Komunikaty PR

Ryzyka w handlu detalicznym – jak nimi zarządzać, aby uodpornić biznes

2024-06-27  |  09:45
Biuro prasowe

Handel detaliczny należy do jednej z branż, którą bardzo szybko dotykają wszelkie perturbacje rynkowe – od ograniczeń w handlu, poprzez restrykcje znane z pandemii, aż po inflację czy zmieniające się upodobania konsumentów, a nawet poziom strat i kradzieży. To wszystko realne ryzyka, które potencjalnie mogą zagrozić naszemu biznesowi, jeśli w porę się na nie przygotujemy. Już okres pandemii pokazał, że sprzedawcy, którzy z wyprzedzeniem zainwestowali w odpowiednie strategie – choćby stawiając na omnichannel – dość płynnie przeszli przez ten trudny okres[1]. Jak zatem przygotować swój biznes na różnego rodzaju ryzyka?

 

AI, sprzedaż wielokanałowa i wyjście do klienta

 

Sztuczna inteligencja jest w ostatnich latach odmieniana przez wszystkie przypadki. Swoje miejsce znalazła także w handlu detalicznym. Z badań[2] przeprowadzonych przez amerykańską firmę Salesforce wynika, że sprzedawcy detaliczni chcą i wykorzystują sztuczną inteligencję do obsługi klienta, marketingu i operacji sklepowych. Oczekują także cyfrowych asystentów zakupów, którzy polecają produkty kupującym, tworząc podpowiedzi w języku naturalnym. Ci ostatni idealnie sprawdzają się przy zakupach online, kiedy w inteligentny sposób reagują na zachowania konsumentów i podpowiadają im najlepsze rozwiązania. To sprawia, że konsument ma poczucie, że ktoś się nim zaopiekował i firma sprostała jego indywidualnym potrzebom. AI może także wspierać omnichannel, wskazując gdzie np. można od ręki odebrać konkretny produkt. To właśnie omnichannel staję się dziś swoistym „must have” w branży retail, pozwalając prowadzić biznes wszędzie tam, gdzie konsument ma dostęp do swojego telefonu i komputera, w każdy dzień tygodnia i o każdej porze.

 

- AI to rzeczywiście znak naszych czasów i coraz powszechniejsze rozwiązanie. Jednak jest ona tak dobra, jak dobre i adekwatne są dane, którymi jest zasilana. Podobnie jest w sklepach, które jeszcze jej nie używają, a prowadzą sprzedaż wielokanałową – wiedza o stanach magazynowych, a konkretnie o tym, gdzie konkretnie znajdują się produkty jest kluczowa do tego, aby skutecznie prowadzić sprzedaż wielokanałową i nie zawieść zaufania konsumentów. Właśnie tutaj z pomocą przychodzą rozwiązania RFID, które w czasie rzeczywistym pokazują nam nie tylko stany magazynowe z dokładnością co do jednej sztuki (np. koszulki w wybranym rozmiarze i kolorze), ale także dokładne stany każdego z naszych sklepów. Pozwala to nie tylko oferować klientom te towary, które rzeczywiście możemy im sprzedać, ale także w pełni kontrolować i zarządzać procesami logistycznymi dzięki RFID wiemy, że konkretny produkt dotrze jutro do sklepu zlokalizowanego w pobliżu konsumenta i możemy mu zaoferować krótszy czas oczekiwania na zakupiony przedmiot – komentuje Michał Wesołowski, Key Account Manager w Checkpoint Systems, firmie dostarczającej rozwiązania RFID i zabezpieczenia antykradzieżowe.

 

RFID ma jeszcze jedną zaletę, o której rzadko się wspomina. Pomaga w lepszym projektowaniu opakowań i rozplanowaniu przestrzeni handlowej. Sprzedawcy mogą także dostarczać kupującym w czasie rzeczywistym aktualne oraz dokładne informacje o tym, gdzie można znaleźć konkretny produkt w sklepie. To ogromne wyjście naprzeciw potrzebom konsumentów[3]. Integracja takiej funkcji z mobilną aplikacją to coś, co konsumenci z pewnością docenią. RFID to zatem nie tylko dostęp do dokładnych danych o zapasach, ale wiele więcej – w tym choćby niższe koszty logistyki i gospodarki magazynowej[4] oraz budowanie satysfakcji klienta, co ma wpływ na jego lojalność wobec sklepu.

 

Jednym z głównych trendów omnichannel w 2024 r. jest łączenie tego co fizyczne, z tym co wirtualne. To jednak wymaga danych[5] – tych zbieranych od klienta oraz tych, które gromadzimy wewnątrz firmy jak np. stany magazynowe czy bieżące zatowarowanie sklepów. Bez tej wiedzy ten model będzie kulał, a klienci przeniosą się w inne miejsce. Fakt, że to rozwiązanie się opłaca, obrazują wyniki: 46% ankietowanych firm odnotowało wzrost wartości w cyklu życia klienta[6], a 45% obserwuje wzrost współczynnika konwersji[7].

