Są oferty na sfinansowanie nowych pociągów Kolei Dolnośląskich
Koleje Dolnośląskie kontynuują proces inwestycji taborowych. Dolnośląski przewoźnik otrzymał oferty na kredyty, które mają zapewnić sfinansowanie nowych pociągów.
Mimo trudnej sytuacji branży kolejowej, Koleje Dolnośląskie kontynuują inwestycje w nowy tabor. W maju spółka ogłosiła dwa przetargi na udzieleniu kredytów bankowych na sfinansowanie zakupu pojazdów w ramach realizowanego projektu „Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”.
W postępowaniach spółka oczekiwała zabezpieczenia wkładu własnego w związku z planowanym pozyskaniem nowych jednostek trakcyjnych oraz udzielenia kredytu na zapłatę podatku VAT od tych transakcji. Termin składania ofert upłynął 19 czerwca 2020 r.
Współpracą z Kolejami Dolnośląskimi zainteresowany jest mBank, który przedstawił oferty w obu przetargach.
W zakresie sfinansowania zakupu pięciu nowych, pięcioczłonowych pojazdów elektrycznych, propozycja banku w zakresie kosztu kredytu w obu zadaniach, obejmujących wkład własny oraz zapłatę podatku VAT, wyniosła 10,1 mln złotych.
W drugim postępowaniu, obejmującym kredyt na zakup sześciu nowych zespołów trakcyjnych, oferta dot. kosztu kredytu wyniosła łącznie dla obu zadań 9 mln złotych.
Koleje Dolnośląskie są w trakcie analizy tych ofert. Oczekują również na propozycje producentów w powtórzonym postępowaniu na zakup dwóch dwuczłonowych składów spalinowych. Przetarg na ich dostawę został ogłoszony 19 czerwca 2020 r.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.