Są oferty na sfinansowanie nowych pociągów Kolei Dolnośląskich
Koleje Dolnośląskie kontynuują proces inwestycji taborowych. Dolnośląski przewoźnik otrzymał oferty na kredyty, które mają zapewnić sfinansowanie nowych pociągów.
Mimo trudnej sytuacji branży kolejowej, Koleje Dolnośląskie kontynuują inwestycje w nowy tabor. W maju spółka ogłosiła dwa przetargi na udzieleniu kredytów bankowych na sfinansowanie zakupu pojazdów w ramach realizowanego projektu „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”.
W postępowaniach spółka oczekiwała zabezpieczenia wkładu własnego w związku z planowanym pozyskaniem nowych jednostek trakcyjnych oraz udzielenia kredytu na zapłatę podatku VAT od tych transakcji. Termin składania ofert upłynął 19 czerwca 2020 r.
Współpracą z Kolejami Dolnośląskimi zainteresowany jest mBank, który przedstawił oferty w obu przetargach.
W zakresie sfinansowania zakupu pięciu nowych, pięcioczłonowych pojazdów elektrycznych, propozycja banku w zakresie kosztu kredytu w obu zadaniach, obejmujących wkład własny oraz zapłatę podatku VAT, wyniosła 10,1 mln złotych.
W drugim postępowaniu, obejmującym kredyt na zakup sześciu nowych zespołów trakcyjnych, oferta dot. kosztu kredytu wyniosła łącznie dla obu zadań 9 mln złotych.
Koleje Dolnośląskie są w trakcie analizy tych ofert. Oczekują również na propozycje producentów w powtórzonym postępowaniu na zakup dwóch dwuczłonowych składów spalinowych. Przetarg na ich dostawę został ogłoszony 19 czerwca 2020 r.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.