 

Straty uderzają w biznes i twój raport ESG

 

Na problem strat należy spojrzeć dwojako – zarówno pod kątem kradzieży, jak i pod kątem np. przeterminowanej żywności, którą trzeba będzie zutylizować. Te ostatnie będziemy musieli wykazać w raporcie ESG, którego obowiązek sporządzania dla dużych firm wchodzi już od lipca tego roku. Jednak nad tymi typami strat można zapanować – wykorzystując RFID i nowatorską technologię RFreshID. Dzięki niej sprzedawcy mają pełną kontrolę nad datą przydatności każdego produktu znajdującego się w sklepie i magazynie. W ten sposób bardzo łatwo wcielić zasadę „first in, first out” oraz zminimalizować potencjalne straty, jak również zaplanować promocje i wyprzedaże, aby nie dopuścić do zmarnowania żywności.

 

- Inną kategorią strat są te wynikające z kradzieży – zarówno tych dokonywanych przez konsumentów, jak i tych spowodowanych nieuczciwymi praktykami pracowników. To bardzo wymierne ryzyko, ale i koszty dla każdego biznesu. Choć ostatnie dane KGP pokazały spadek kradzieży w sklepach, to jest raczej wynik zmiany prawa (podwyższenie kwoty, od której kradzież staje się przestępstwem) i nieco mniejszej inflacji, niż tego, że problem kradzieży zaczął znikać. Okazuje się, że celem są nadal duże sklepy, w których najtrudniej upilnować konsumentów[8]. Tutaj znowu z pomocą przychodzi technologia RF i RFID. Jednak błędne jest postrzeganie, że to tylko elektroniczne systemy antykradzieżowe, które wzbudzają alarm „na bramkach”. To świetne narzędzie, które pozwala także na skuteczne identyfikowanie luk w zabezpieczeniach, gromadzenie danych, a następnie wdrażanie działań mających jeszcze bardziej ograniczyć straty – dodaje Michał Wesołowski.

 

Handel detaliczny to biznes, który obarczony jest wieloma zagrożeniami. O ile nie da się przewidzieć kryzysów finansowych czy gwałtownych skoków choćby cen mediów, tak na bardzo wiele sytuacji kryzysowych handel może się przygotować z wyprzedzaniem. Warto jednak pamiętać, że to nie tylko ograniczenie ich wystąpienia, ale także – a może przede wszystkim – szansa na szybszy rozwój i bycie bliżej klienta, który odwdzięczy się swoją lojalnością.

 

-KONIEC-

 

O Checkpoint Systems

Firma Checkpoint, będąca częścią CCL Industries, jest światowym liderem na rynku rozwiązań RF/RFID do zapobiegania stratom, kontroli zapasów i identyfikowalności, brandingu, zarządzania łańcuchem dostaw i rozwiązań do analizy danych biznesowych. Za unikalnym połączeniem SaaS opartego na chmurze, połączonego sprzętu, etykiet i znaczników, oferującego inteligentne rozwiązania, które zapewniają przejrzystość i wydajność firmom, od źródła do sklepu, stoi ponad 50-letnie doświadczenie firmy.

Gama rozwiązań technologicznych Checkpoint oferuje sprzedawcom detalicznym i markom - z sektorów takich jak żywność i napoje, odzież i obuwie, towary ogólne, zdrowie i uroda, łańcuch dostaw i logistyka - między innymi - połączone podejście do rentowności oraz bardziej płynne i angażujące doświadczenia kupujących.

Aby dowiedzieć się więcej odwiedź https://checkpointsystems.com/pl/

O CCL Industries

CCL Industries Inc., światowy lider w branży etykiet i opakowań dla globalnych korporacji, małych przedsiębiorstw i konsumentów, zatrudnia ponad 25 700 osób w ponad 213 zakładach w 43 krajach oraz posiada biura w Toronto w Kanadzie oraz Framingham w Massachusetts. Więcej informacji znajduje się na stronie www.cclind.com

 


[1] https://www.nielsen.com/pl/insights/2021/covid-19-elevated-convenience-to-a-new-level-and-thats-how-it-will-stay/

[2] https://itreseller.com.pl/glowny-problem-sektora-handlu-detalicznego-nie-umiemy-korzystac-z-danych-i-ai-co-potwierdzaja-wyniki-najnowszego-raportu-salesforce-oraz-retail-ai-council/

[3] https://progressivegrocer.com/how-rfid-technology-changing-retail-industry-2024

[4] https://www.apptricity.com/the-outlook-for-rfid-warehouse-management-in-2024/

[5] https://www.the-future-of-commerce.com/2024/01/25/omnichannel-retail-trends-2024/

[6] https://www.the-future-of-commerce.com/2024/01/25/omnichannel-retail-trends-2024/

[7] https://geoiq.ai/blog/14-trends-redefining-retail-in-2024/

[8] https://www.rp.pl/handel/art40405171-mocny-spadek-liczby-kradziezy-w-sklepach-dane-zaskoczyly

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU Biuro prasowe
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.
Handel Marcowe promocje na smartfony Motorola
2025-03-03 | 10:15

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Marcowe promocje na smartfony Motorola wjeżdżają na bogato. Co tydzień, wybrane modele dostępne będą w prawdziwie kocich cenach - tak dobrych, że aż żal ich
Handel Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
2025-03-03 | 09:40

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!

Firma Heat Decor, lider w dziedzinie nowoczesnych systemów grzewczych, wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO. To przełomowe rozwiązanie w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Transport

Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.

Problemy społeczne

Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.