanych istotne jest, aby przesyłka dotarła na czas, a 90% zamawiających przywiązuje dużą wagę do tego, aby nie spóźnił się także sam kurier. Równie ważna jest też cena (89% wskazań) – ponad połowa Czechów wydaje na dostawy między 200 a 700 czeskich koron (ok. 36 – 126 zł) w ciągu pół roku, a osoby robiące e-zakupy częściej - co najmniej raz w miesiącu - często ponad 1.000 koron (ok. 180 zł).
Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów i odbierania przesyłek, 44% badanych robi to przynajmniej kilka razy w miesiącu, 38% kilka razy na pół roku, a 11% kilka razy rocznie. Warto zauważyć, że osoby w wieku 25-44 lat (46%) oraz te z wyższym wykształceniem (50%) odbierają paczki częściej niż kilka razy w miesiącu, co wskazuje, że to właśnie ta grupa najchętniej robi e-zakupy.
Packeta / Zásilkovna niekwestionowanym numerem 1 w Czechach
W ciągu ostatniego roku aż 86% respondentów korzystało z usług Zásilkovna (pod takim brandem działa na czeskim rynku Packeta). Badani wysoko ocenili markę, która osiągnęła wskaźnik NPS[1] na poziomie 55 (w skali od -100 do 100). Na kolejnych miejscach uplasowały się takie firmy jak: PPL z wynikiem 12, Balíkovna – 1, DPD z oceną 0. Najgorszy wskaźnik NPS, na poziomie -46 uzyskała Czeska Poczta. W praktyce oznacza to, że klienci Packety / Zásilkovnej są wyjątkowo lojalni – aż 64% zarekomendowałoby tę firmę swoim znajomym czy rodzinie. Dla porównania – Pocztę Czeską zarekomendowałoby zaledwie 15% respondentów.
- Cieszymy się, że wyniki badania jasno potwierdziły, że jesteśmy numerem 1 w oczach konsumentów czeskich, czyli klientów e-sklepów. Rynek logistyki paczkowej jest niezwykle konkurencyjny, jednak doskonaląc usługi i dostosowując je do zmieniających się potrzeb rynku, od wielu lat utrzymujemy pozycję lidera i status love brandu. Tak znaczący dystans między nami a konkurencją dodaje nam energii do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Powyższe wyniki badania stanowią też dobrą wiadomość dla naszych klientów z Polski - potwierdzają, że dokonali właściwego wyboru partnera logistycznego do rozwoju na rynku czeskim – podsumowuje Justyna Andreas, Managing Director Commercial Entities w Packeta Group.
W badaniu Zásilkovna zyskała też uznanie za elastyczność Z-BOXów, które umożliwiają odbiór przesyłek w dowolnym momencie. Klienci doceniają brak konieczności osobistego kontaktu i kolejek w punktach odbioru, a także nowoczesność i bezpieczeństwo automatów. Jeśli chodzi o aplikację, została ona pozytywnie oceniona za przejrzystość i możliwość sprawdzenia lokalizacji paczki, informacje o godzinach otwarcia punktów dostawy oraz wygodne odzyskanie hasła.
Badanie preferencji i przyzwyczajeń czeskich klientów w zakresie dostaw przesyłek, stanowi cenne źródło informacji i podpowiedzi dla właścicieli polskich e-sklepów, którzy już są obecni na tym rynku lub planują na nim zaistnieć.
***
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Behavio, na reprezentatywnej grupie 1500 osób (próba populacji online) w dniach 27-31 lipca 2023 roku. Badanie ilościowe, technika CAWI.
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,1 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6 tys. Z-BOXów), 134 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
[1] NPS (Net Promoter Score) służy do pomiaru lojalności klientów, wskazuje jak bardzo prawdopodobne jest, że polecą oni swoim znajomym lub rodzinie daną firmę, markę, serwis www, produkt lub usługę.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.